خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یادداشت برترین ها در دفاع از مرضیه برومند

برترین ها نوشت: این روزها برشی از «کلیله و دمنه» را برخی رسانه‌ها با استعداد در حاشیه‌سازی دست به دست می‌کنند و به آن برچسب «منشوری» زدند.

 مرضیه برومند، خالق خاطرات و فراتر از آن هویت بسیاری از متولدین دهه شصت است، همان‌ها که غالب جمعیت امروز ایران را شکل می‌دهند. او گردن بسیاری از ما حق زیادی دارد و در شرافت کارش اصلا بحثی نیست در این دوران که دریچه‌های تلویزیون برای پذیرش خودی‌ها هم تنگ شده، برومند و امثال او که از با اصالت‌های حوزه کودک و نوجوان هستند جایی ندارد و پناهشان شده همین پلتفرم‌هایی که از قضا در میان عمومی محبوبیت بسیاری دارند. «کلیله و دمنه» در یک بستر عروسکی سعی دارد کنار مسائل روز جامعه قدم بزند و در عین این که روایتی شیرین دارد، بی‌توجه به مسائل روز نباشد. حالا این روزها برشی از این مجموعه را برخی رسانه‌ها با استعداد در حاشیه‌سازی دست به دست می‌کنند و به آن برچسب «منشوری» زدند. یعنی اگر در جریان ماجرا نباشید، شاید گمان کنید که چه‌ها اتفاق افتاده، بعد که ویدئو را باز میکنید دائم به دنبال آن «منشوری» موردنظر می‌گردید و دست خالی باید ویدئو را ببندید. ظاهرا مشکل این دست رسانه‌ها همان زبان نقادانه‌ای‌ست که نمی‌پسندند و وگرنه حتما می‌دانند که با این حجم از فراگیری سوشال‌مدیا اساسا چشم و گوشی بسته نمانده که بخواهد با چنین فضای نرم و عروسکی دلنشینی باز شود. هر چقدر که عرصه برای «عادل»، «صحت» و «برومندها» تنگ شود، کشش به سمت آو ور آب‌ها بیشتر می‌شود، کاش عقل بیداری باشد در میالن تصمیم‌گیرندگان و انقدر پاس گل به بدخواهان ندهیم.

بهناز اقبال، نویسنده حوزه سینما در انتقاد از حواشی‌ ایجاد شده پیرامون سریال محبوب «کلیله و دمنه» نوشت:

“جامعه در بیکاری، بی‌پولی، تورم، فقر بیداد می‌کند و مردم تولن حتی یک لبخند را هم‌از دست داده‌اند، بعد دوستان اناق فکر تشکیل می‌دهند که سریال مثلا «کلیله و دمنه» مضامین روابط غیراسلامی دارد. نمی‌دانم چرا از هر راهی می‌رویم ته کوچه بن‌بست حضرات می‌رسد به روابط جنسی زن و‌ مرد! مدتی پیش که به پشه مهمونی گیر داده بودند و معتقد بودند دیالوگ‌هایش جنسی است. حالا هم عروسک‌های «کلیله و دمنه». مثل اینکه جدیدا حضرات بعد له و لورده کردن آدم‌های این جامعه، به عروسک‌هایش حمله‌ور شده‌اند و از آنجایی که کافر همه را به کیش خود پندارد، تا آن‌ها را هم تکه پاره کنند بی‌خیال نمی‌شوند.”

خانم برومند، عزیزِ ماست، به او جفا نکنید آقایان

بعد از پخش قسمت چهارم سریال عروسکی «شهرک کلیله و دمنه»، پویشی عجیب با عنوان «مجموعه نمایشی شهرک کلیله و دمنه بازبینی شود» در خبرگزاری فارس به راه افتاد! این کارزار خواستار جلوگیری از پخش محتواهای آموزشی روابط غیراسلامی برای کودکان است:

“وزارت فرهنگ و ارشاد ما مشغول به چه کاری است؟ چرا در کشور اسلامی به راحتی برنامه‌ای که به کودکان، روابط غیراسلامی را آموزش می‌دهد، مجوز می‌گیرد؟!

چطور برنامه‌ای با این محتوای ناسالم اجازه پخش گرفته است؟!

تقاضای اصلاح و بازنگری در پخش این مجموعه نمایشی را داریم.

همچنین تقاضای برخورد با کسانی که در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده و بدون کوچک‌ترین بررسی محتوا، مجوز پخش می‌دهد.”

خانم برومند، عزیزِ ماست، به او جفا نکنید آقایان

همچنین روزنامه جام‌جم منتسب به صداوسیما که رقیب پلتفرم‌هاست نیز در مطلبی به این سریال انتقاد گسترده داشته:

شبکه نمایش خانگی، یک ظرفیت رسانه‌ای بزرگ است که می‌تواند به کمک مجموعه رسانه‌های موجود کشور بیاید و بخشی از مسؤولیت پیام رسانی سالم به خانواده‌ها و ایجاد سرگرمی سازنده را به دوش بگیرد. در عمل اما این اتفاق نیفتاده است.

شبکه رسانه‌های فراگیر از همان ابتدا خود را رقیبی برای رسانه‌های رسمی دید و سعی کرد با استفاده از حفره‌هایی که در نظام فرهنگی کشور وجود دارد، پیام‌های غیرفرهنگی و مخرب را به‌صورت نامحسوس ارسال کند که با مجموعه خط‌مشی و دورنمای محتوایی نظام فرهنگی کشور، تضاد دارد. راه انداختن دعوای زرگری مجوز گرفتن از کدام نهاد و متهم کردن وزارت ارشاد به سختگیری بیش از حد و صدا و سیما به انحصارگرایی، بخشی از بازی برای فرار کردن از زیر بار مجوز گرفتن است که امروز دیگر دست بازیگران این بازی، رو شده است.

خانم برومند، عزیزِ ماست، به او جفا نکنید آقایان

در پاسخ به این حواشی، مرضیه برومند که سابقه درخشانی در خلق آثار عروسکی دارد با انتشار ویدئویی موضع خود را اعلام کرده است.

برومند در این ویدیو توضیح داد که شب قبل از پخش قسمت اول این سریال نیز در ویدیوی دیگری گفته که مخاطب «شهرک کلیله و دمنه» بزرگتر‌ها و خانواده هستند و خانواده‌‌ها به تشخیص خودشان می‌توانند برای گروه سنی کمتر از ۱۴ سال نمایش بدهند.این کارگردان در ادامه گفت: «اعتراف صادقانه‌ای دارم و آن هم این است که این سریال را برای دهه شصتی‌ها، دهه هفتادی‌ها و دهه هشتادی‌هایی که ساختم که خودشون خانواده دارند».

کارگردان «شهرک کلیله و دمنه» همچنین اذعان داشت اطلاعات مربوط به گروه سنی در کپشن اول سریال قابل مشاهده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا