خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاکید ایاد علاوی بر تشکیل فوری دولت نجات ملی عراق

معاون رئیس جمهوری عراق و رهبر ائتلاف الوطنیه خواستار تشکیل هرچه سریعتر دولت نجات ملی شد. در همین حال، مشاور رسانه‌ای نخست وزیر کردستان عراق اوضاع کنونی این کشور را نتیجه “فاسد بودن دولت” دانست.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، ایاد علاوی، معاون رئیس جمهوری عراق و رهبر ائتلاف الوطنیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در حال حاضر عراق شاهد شاید خطرناکترین بحران است که در پی برخی مشکلات بعد از انتخابات اخیر شدت گرفت.

علاوی افزود: با توجه به پیامدهای اوضاع و ترس از بازگشت دوباره تروریسم و جریان‌های افراطی به کشور و عدم حل مشکلات بین بغداد و اربیل، امروز نیاز است تا با تشکیل دولت نجات ملی، آرام کردن اوضاع و برگزاری انتخابات جدید و سالم، این مشکلات را برطرف کنیم.

علاوی در ادامه تاکید کرد: دولت نجات ملی که به دنبال تشکیل آن هستیم، به عنوان یک دولت، با وفاداری به مردم و برآورده‌کردن نیازهایشان، آخرین تلاش برای رسیدگی به وضعیت بحران کشور است. این دولت موظف است ثبات را در کشور محقق کند و با پیدا کردن راه حل‌های فوری برای مهم ترین مشکلات کشور، باعث ترقی عراق شود و به مردم اطمینان خاطر دهد.

در همین حال، کفاح محمود، مشاور رسانه‌ای نخست وزیر اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: اعتراضات در استان بصره و سایر استان‌ها محصول “دولت فاسد و سیاست به حاشیه راندن” است که ما از مدتها قبل و از زمانی که اعتراضات در استانهای “الانبار”، “نینوی” و “صلاح‌الدین” آغاز شد، نسبت به آن هشدار دادیم و گفتیم که باید خواسته‌های مردم برآورده شود و به قانون اساسی بی‌احترامی نشود و همچنین رای‌های دیگر به حاشیه رانده نشود.

کفاح محمود در ادامه تاکید کرد: زمانی که این هشدارها نادیده گرفته شد و به طور جدی به درخواست مردم پاسخ داده نشد و آنها را خصمانه خواندند؛ گروه‌های تروریستی موفق به دسیسه کردن و سوء استفاده از اشتباهات و اقدامات قدرت حاکم شده و از طریق نفوذ در این افراد منجر به اشغال یک سوم عراق شدند.

مشاور رسانه‌ای نخست وزیر اقلیم کردستان تصریح کرد: ما راه حل دولت فدرال را برای عراق مطرح کردیم  و حوادث و بحران‌های اخیر اعتبار و دقت آنچه مطرح کردیم را تایید می کنند.

وی افزود: اگر با درخواست بصره مبنی بر تشکیل اقلیمی به همراه استان‌های هم‌جوار آن موافقت می‌شد، الان اوضاع طور دیگری بود و ما دیگر شاهد چنین اوضاعی در سطح خدمات رسانی نبودیم.

این مقام عراقی ضمن تاکید بر عدم اجازه نفوذ طرف‌های مخرب بین تظاهرکنندگان و تبدیل تظاهرات به آشوب ابراز امیدواری کرد که تظاهرات بدون لطمه زدن به منافع عمومی اهداف خود را برآورده سازد.

در همین راستا، جنبش “حراک الجیل الجدید” (جنبش نسل نو) ابراز امیدواری کرد، اعتراضاتی که استانهای مختلف عراق اخیرا شاهد آن بودند، با کنار زدن احزاب سیاسی سنتی از قدرت، نقطه شروعی برای آغاز تغییرات در عراق و اقلیم کردستان باشد.

سخنگوی این جنبش در بیانیه‌ای اظهار کرد: ما از شهروندان در اقلیم کردستان می‌خواهیم که خود را برای تغییراتی که قرار است در آینده اتفاق بیافتد، آماده کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا