خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مبهم گویی مدیرعامل خیریه: دلار دولتی نگرفتیم معادل ریالی دادیم!

مدیرعامل موسسه خیریه مکتب امیرالمومنین که بنا بر اطلاعیه‌ی روز گذشته‌ی بانک مرکزی بدهی‌های دلاری خود را با دلار دولتی 4200 تومانی تسویه کرده است، امروز در گفت‌وگو با ایرنا توضیحات مبهمی ارائه کرده اما به نظر می‌رسد که اصل ماجرا را تایید کرده است.

به گزارش انصاف نیوز، متن مصاحبه‌ی ایرنا با عنوان «ماجرای درج ارز 12 سال پیش در فهرست سال 97 بانک مرکزی» در پی می‌آید:

تهران– ایرنا- نام موسسه خیریه مکتب امیرالمومنین در حالی در فهرست دریافت کنندگان ارز دولتی در سال 97 درج شده بود که مدیرعامل این موسسه خیریه می گوید: در بیش از 10 سال گذشته هیچ ارزی را از بانک مرکزی دریافت نکرده‌ و حتی کارت بازرگانی نیز ندارند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در فهرست منتشر شده توسط بانک مرکزی، نام موسسه خیریه مکتب امیرالمومنین به عنوان دریافت کننده ارز در سال 97 درج شده بود که اعتراض این موسسه خیریه را به دنبال داشت.

در نهایت بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که موسسه یاد شده اقدامی برای دریافت ارز به منظور واردات در سال 97 نداشته است.
برای پیگیری این ماجرا و چرایی دریافت ارز توسط این موسسه خیریه در دهه 1380 به سراغ « میر سعید موسوی اردبیلی» مدیرعامل موسسه خیریه مکتب امیرالمومنین و فرزند مرحوم آیت الله «سید عبدالکریم موسوی اردبیلی» رفتیم.

** در 10 سال گذشته هیچ ارزی نگرفته ایم

«میر سعید موسوی اردبیلی» امروز (سه شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره ماجرای درج اشتباه نام این موسسه خیریه در فهرست دریافت کنندگان ارز دولتی در سال گذشته گفت: اقدام بانک مرکزی در شفاف سازی استفاده کنندگان از منابع ارزی دولتی و عمومی قابل تقدیر است که کمک زیادی به شفافیت اقتصادی می کند.

وی افزود: اما اعتراض ما این است که در انتشار این فهرست اشتباهی رخ داده و نام موسسه خیریه مکتب امیرالمومنین به عنوان دریافت کننده ارز در سال گذشته درج شده، این درحالی است که در بیش از 10 سال گذشته هیچ ارزی از بانک مرکزی دریافت نکرده‌ایم و حتی کارت بازرگانی هم نداریم.

مدیرعامل موسسه خیریه مکتب امیرالمومنین گفت: بانک مرکزی دیروز با انتشار اطلاعیه ای این اشتباه را پذیرفته و موضوع را به سال های 85 و 86 (یعنی حدود 12 سال پیش) مرتبط دانسته است.

موسوی اردبیلی با اشاره به فعالیت های موسسه خیریه مکتب امیرالمومنین، افزود: این موسسه حدود 50 سال پیش به عنوان موسسه ای علمی، تحقیقاتی و دینی تاسیس شده که دانشگاه، مدارس و مراکز آموزشی و فرهنگی متعددی در زیر مجموعه آن فعالیت دارند.

وی به سایر فعالیت های این موسسه خیریه اشاره کرد و ادامه داد: از طریق این موسسه به افراد بی بضاعت، خانواده‌های مستحق در آستانه ازدواج، طلاب، دانشجویان و دانش آموزان بی بضاعت اما مستعد کمک می‌شود.

** دریافت ارز در دهه 80 برای تولید شیشه های دارویی

مدیرعامل موسسه خیریه مکتب امیرالمومنین با بیان اینکه این موسسه خیریه به هیچ وجه از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند، گفت: ناچار بوده ایم برای تامین هزینه های موسسه، کار تولیدی انجام دهیم، اما اصولا در بخش واردات فعالیتی نداشته ایم.

موسوی اردبیلی یادآور شد: در دهه 70 پیشنهاد شد برای خودکفایی کشور در تولید شیشه های دارویی، به خصوص شیشه‌های پنی سیلین، که از اقلام استرتژیک کشور هستند، سرمایه گذاری کنیم.

وی اظهار داشت: در سالی که به نام رونق تولید نامگذاری شده است باید تاکید کنیم محصولات تولیدی این کارخانه تمام نیاز کشور در زمینه شیشه های پنی سیلین و بخشی از نیاز کشور در زمینه سایر شیشه های دارویی را تامین و سالانه از خروج میلیون ها دلار ارز جلوگیری می کند. همچنین این کارخانه برای 800 نفر به صورت مستقیم و حدود 2 هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال زایی کرده است.

مدیرعامل موسسه خیریه مکتب امیرالمومنین یادآور شد: برای تکمیل خط تولید، تجهیز و تعمیرات ناچار بودیم که برخی تجهیزات را وارد کنیم، بنابر این در دهه 80 درخواست تخصیص ارز را ارائه کردیم که در آن زمان، ارز، تک نرخی و نرخ آن نیز دلار حدود 950 تومان بود.

موسوی اردبیلی با بیان اینکه ارز درخواستی را در آن زمان به همه تولیدکنندگان و از جمله شرکت دارویی زیر مجموعه ما پرداخت می‌کردند، افزود: این ارز از طریق بانک ملی، به عنوان بانک عامل، تخصیص داده شده و برای بازپرداخت آن نیز مهلتی تعیین شد.

مدیرعامل موسسه خیریه مکتب امیرالمومنین اضافه کرد: سیاست عمومی همه دولت ها پس از پیروزی انقلاب این بوده است که تولیدکنندگانی که ارز دریافت کرده اند، بخشی از ارز دریافتی را به شکل اقساط بازپرداخت کنند. ما نیز بازپرداخت ارز دریافتی را برمبنای بخشنامه های رسمی بانکی به صورت ارزی و ریالی آغاز کردیم.
موسوی اردبیلی ادامه داد: پس از پرداخت بخشی از اقساط به صورت ارزی و ریالی، در دولت های نهم و دهم شوک ارزی بزرگی رخ داد که باعث شد در سیاست‌های ارزی بانک مرکزی تجدید نظر شده و روند پرداخت اقساط به دستور خود بانک مرکزی متوقف شود.

وی خاطرنشان کرد: در آن زمان بانک مرکزی تا مدت ها سردرگم بود به طوری که مشخص نبود که بقیه اقساط به چه صورت باید تسویه شود.

مدیرعامل موسسه خیریه مکتب امیرالمومنین اضافه کرد: در نهایت به ما اعلام کردند که اقساط خود را به صورت ریالی از طریق بانک ملی پرداخت کنید که موسسه خیریه مکتب امیرالمومنین آخرین قسط آن را در سال گذشته تسویه کرد.

موسوی اردبیلی با بیان اینکه بازپرداخت اقساط به صورت ریالی و نه ارزی بوده است، گفت: اعلام نام موسسه خیریه امیرالمومنین در فهرست دریافت کنندگان ارز به معنای دریافت ارز توسط این موسسه نبوده بلکه احتمالا به این دلیل بوده که مفاصا حساب بانک ملی و بانک مرکزی در سال گذشته به صورت ارزی انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: در واقع اصولا ما اطلاعی نداریم که تسویه حساب بین بانکی دقیقا چگونه انجام شده و دلار یا یورو چگونه محاسبه شده است، بلکه به ما صرفا بر اساس بخشنامه های بانک مرکزی اعلام شده است که چه مقداراز بدهی خود را به شکل ریالی پرداخت کنید و ما نیز آن را پرداخت کرده‌ایم.

مدیرعامل موسسه خیریه مکتب امیرالمومنین ادامه داد: این بخشنامه ها برای همه تولیدکنندگانی که ارز دریافت کرده‌اند یکسان بوده و در مورد این موسسه هیچ گونه رانت و تخفیف ویژه‌ای صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: این نکته تایید کننده همان چیزی است که پیشتر نیزگفتیم؛ یعنی، اصولاً در سال 97 موسسه فاقد کارت بازرگانی بود و نمی توانست ثبت سفارش کند و از این رو هیچ ارزی دریافت نکرده است.

وی گفت: به عبارت دیگر، در سال 97 هیچ ارزی، به نرخ دولتی یا به نرخ نیمایی، نه به شکل نقد، نه به شکل حواله، نه به شکل ثبت سفارش یا گشایش اعتبار به این موسسه پرداخت نشده است. بلکه ارقام دلاری و یورویی که در جداول بانک مرکزی در برابر نام موسسه آمده است صرفا اعدادی هستند که در حساب های بین بانکی عمل شده است.

موسوی اردبیلی اضافه کرد: موسسه خیریه مکتب امیرالمومنین طبق قانون دارای حسابرس، ممیز مالی و ناظر دارایی است که همه فعالیت های خود از جمله پرداخت مالیات را طبق قانون انجام می دهد.

وی تصریح کرد: این موسسه به عنوان موسسه خیریه، برای تقسیم سود تشکیل نشده و هیچ سهامداری ندارد، و بنابراین در مالکیت هیچ کس یا خانواده مرحوم آیت الله اردبیلی نیست. تمام درآمد آن نیز صرف اهداف فرهنگی، آموزشی، خیریه و دینی موسسه می شود.

به گزارش ایرنا، بانک مرکزی دیروز (دوشنبه) اعلام کرد: موسسه خیریه مکتب امیرالمومنین اقدامی برای دریافت ارز به منظور واردات در سال جاری نداشته و مبالغ ذکر شده در لیست انتشاریافته این بانک صرفاً برای خرید ارز بابت تسویه بخشی از تسهیلات دریافتی این موسسه از محل حساب ذخیره ارزی در سال های 1385 تا 1386 بوده است.

طبق اطلاعیه بانک مرکزی، این موسسه طی سال های 1385 تا 1386 نسبت به دریافت تسهیلاتی از محل حساب ذخیره ارزی اقدام کرده است و اکنون با بهره‌گیری از ماده (20) قانون «رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» برمبنای مکانیزم و آیین نامه اجرایی قانون مورد اشاره نسبت به پرداخت ریال برای بازپرداخت اقساط خود اقدام کرده و عملیات حسابداری ارزی بین بانک عامل و بانک مرکزی در جهت تسویه و وصول آن با رعایت مکانیزم تخصیص، تأمین و فروش ارز انجام شده است.

تسویه‌ی عجیب بدهی دلاری با دلار ۴۲۰۰ تومانی!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا