خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بحرانِ ناباوری!

صادق صدقگو، دکترای مدیریت رسانه، در یادداشتی برای انصاف نیوز به بهانه‌ی انتشار کلیپ شادی در مدارس نوشت:

آنانی که دستی بر آتش سیاست دارند، به خاطر دارند که در تابستان سال 1379 انتشار داستانی در نشریه دانشجویی موج (ارگان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر) موجی از انتقاد کشور را فرا گرفت.

اگرچه این نشریه با تیراژ 150 نسخه در اردوی این تشکل دانشجویی توزیع و سریعاً جمع آوری شد اما این موضوع بهانه‌ای برای هجمه به دولت وقت و برخورد با دفتر تحکیم وحدت شد و عده‌ای با مدعای آگاهی جامعه از این اهانت صورت‌گرفته، داستان را به‌صورت گسترده چاپ و توزیع کردند.

بازار تهران تعطیل شد و برخی از علما و طلاب، کلاس‌های درس حوزه را تعطیل کردند و بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها ضمن محکومیت آن، خواستار برخورد دستگاه قضائی شدند. صداوسیما آن‌چنان به پخش روند اعتراضات اقدام کرد که در مدت زمان کوتاهی، موجی از راهپیمایی، اعتراض و تحصن کشور را فرا گرفت تا اینکه با درخواست رهبر انقلاب، مباحث به پایان رسید و ایشان در حکمی به دادگاه انقلاب، توهین مندرج در متن مقاله را نه از روی تعمد و عداوت که ناشی از «ضعف اندیشه و ضعف قلم» نگارنده دانستند و او را مورد عفو قرار دادند.

نویسنده آن مطلب پس از مدتی به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس (از جمله مجموعه طنز «نون و ریحون» شبکه ۵ سیما) مشغول فعالیت شد اما این موج اعتراضی که به بهانه دفاع از شریعت و مهدویت شکل گرفت، به اهداف سیاسی از پیش تعیین شده خود دست یافت.

علی یونسی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات مدتها بعد در سخنانی ضمن اشاره به این ماجرا، با بیان این‌که «اعمالی که گاهی در کشور ما صورت می‌گیرد نتیجه‌اش اهانت به دین است» گفته بود: «اشاعه فحشا تنها این نیست که مردم را اغفال و آلوده کنند، اشاعه فحشا به گونه‌ای است که عمل ما دین را بدنام کند. متاسفانه در کشور ما از موضع دین از این دست کارها می‌کنند… زمانی به من اطلاع دادند در گوشه‌ای از یک دانشکده به امام زمان (عج) اهانت شده که من دستور دستگیری اعضای آن را دادم. طولی نکشید که این صحبت به همه جا کشیده شد و هزاران نفر برای خدا حرکت کردند… با چنین کاری باعث می‌شویم که عده‌ای تحریک شوند و این همان اختلاف است. منادیان توحید و وحدت ملی باید مردم را به اخلاق و رفتار انسانی دعوت کنند.» (1)

جریان اخیر انتشار کلیپ‌هایی از شادی کودکان با آهنگ‌های فاقد مجوز در مدارس و موج انتقاد و هجمه به دولت را می‌توان مصداقی از این سخنان او دانست و با ماجرای تابستان 79 هم‌داستان تلقی کرد، با این تفاوت که شرایط کشور در سال 98 بسیار متفاوت و حساس‌تر از سال 79 است. ماجرای نشریه موج توسط جماعتی ماجراجو ایجاد شد و پس از مدتی هیاهو، با تدبیر رهبری انقلاب ختم به خیر شد اما صرف آن هزینه‌های مادی و معنوی، جز تسویه حساب سیاسی نتایج مثبت ملموس و محسوسی برای کشور نداشت.

امروز هم جریانی با شعار دفاع از فرهنگ اسلامی و شریعت محمدی (ص)، آینده کشور را در خطر می‌بیند. از واقعیت‌های بطن جامعه بی‌اطلاعند و سعی در ریشه‌یابی این ماجرا در جریان فریب و یا نفوذ دارند اما تحرکات‌شان فارغ از تنش‌آفرینی اجتماعی، صرفاً بخشی از مردم را به جبهه‌گیری و دسته‌کشی در برابر یکدیگر خصوصاً در فضای مجازی تحریک کرده است.

نگرانی تحلیل‌گران جامعه شناسی و کارشناسان روانشناسی از سلامت روانی جامعه و موج فزاینده افسردگی خصوصاً در میان نوجوانان و دانش‌آموزان، موضوعی است که می‌توان در شرایط نابسامان اقتصادی فعلی آن را نگران‌کننده‌تر یافت. بیم از آینده عاملی در تشدید اضطراب و عدم رویت چشم اندازی روشن باعث افسردگی بیشتر است. فشارهای دولت‌های متخاصم روز به روز در حال افزایش است و میزان دغدغه‌های معیشتی مردم هم نیازی به توصیف و تشریح ندارد.

در این میان، دمیدنِ در آتشِ ماجرایِ پخش آهنگ در مدارس، مصداق سخن رئیس جمهور است که «متأسفانه برخی باور ندارند که ما در جنگ سیاسی، اقتصادی و روانی با آمریکا هستیم.» (2)

این ناباوری و عدم درک صحیح از شرایط موجود کشور، بحرانی بالقوه است که می‌تواند با رفتارهای سلیقه‌ای و مواضع غیراصولی در عرصه‌های مختلف، بحران‌های بالفعل دیگری بیافریند.

امیدواری و نارضایتی، همچون دو کفه ترازویی است که سیر نزولی یکی، صعود دیگری را در پی‌خواهد داشت. از این رو، بهره گیری از شادی و مظاهر آن، در آرامش روانی جامعه و تزریق امیدواری به بدنه آن مؤثر است. کاستی، ناهماهنگی و نابسامانی در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف، کم نبوده و نیست اما در شرایط کنونی هر آنچه که مردم را رو در روی یکدیگر قرار دهد و مجادلات گروهی و مناقشات داخلی را افزایش دهد، در اولویت نیست!

امروزه وظیفه منادیان توحید و مروّجان شریعت، تلاش برای تقویت وفاق و وحدت ملی در همه ابعاد آن و افزایش امید و نشاط در جامعه است.

سخنان رئیس جمهور در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی (با گرایش‌های سیاسی متفاوت) و تحلیل آنان از سخنان وی، حاکی از شرایط سخت و فشارهایی سیاسی و اقتصادی است که به مثابه «جنگی تمام عیار و بی سابقه در تاریخ انقلاب اسلامی» (3) تلقی می‌شود.

فشارهایی که سال‌های 97 و 98 را تبدیل به «سخت‌ترین سال‌ها طی 40 سال گذشته» (4) نموده و برای عبور از آن، لازم است که در گام نخست «باور کنیم که در شرایط عادی قرار نداریم» (5) تا بتوانیم در گام بعدی با وحدت کلمه‌ای که رمز پیروزی انقلاب اسلامی است (6) و شعار «همه با هم» که مقدمه نهضت و مقوّمه نظام ما بود، بر بخش قابل توجهی از این فشارها و مشکلات فائق آییم.

 

پی نوشت:

  1. سخنرانی در ششمین همایش ادیان توحیدی، اصفهان- ۱۶ بهمن ۱۳۹۳
  2. سخنرانی رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت مقام معلم- 14 اردیبهشت 98
  3. سخنرانی رئیس جمهور در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی- 21 اردیبهشت 98
  4. سخنرانی رئیس جمهور در دیدار با خانواده دولت- 22 اردیبهشت 98
  5. سخنرانی رئیس جمهور در شورای اداری کرمانشاه –11 اردیبهشت 98
  6. صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۹: باید همه این رمز را بفهمیم که وحدت کلمه رمز پیروزی است؛ و این رمز پیروزی را از دست ندهیم و ـ خدای نخواسته ـ شیاطین بین صفوف شما تفرقه نیندازند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا