خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش نیویورک‌تایمز از طرح بولتون و پمپئو برای به راه انداختن جنگ

به نوشته‌ی نیویورک تایمز: درحالیکه پمپئو و بولتون دولت ترامپ به خاطر انچه تهدید ایران برای نیروهای آمریکایی در منطقه می خواند، نقشه جنگ می ریزد، یک مقام نظامی انگلیس به خبرنگاران در پنتاگون گفت که او در روزهای اخیر با افزایش تهدید از سوی ایران و متحدان آن در عراق و سوریه مواجه نشده است.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: چند ساعت بعد، فرماندهی مرکزی آمریکا تکذیبیه ای غیرعادی صادر کرد و گفت که سخنان ژنرال انگلیسی در تضاد با تهدیدات معتیر شناسایی شده از سوی نیروهای مورد حمایت ایران در منطقه است.

این تنش علنی کم سابقه نشان دهنده ی مشکلی جدی برای دولت ترامپ است که سعی در همراه کردن افکار عمومی جهان و متحدانش علیه ایران دارد.

در همین حال، یک مقام امریکایی به شرط عدم افشای نامش گفت که «اطلاعات جدید در مورد تهدید افزایش یافته ایران خیلی کوچک (و بی اهمیت) بود و در حد این نبود که به خاطر آن برنامه نظامی به دستور بولتون طرح شود»

وی همچنین گفت که هدف نهایی کمپین تحریم های اقتصادی از سوی دولت ترامپ کشاندن ایران به درگیری نظامی با آمریکاست.

تلاش ها برای {تهدید جلوه دادن} ایران حتی برای متحدان آمریکا، باورپذیر نیست. آنها کمپینی مشابه علیه عراق به رهبری بولتون را به یاد می آورند که با ادعاهای دروغین در مورد برخورداری صدام از تسلیحات کشتار جمعی، به آن دامن زده شد.

تلاش های مایک پومپئو در هفته ی جاری برای به خط کردن کشورهای اروپایی علیه ایران، با استقبال سرد مواجه شد.

یک مقام عراقی گفت که آنها نسبت به اطلاعات امریکایی ها که پومپئو هفته گذشته در سفر به بغداد ارائه کرد، بدگمان هستیم.

چندین مقام اروپایی به طور غیر علنی تلاش های بولتون و پومپئو را در جهت وادار کردن ترامپِ بی اطلاع به مجموعه ای از اقدامات است که امریکا را پیش از آنکه رئیس جمهور خود بفهمد، در مسیر جنگ قرار می دهد.

مقامات امریکایی می گویند که ترامپ نسبت به اینکه رویکرد غریزی بولتون به ایران می تواند منجر به جنگ شود اگاه است اما بیزاری او از جنگ در بیرون از مرزها، بهترین امید موجود برای کشیدن ترمز تشدید درگیری ها است.

ولی نصر رئیس دانشکده جان هاپکینز می گوید: بحران بوجود آمده کاملا توسط دولت ترامپ خلق شده است.

وی افزود: هیچیک از اعضای دیگر برجام نسبت به استدلال امریکا برای خروج از برجام متقاعد نشدند و این به خاطر سیاست این دولت در قبال ایران است که در سطح مبانی هیچ اعتباری ندارد.

نبود اعتماد بین امریکا و متحدانش باعث شده که آنها نتوانند نسبت به ادعای واشنگتن در مورد رفتار ایران در منطقه متقاعد شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا