خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیش از نیم میلیون کشته در جنگ‌های 6 تریلیون دلاری آمریکا

/گزارش «نیوز ویک» درباره‌ی جنگ‌های آمریکا در خاورمیانه /

به گزارش سرویس ترجمه‌ انصاف نیوز، «تام اوکونر» در «نیوز ویک» در گزارشی، وضعیت هزینه‌های جنگی ایالات متحده آمریکا را بررسی کرده است.

در ادامه متن این گزازش را می‌خوانید:

نتایج گزارش‌ها: ایالات متحده از یازده سپتامبر 6 تریلیون دلار در جنگ‌هایی خرج کرده که در آنها بیش از نیم میلیون نفر کشته شده‌اند

ایالات متحده آمریکا حدود 6 تریلیون دلار در جنگ‌ها هزینه کرده است. این جنگ‌ها به طور مستقیم عامل مرگ و میر تقریبی 500 هزار نفر از تاریخ یازده سپتامبر 2001 تا به امروز شده است.

موسسه واتسون از دانشگاه براون در روز چهارشنبه، گزارشی با عنوان «هزینه‌های جنگ» منتشر کرد. در آن گزارش تمام هزینه‌های پنتاگون و عملیات‌های احتمالی خارج از کشور محاسبه شده است. همچنین در آن گزارش، هزینه‌هایی مثل مسایل جنگی مربوط به وزارت امور خارجه، هزینه‌های پیشین و اجباری برای حمایت از مجروحان جنگی، علاقمه‌مندی به وام برای امور جنگی و پیشگیری و مبارزه با تروریسم توسط وزارت امنیت میهن ایالات متحده محاسبه شده است.

نتایج محاسبات نهایی بیانگر این است: ایالات متحده  9/5 تریلیون دلار برای جنگ علیه تروریسم در سال مالی 2019 در نظر گرفته است؛ این برآورد مربوط به هزینه‎‌های مستقیم جنگی و هزینه‎‌های جاری مربوط به نگهداری مجروحان جنگی پس از حوادث یازده سپتامبر است.

این گزارش اینگونه نتیجه‌گیری می‌کند: «هزینه‌های هنگفت در جنگ و هزینه‌های مربوط به امور جنگی به‌طور کلی به دلیل ایجاد بی‌ثباتی، تهدید امنیت ملی است.»

این گزارش همچنین تاکید می‌کند: «مردم به شفاف‌سازی هزینه‌های جنگی علاقمندند، همچنین آنها خواهان یک استراتژی جامع برای اتمام جنگ‌ها هستند. علاوه بر این مردم خواهان در نظر گرفتن دیگر اولویت‌های ضروری برای امنیت ملی هستند.»

گروه ستیزه‌جو اسلامی القاعده حملات یازده سپتامبر را سازماندهی کرد، که در آن حملات حدود 3000 نفر کشته شدند. ایالات متحده پس از وقایع یازده سپتامبر، جنگ علیه تروریسم را آغاز کرد و چند هفته پس از 11 سپتامبر به افغانستان حمله کرد که در آن زمان توسط القاعده و طالبان کنترل می‌شد.

در مارس 2003 صدام حسین سرانجام سرنگون شد. واشنگتن او را به توسعه‌ی سلاح‌های کشتار جمعی و گروه‌های تروریستی که از سوی ایالات متحده معرفی شده بودند، متهم کرده بود.

اگرچه ایالات متحده در آن مناطق به سرعت پیروز شد، اما توسط شورشیان عراقی و افغانستانی تحت فشار قرار گرفت. ایالات متحده عملیات مبارزه با تروریسم را در سراسر منطقه از جمله در کشورهای لیبی، یمن، سومالی و پاکستان گسترش داد. دولت آمریکا ائتلافی بین‌المللی را برای مبارزه با داعش در سال 2014 تشکیل داد دلیل تشکیل این ائتلاف حملات مسلحانه‌‌‌ی مسلمانان سنی در عراق بود که به تدریج گسترش یافت و به سوریه و اطراف آن رسید.

گزارش منتشر شده در روز چهارشنبه نشان می‌دهد: «ارتش ایالات متحده، فعالیت ضدتروریستی خود را در 76 کشور  معادل 39 درصد از کشورهای جهان انجام می‌دهد. مبارزه با تروریسم از سوی ایالات متحده در حال گسترش است.»

آن گزارش در ادامه تاکید می‌کند: «ارتش ایالات متحده، علاوه بر مبارزه با تروریسم، با نقض حقوق بشر مبارزه کرده و با حقوق شهروندی در داخل ایالات متحده و خارج از آن کشور همراه بوده است.»

محققان اینگونه برآورد کرده‌اند: در جنگ‌هایی که پس از حوادث یازده سپتامبر در عراق، افغانستان و پاکستان اتفاق افتاد، بین 480 الی 507 هزار نفر کشته شده‌اند. آمار ارائه شده از تعداد کشته شدگان در آن جنگ‌ها شامل نیم میلیون کشته شده در جنگ داخلی سوریه نیست؛ جنگ داخلی که از سال 2011 آغاز شد و گروه‌های شورشی و جهادی تحت حمایت غرب، دولت سوریه، روسیه و ایران را در آن به چالش کشیدند.

ایالات متحده از 6951 سرباز، 21 غیرنظامی و 7820 پیمانکار به عنوان نیروی انسانی برای فعالیت‌های نظامی خود در سه کشور عراق، پاکستان و افغانستان استفاده کرد.

گزارش منتشر شده به این موضوع اشاره می‌کند: «اغلب می‌دانیم، تعداد زیادی از سربازان آمریکایی در این جنگ‌ها می‌میرند. آمار کشته شدگان تا حدودی غیرقابل اطمینان است. این امکان وجود دارد تا از میزان کشته‌شدگان به طور مستقیم مطلع نشویم. برای مثال ده‌ها هزار غیرنظامی ممکن است در جنگ شهری موصل و دیگر شهرها توسط داعش کشته شده باشند، اما هیچ‌گاه جسد آنها کشف نشده باشد.»

در گزارش هزینه‌های جنگ همچنین آمده است: «آمار برآورد شده، شامل مرگ و میر غیرمستقیم نمی‌شود. آسیب  غیرمستقیم زمانی رخ می‌دهد که سلامت مردم در مناطق جنگی با فاکتورهای غیر مستقیم تحت تاثیر قرار بگیرد. سلامت مردم در آن مناطق با عواملی مثل از دست دادن دسترسی به مواد غذایی و آب، امکانات بهداشتی، برق و سایر زیرساخت‌ها آسیب می‌پذیرد.

دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده در ماه فوریه هزینه‌های آمریکا را اینگونه برآورد کرده است: «ما 7 تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کرده‌ایم.»

ترامپ چند هفته پس از این برآورد در جمع خبرنگاران گفت: «آن هزینه‌ها کاری اشتباه بود.»

رییس جمهور ایالات متحده گزارش داد که مشاوران نظامی او برای تهیه‌ی برنامه‌ای وارد مرحله نهایی شده‌اند، برنامه‌ای که برای خروج سوریه از جنگ با داعش است. اما زمانی که مقامات ارشد واشنگتن، ماموریت خودشان را در سوریه گسترش دادند، دولت سوریه و متحدانش اقدامات ایالات متحده را غیرقانونی خواندند. متحدان دولت سوریه ایران و متحدان ایران هستند.

مترجم: علی خسروجردی، انصاف نیوز

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا