خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماجرای دیدن فیلم بازجویی از متهمان قتل‌های زنجیره‌ای/ روایت آیت‌الله هاشمی از دیدار با رهبران حماس

در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی آمده است: آقای [فرج‌الله] سلحشور، کارگردان سریال اصحاب‌ کهف [مردان آنجلس] آمد. گزارشی از کارهای هنری اسلامی خود داد که از پیش از انقلاب در این وادی بوده است و گفت برنامه ساختن فیلم و تئاتر برای داستان‌ها و مفاهیم قرآنی دارد. برای تأمین مالی استمداد کرد.

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی روز یازدهم مهر در مورد دیدار با فرج‌الله سلحشور و معاون وزارت اطلاعات نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌خوانید.

آقای [فرج‌الله] سلحشور، کارگردان سریال اصحاب‌ کهف [مردان آنجلس] آمد. گزارشی از کارهای هنری اسلامی خود داد که از پیش از انقلاب در این وادی بوده است و گفت برنامه ساختن فیلم و تئاتر برای داستان‌ها و مفاهیم قرآنی دارد. برای تأمین مالی استمداد کرد.

آقای [عبدالحمید باقری] بنابی، نماینده سابق تبریز آمد. توضیحاتی دربارۀ مدرسه علمیه دینی داد که با برادرش در بناب، با ۱۰۰ هزار مترمربع زمین و ۲۲ هزار مترمربع بنا، می‌سازند. زمین را در زمان دولت سازندگی، از وزارت مسکن گرفته‌اند. با مقداری کمک مالی من و دیگر مسئولان دولتی، قسمت عمده‌ای را ساخته‌اند. ویدئویی ارائه داد. پیشنهاد دارد، اجازه بدهند که چای خارجی وارد کنند.

اعضای کمیته دفاعی- امنیتی شورای عالی امنیت ملی، برای دریافت نظرات من در گذشته و حال، آمدند. گفتم، در دو برنامه سازندگی بعد از جنگ، بنای سیاست من این بوده که کشور را از لحاظ بُنیه اقتصادی، صنعتی، علمی و دفاعی قوی‌ کنیم. تشنج‌زدایی، مقدمه لازم این اهداف بوده و صادرات خدمات مهندسی برای حضور در جهان سوم، بُعد دیگری از ارتباط سازنده و جذب نظر آنها بوده و صادرات نیروی متخصص که با توسعه دانشگاه‌ها مقدور می‌شود، بُعد دیگری است. عبور خطوط گاز و نفت و برق از ایران و خطوط مخابراتی، مهم است. دربارۀ جنگ و قبل از آن، مطالبی‌ گفته شد و ادامه به جلسه بعد موکول گردید.

عصر [آقایان امیر تهرانی و معین] از وزارت اطلاعات آمدند و بخشی از فیلم‌های بازجویی متهمان قتل‌های زنجیره‌ای را ارائه دادند؛ بد است. بحث بر سر سیاست «آرامش فعال» که دوم خردادی‌ها، استراتژی خود اعلان کرده‌اند، ادامه دارد و تندهایشان می‌گویند، باید «مبارزه فعال» انتخاب شود و برخوردهای آقای [سیدمحمد] خاتمی [رئیس‌جمهور] را انفعالی و ناشی از ضعف اراده می‌دانند. دولتی‌ها هر دوی آنها را قبول ندارند و می‌گویند، تضاد آنها را تشدید می‌نماید. نامه آیت‌الله [ناصر] مکارم‌شیرازی [از مراجع تقلید] به مجلس و انتقاد از عملکرد آن، مورد توجه واقع شده است. درگیری‌ها در فلسطین ادامه دارد.

روایت دیدار هاشمی رفسنجانی با رهبران حماس

همچنین در بخش دیگری از خاطرات آیت الله هاشمی آمده است؛

آقای [محمدمهدی] مصباحی، مدیر شهرک مسکونی مهدیه قم آمد. گفت، امسال هم ۲۵۰ خانه تحویل می‌دهند و خواست‌ که‌ کمک بیشتری از سوی دولت بشود و گفت، تعزیرات در مورد یک پرونده، علیه او سختگیری می‌کنند؛ آهنی که از وزارت معادن [و فلزات] گرفته بودند، با نوعی دیگر از آهن عوض‌کرده‌اند.

آقای احمد موسوی از وزارت امورخارجه آمد و گفت، با حزب‌الله لبنان، به دستور رهبری، تفاهم و تصفیه حساب کرده‌اند. از آقای [کمال] خرازی [وزیر امورخارجه] گله دارد. آقایان خالد مشعل [رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی؛ حماس]، [موسی] ابومرزوق و ابراهیم غوشه، از رهبران حماس آمدند. از اُردن به قطر تبعید شده‌اند. شرحی از وقایع انتفاضه فلسطین دادند که با حضور [آریل] شارون [رهبر حزب لیکود اسرائیل] در مسجدالاقصی و اعتراض مسلمانان و سپس درگیری با سربازان اسرائیلی، شروع و چند روز است که ادامه دارد و تاکنون ۵۶ شهید و حدود ۱۰۰ مجروح داده‌اند. گفت، اسرائیل می‌خواهد بگوید که در مورد مسجدالاقصی و قدس کوتاه نمی‌آید. برای اولین بار، یک مقام رسمی دولتی از مسجد بازدید می‌کند که عامل نزاع شده و معلوم شده‌ که روح اسلامی در فلسطین قوی است و مسجدالاقصی، موضوع خوبی برای متحدشدن مسلمین است. من هم پیام‌های این انتفاضه را توضیح دادم و قول مساعدت دادم. خواستند که ایران، برای به‌صحنه آوردن سایر کشورها، پیشتاز بشود.

عصر عقد ازدواج بستگان دفتریانم را بستم. آقای [عبدالحمید باقری] بنابی آمد و گفت که از ملاقات دکتر [عیسی] کلانتری [وزیر کشاورزی]، برای کسب کمک [برای مجوز واردات چای خارجی]، نتیجه نگرفته است. جمعی از اعضای جوان حزب کارگزاران [سازندگی] یزد آمدند. راهنمایی خواستند و سؤالاتی داشتند. [آقای نصرالله جهانگرد]، وزیر پیشنهادی آقای [سیدمحمد] خاتمی، برای وزارت پست و تلگراف و تلفن، در مجلس رأی نیاورد. برای کسانی که فکر می‌کنند مجلس در اختیار آقای خاتمی است، باعث تعجب شد؛ گویا اختلاف جبهه دوم‌ خرداد، باعث رأی عدم اعتماد شد.

بحث بر سر نامه آقای [ناصر] مکارم [شیرازی، از مراجع تقلید] به مجلس ادامه دارد. اظهارات آقای [مهدی] کروبی [رئیس‌مجلس] را نیز شبیه برخورد در مورد حکم‌ حکومتی رهبری معرفی می‌کنند. چپ‌های مجلس ناراحت‌اند و آن را عامل تضعیف مجلس می‌دانند؛ خارجی‌ها هم چنین تفسیر کرده‌اند. دیشب و امشب کمی باران داشتیم که با این خشکسالی، مایه خوشحالی است

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا