خرید تور تابستان ایران بوم گردی

“دختر دانشجو” که به ده سال حبس محکوم شد کیست؟

کانال تلگرامی روزاروز نوشت: امروز غلامحسین اسماعیلی، سخن‌گوی قوه‌قضایی، به خبرنگاران گفت یک‌سال پیش دست‌گاه‌های امنیتی یک دختر دانشجو را که رئيس‌ میز شورای‌فرهنگی بریتانیا بوده، دست‌گیر کرده‌اند که به‌تازگی در دادگاه به‌جرم جاسوسی برای دست‌گاه‌های امنیتی انگلیس و جاسوسی به ۱۰سال زندان محکوم شده.

اما خبرگزاری‌ها و سخن‌گوی قوه‌قضا جز این‌که بگوید این دختر تلاش داشته در ایران نفوذ فرهنگی کند و کارمند شورای‌فرهنگی بریتانیا بوده، از نام‌ونشان این دختر خبری ندادند.

۱. بیش‌از یک‌سال پیش روزنامه انگلیسی گاردین، خبر داد که ارس‌امیری، یک کارمند ۳۲ساله ایرانی شورای بریتانیا در جریان سفر به ایران برای دیدار با خانواده‌اش، از سوی نیروهای‌امنیتی ایران به اتهام اقدام علیه امنیت‌ملی بازداشت شده.

گاردین به‌نقل‌از پسرخاله امیری خبر داده‌بود امیری که در رشته فلسفه هنر دانشگاه کینگستون درس می‌خوانده، ۱۰سالی در لندن اقامت داشته.

به‌نوشته گاردین امیری در حوزه جشنواره‌های فیلم و دادوستدهای فرهنگی میان ایران و بریتانیا کار می‌کرده و از جمله با معاونت هنری وزارت‌ارشاد هم‌کاری داشته.

گاردین نوشته امیری پیش‌از این بارها بدون‌مشکل به ایران رفت‌وآمد داشته و این‌بار هم پیش‌از نوروز ۱۳۹۷ برای ملاقات مادربزرگ‌اش‌که در بیمارستانی در آمل بستری بوده، به ایران رفته.

همان‌زمان شورای بریتانیا خبر بازداشت یک کارمند ایرانی‌اش را تایید کرده و به گاردین گفته‌بوده امیری کارمند این شورا بوده ولی در حین سفر به ایران اصلا ماموریت کاری نداشته.

سخن‌گوی این شورا گفته‌بوده آن‌ها هیچ دفتر یا نمایندگی در ایران ندارند و تنها از راه‌دور برای توسعه پیوندهای فرهنگی تاریخی قدیمی مردمی با ایران کار می‌کنند مثل کاری‌که در ۱۰۰کشور دیگر می‌کنند.

احتمالا با تطبیق گزارش گاردین و حرف‌های امروز اسماعیلی، شاید بتوان نتیجه گرفت که ارس امیری همان کسی است که گفته‌شده به ۱۰سال زندان بابت جاسوسی محکوم شده.

۲. شورای بریتانیا(British Council)، یک سازمان خیریه‌است که در حوزه‌های آموزشی و فرهنگی در پهنه بین‌المللی کار می‌کند و در سال ۱۹۴۰ با دستور سلطنتی جورج ششم راه‌ افتاد و اگرچه سازمانی مستقل است اما ۱۵درصد از کمک‌ها و منابع‌مالی از سوی دولت و وزارت‌امورخارجی بریتانیا تامین ‌می‌شود.

این سازمان کارش را در ایران از سال ۱۳۲۰ آغاز کرده که تا ۱۳۵۷ ادامه داشت و پس‌از انقلاب، در دولت محمدخاتمی در سال ۱۳۸۰، توانست به ایران برگردد.

اما در سال ۱۳۸۷، با راه‌اندازی شبکه فارسی بی‌بی‌سی، اختلاف میان ایران و بریتانیا بالا گرفت و به‌دستور دولت احمدی‌نژاد، ۱۶کارمند ایرانی این دفتر در تهران کارشان را ترک کردند و کار این دفتر عملا به‌پایان رسید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا