خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عراق: مشکل پرداخت طلب ایران در حال حل شدن است

سخنگوی وزارت برق عراق گفت: مشکل پرداخت طلب طرف ایرانی در حال حل و فصل شدن است.

به گزارش فارس، «احمد العبادی»، سخنگوی وزارت برق عراق در گفت‌وگویی مطبوعاتی تصریح کرد که این وزارتخانه با وجود مشکلات مالی و کمبود تخصیص‌های مالی در سایه عدم تصویب بودجه دولت فدرال، توانسته با افزایش تلاش‌ها برای فعالسازی برخی نیروگاه‌های تولید برق، تولید برق کشور را به ۱۹ هزار مگاوات برساند.

به نوشته پایگاه خبری «الفرات»، وی افزود: این وزارتخانه تلاش می‌کند تا تولید برق کشور را تا پیش از فصل تابستان به ۲۲ هزار مگاوات برساند، به خصوص که نیروگاه های حرارتی صلاح الدین و ناصریه وسماوه وارد شبکه تولید می شوند و ظرفیت تولید برق نیروگاه بسمایه نیز افزایش خواهد یافت.

سخنگوی وزارت برق عراق درباره حمایت ایران از بغداد برای تامین برق مورد نیاز نیز گفت: طرف ایرانی در حال حاضر ۲۲ میلیون فوت مکعب گاز به عراق صادر می‌کند. پیش از این حجم صادرات گاز ایران، ۵۰ میلیون فوت مکعب بود.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که ایران بار دیگر صادرات گاز خود را مانند گذشته، افزایش دهد تا ثبات وضعیت برق کشور تضمین شود…مشکل عدم تمایل طرف ایرانی به تأمین گاز برای عراق نیز به انباشت طلب‌های ایران مربوط می‌شود که میزان آن به ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار می‌رسد. این مبالغ از سوی طرف عراقی تامین و در بانک تجارت عراق سپرده‌گذاری شد و تنها مانع پرداخت آن، تحریم‌های تحمیلی بانکی علیه ایران است.

العبادی تاکید کرد که این موضوع میان دو طرف در حال حل و فصل است تا طرف ایرانی بار دیگر حجم صادرات گازی خود را به ۵۰ میلیون فوت مکعب تا پیش از تابستان آتی برساند.

دی‌ماه گذشته، شرکت ملی گاز ایران در پی انتشار مصاحبه‌ای از سوی سخنگوی وزارت برق عراق درباره کاهش صادرات گاز ایران به این کشور، توضیحاتی ارائه و تأکید کرد: کاهش صادرات گاز به عراق پس از اخطارهای چند باره قراردادی انجام شد.

در بیانیه شرکت ملی گاز ایران آمد: «وزارت برق عراق بابت واردات گاز بیش از معادل ۵ میلیارد دلار به شرکت ملی گاز ایران بدهکار است که مبلغ ۳ میلیارد دلار آن در بانک عراقی TBI مسدود و غیرقابل استفاده مانده و بیش از ۲ میلیارد دلار از بدهی سررسیدشده وزارت برق نیز هنوز از اساس از طرف وزارت برق عراق پرداخت نشده است. افزون بر اینها، طرف عراقی، طبق قرارداد فی مابین، بیش از یک میلیارد دلار نیز به شرکت ملی گاز ایران بابت جرائم قراردادی بدهکاری دارد.

صادرات گاز توسط شرکت ملی گاز ایران به عراق، موضوعی اقتصادی و تجاری است، در حالی که طرف ایرانی با بستانکاری بیش از ۶ میلیارد دلاری از طرف عراقی، از هیچ منفعتی برخوردار نشده است.

هدف از صادرات درآمد است و این پول برای غذا و دارو مصرف می‌شود، از این رو این شرکت پس از اخطارهای مکرر قراردادی که متأسفانه با بی‌توجهی طرف عراقی روبه‌رو شده، طبق مفاد قرارداد، نسبت به کاهش مقدار گاز صادراتی اقدام کرده است. در هر حال، شرکت ملی گاز ایران خود را متعهد به اجرای دقیق قرارداد امضا شده می‌داند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا