خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حاشیه‌های یک خبر تلخ رسانه‌ای

حسن چشمی، خبرنگار، در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز درباره‌ی یک خبر [لینک] از وضعیت و تیراژ مطبوعات نوشت:

خبری در یک کانال رسانه‌ای متعلق به روزنامه نگاران منتشر شد که در خود نکته‌ای تلخ داشت و از شرایط سخت امروزه نشریات و حال و روز سخت روزنامه‌ها و مجلات کشور حکایت می‌کرد.

در این خبر از تغییر نام و زمینه‌ی فعالیت یک روزنامه از فعالیت قرآنی به نام «اسکناس» انتقاد کرده بود و به مدیر آن کنایه زده بود با این مضمون که روزنامه‌ی قرآنی را با تغییر نام و زمینه‌ی فعالیت به روزنامه‌ی اقتصادی تبدیل کرده است.

از نحوه‌ی انتشار خبر و کلمات به کار رفته در آن نظیر “کاسبی جدید” و “یار غار” و کلمات به کار رفته که وجهی تخریب گونه داشت که بگذریم تغییر رویکرد این روزنامه و روزنامه‌هایی از این دست این روزها در گرانی چند برابری کاغذ و زینک و چاپ و …. نشان دهنده‌ی حال بد روزنامه‌های چاپی دارد که نمونه‌ی آن را در کاهش چشمگیر تیراژ مجلات و دو برابر شدن قیمت شرق و اعتماد هم دیده بودیم.

مساله‌ی بعدی که از این هم تلخ‌تر است نبود حمایت از خبرگزاری‌ها و نشریات دینی و فرهنگ محوری است که با نیت ارتقای سطح آموزه‌های قرانی و دینی پا گرفته‌اند و تلاش داشته‌اند با چشم پوشی از مزایای آگهی‌های اقتصادی و یا بازار داغ فروش نشریات ورزشی و زرد به مساله‌ی فرهنگ اسلامی و قرانی بپردازند.

بی شک رونشگر اولین و آخرین نشریه از این دست نخواهد بود که مجبور به تغییر رویکرد خود می‌شود تا شاید بتواند در نبود حمایت‌های فرهنگی از محل آگهی‌های اقتصادی چراغ یک نشریه را روشن نگه دارد. حالا فرقی نمی‌کند در جبهه‌ی فرهنگ و یا اقتصاد.

اولین انتقادها از این وضعیت بازمی‌گردد به خود ما و متولیانی که نتوانسته‌اند در کشوری که بر مبنای فرهنگ غنی قرانی و اسلامی شکل گرفته و عطر معنویت در آن جاریست زمینه‌ی ادامه‌ی حیات روزنامه‌هایی را فراهم کنیم که دغدغه‌ی فرهنگ و دین دارند تا اقتصاد. بدون شک نیم نگاهی به وضعیت دیگر رسانه‌های فعال قرانی و دینی در این بخش متر و معیار خوبی است تا با این دید خبر را بازخوانی کنیم و بدون توجه به لحن خبر که در پی القای نوعی فضاسازی است ببنیم در فضای روزنامه‌ای و رسانه‌ای کشور نشریات تا چند شماره‌ی دیگر می‌توانند زیر بار فشارهای کمرشکن ادامه دهند و مجبور به تعدیل نیرو و یا تغییر زمینه‌ی کاری و حتی اجاره داده شدن و … نشوند.

وقتی روزنامه‌ی قرآنی بی سر و صدا اسکنال شد!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا