خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تکذیب ارسال پیام آیت‌الله سیستانی به رهبران عراق درباره ایران 

ایرنا نوشت: ارسال پیام آیت الله سیستانی مرجعیت عالی عراق از طریق ‘عبدالهادی الحکیم’ به دولتمردان عراق از جمله در خصوص تنش میان ایران و آمریکا تکذیب شد.

‘عبد الهادی الحکیم’ از شخصیت های معروف عراقی و نماینده سابق نجف در پارلمان عراق، اخبار منتشر شده مبنی بر این که وی در دیدارهای هفته گذشته خود با روسای سه گانه عراق، حامل پیام مرجعیت عالی به رهبران عراق بوده را تکذیب کرد.

وی در صفحه فیسبوک خود نوشت که پیامی نداشته است و دیدارش با رئیس جمهوری، نخست وزیر و رئیس پارلمان عراق در بغداد، دیدارهایی شخصی و دیدارهای قبلش با آیت الله سیستانی و دیگر مراجع نجف نیز صرفا رمضانی بوده و هیچ ارتباطی با مسائل و تحولات سیاسی نداشته است.

پیشتر برخی رسانه های منطقه مدعی شده بودند آیت الله سیستانی از طریق الحکیم از روسای عراق خواسته در تنش میان ایران و آمریکا بیطرفی عراق را حفظ کنند.

یکی از این رسانه ها مدعی شده بود که از قول دو کارشناس ناشناس، مدعی شد که مرجعیت عالی عراق از طریق عبدالهادی الحکیم به روسای سه گانه عراق پیغام داده است که عراق را از دعوای ایران و آمریکا دور نگه دارند.

این رسانه همچنین مدعی شده بود که علت ارسال پیام محرمانه آیت الله سیستانی به رهبران عراق دلایل زیادی دارد از جمله این که او (نمی خواهد) طرفدار جبهه مقابل ایران جلوه کند.

ادعای این رسانه در حالی بود که سیاست عدم ورود به درگیری یاختلافات ایران و آمریکا در عین تلاش برای کاهش تنش میان دو طرف و همچنین مخالفت و عدم همراهی با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران، موضوع جدیدی نیست و جزء سیاست های رسمی اعلام شده از سوی دولت عبدالمهدی نخست وزیر عراق است.

همچنین در خصوص موضع آیت الله سیستانی که گزارش تلاش کرده ایشان را مخالف با ایران و یا مخالف همبستگی و همکاری بغداد – تهران نشان دهد، دست کم دو اقدام مرجعیت عالی عراق در چندماه اخیر و در میانه فشارهای آمریکا به ایران، کاملا خلاف این القای العربی الجدید را نشان می دهد.

نخست، واکنش غافلگیر کننده آیت الله سیستانی به اظهارات دیماه گذشته دونالد ترامپ است که در سفر مفخیانه و سه ساعته به عراق گفته بود حضور نظامی در عراق برای زیر نظر داشتن ایران ادامه می یابد.

مرجعیت عالی عراق پس از این که مدتها از سکوتش درباره تحولات بین المللی می گذشت، بیانیه ای صادر و صریحا تاکید کرد که عراق نباید پایگاهی برای آزار رساندن به همسایگان باشد.

این بیانیه در افکار عمومی عراق و تحلیلگران، پاسخی روشن به مداخله ترامپ و همچنین تعیین تکلیف دولت عراق درخصوص تنش های میان آمریکا و ایران بویژه موضوع پایبندی یا عدم پایبندی عراق به تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران دانسته شد.

اقدام معنا دار دیگر آیت الله سیستانی، ملاقات با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر اسفندماه اخیر وی به عراق بود.

مرجعیت عالی عراق پس از سالها برای نخستین بار یک رهبر سیاسی خارجی (بجز نمایندگان سازمان ملل مستقر در عراق) را به حضور می پذیرفت و با وی گفت و گو می کرد.

بسیاری از ناظران، سنت شکنی آیت الله سیستانی و دیدار با یک رهبر خارجی را آنهم در اوج فشارهای آمریکا علیه ایران، پیام آشکار دیگری به عراق و آمریکا ارزیابی کرده بودند.

بر این اساس به نظر می رسد، فارغ از تکذیب اصل خبر مورد ادعای برخی رسانه های منطقه، محتوای مطرح شده و جهت گیری مورد القای این رسانه ها کاملا با واقعیت های صحنه سیاسی عراق و رویکرد و اقدامات ملموس و نه چندان دور مرجعیت عالی عراق ناسازگاری نشان می دهد.

ادعایی درباره‌ی پیام آیت‌الله سیستانی در رابطه با تنش ایران و آمریکا

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا