خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنرانی صادق زیباکلام درباره‌ی “امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر”

نشست «نگاهی انتقادی به پیوستار تعهد و تخصص مسئولان و بسترهای امر به معروف مسئولان» با حضور صادق زیباکلام عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و قدیری ابیانه سفیر اسبق ایران در ایتالیا و مکزیک برگزار شد.

به گزارش فارس صادق زیباکلام در نشست «نگاهی انتقادی به پیوستار تعهد و تخصص مسئولان و بسترهای امر به معروف مسئولان» گفت: این کار باید به عنوان پدیده فرهنگی مقبول در جامعه شناخته شود که متاسفانه تا به امروز بدین شکل نبوده است. نباید وقتی از امر به معروف و نهی از منکر صحبت به میان می‌آید فقط تذکر دادن به بدحجاب در ذهن تداعی ‌شود.

وی با اشاره به قانون حمایت از آمران به معروف گفت: اگر به یک نفر گفته شود که آقای زیباکلام آمر به معروف و ناهی از منکر است شاید برای بنده خیلی مناسب نباشد و نگاه منفی نسبت به من پیدا شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بر اساس مصوبه مجلس، مردم این حق را دارند که از دولت و مسئولان انتقاد کنند. اکنون چنین انتقادی صورت می‌گیرد، اما مسئله این است که باید بتوان از بخش‌های دیگر هم انتقاد کرد. بنابراین نباید قوانین موجود در این زمینه صرفاً بر روی کاغذ باقی بماند. به همین دلیل بنده معتقدم موضوع امر به معروف و نهی از منکر به خوبی در جامعه ما جا نیفتاده است.

زیباکلام در خصوص رویکرد جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر پیرامون تمرکز بر نقد دولت توسط مردم یادآور شد: نقد دولت که همیشه بوده، اما مگر می شود نهادهای انتصابی را مورد نقد قرار داد؟ مگر شما می توانید سپاه و بسیج را امر به معروف کنید؟ مگر می توانید حتی یک نیروی جزء نیروی انتظامی را امر به معروف و نهی از منکر کنید؟ این مسائل و نقد مسئولین تا این لحظه که در خدمت شما هستیم فقط شعار بوده است.

اقتصاد دولتی ریشه شکل گیری وضع موجود است

زیباکلام در ادامه اظهار کرد: اشکال اساسی ما این بود که بعد از انقلاب به جای اینکه به سمت تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب برویم، برخی اهداف دیگر جایگزین گفتمان اصلی شدند. یکی از موضوعات مهم در ابتدای انقلاب اسلامی، بحث تعهد و تخصص مدیر دولتی بود. وقتی بحث بالا گرفت حضرت امام خمینی (ره) فرمودند که نباید این موضوع را به سخره گرفت.

وی ادامه داد: ترکیه، امارات و مالزی، چهل سال قبل کجا بودند و الان کجا هستند؟ امارات سال گذشته ۸۰ میلیارد دلار درآمد و ترکیه هم ۱۵۰ میلیارد دلار صادرات داشته است. ۴۰ میلیون گردشگر هم در سال گذشته به ترکیه رفته‌اند و همه اینها باعث ایجاد میلیون‌ها شغل می‌شود، بنابراین باید بررسی کنیم که آن‌ها تعهد و تخصص را چگونه تعریف کرده‌اند؟

استاد دانشگاه تهران یادآور شد: آقای قدیری ابیانه به مفاسد اقتصادی اشاره کردند، اما سؤال این است که چرا این همه فساد اقتصادی در کشور داریم؟ آیا در هند، ترکیه، مالزی، ژاپن و نروژ هم وضعیت این گونه است؟ این در حالی است که در کشور خودمان سازمان‌های مختلفی برای مبارزه با فساد و مچ‌گیری افراد داریم و حتی افراد قبل از استخدام به میزان زیادی هم گزینش می‌شوند. بنابراین بحثم این است که وقتی در کشوری این‌همه گزینش صورت می‌گیرد، نباید این‌همه فساد اقتصادی رخ دهد و این در حالی است که هرچه جلوتر می‌رویم میزان فساد بیشتر می‌شود.

زیباکلام گفت: باید وضعیت کشور را با سایر کشورها مقایسه و دلایل موفقیت آن‌ها را بررسی کنیم. معتقدم نظام اقتصادی از زمان رضاشاه تا الان دولتی بوده و سیستم اقتصادی دولتی هم در طول تاریخ با شکست مواجه شده است. الان نبض اقتصادی ما در دست حکومت است و هیچ جایی از اقتصاد ایران را پیدا نمی‌کنید که در اختیار دولت نباشد، لذا تا در برنامه شما برای امر به معروف و امر به معروف به این بعُد از اقتصاد توجه نکنید، مدام درجا می‌زنیم و پیشرفت نخواهیم کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا