خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایت رویترز از چشم انداز نگران کننده بازار نفت برای آمریکا

روزنامه اینترنتی فراز به نقل از رویترز نوشت:

گزارش‌های مهمی وجود دارند مبنی بر اینکه احتمالاً برای آنکه صادرات نفتی روسیه کماکان تداوم داشته باشد، کشورهایی از مناطق خاورمیانه پرداخت‌هایی را انجام داده‌اند. تحریم‌های نفتی ایران نیز حالا درست مثل سیاست‌های بایدن در قبال ایران با شکست مواجه بوده است.

بخش اول داستان نفت به غول‌های نفتی ناامید برمی‌گردد. غول‌هایی که نگران افزایش نرخ بهره هستند. در حالی که این میان مقامات فدرال‌رزرو نیز اظهارات متنوعی داشته‌اند. اظهاراتی نظیر: کاهش رشد اقتصاد و ورشکستگی بانک‌ها، ضعف موجود در تقاضای نفتی چین و ناتوانی موجود در کنترل نفت تحریم‌شده روسیه و ایران.

با این حال نیمه دوم داستان شاید اندکی متفاوت باشد. چرا که این احتمال وجود دارد که مازاد عرضه‌ای که در حال‌حاضر بازار جهانی نفت از آن برخوردار شده است، در نیمه دوم سال با کسری شدید مواجه گردد.

تقاضای نفتی چین حتی با وجود واردات بی‌سابقه و مدیریتی که در پالایشگاه‌های خود انجام داده، نگران‌کننده بوده است. نگرانی‌هایی که عمده‌شان از بخش صنعتی نشئت می‌گیرند.

رویترز گزارش کرده که «فعالیت تجاری تولیدکنندگان چینی در ماه ژوئن بار دیگر کاهش پیدا کرده است؛ زیرا که دوران بهبودی پس از اپیدمی به آخر رسیده است. شاخص رسمی مدیران خرید در ماه ژوئن از ۴۸.۸ درصد در ماه می، به ۴۹.۰ درصد در ماه ژوئن افزایش داشته است. شاخص مزبور زیر آستانه ۵۰ واحدی بوده است؛ آماری که باعث شده است فعالیتی رو به گسترش، در سه ماه متوالی، نتیجه‌ای کاهشی داشته باشد.»

این میان فدرال‌رزرو نیز مانع بزرگی تراشیده است. چرا که چرخه تاریخی افزایش نرخ بهره، انتظارات تقاضای نفتی را کاهش داده و بر قیمت‌ها سرپوش گذاشته است.

این میان رافائل بوستیچ، رئیس فدرال‌رزرو آتلانتیک، که از رأی‌دهندگان نیست، گفته است: فدرال‌رزرو باید برای درک بهتر تأثیر افزایش نرخ‌های قبلی، [خصوصاً به دلیل آنکه روند کاهش تورم تازه آغاز شده است]، اندکی تأمل کند.

حتی پاول گفت: «ما در حساس‌ترین بخش‌های اقتصادی، شاهد آثار تشدید سیاست‌هایمان بر تقاضا هستیم؛ که این امر به ویژه در بخش‌هایی چون مسکن و سرمایه‌گذاری صدق می‌کند. هرچند که جهت تحقق‌یافتن کامل آثار مهار پولی، به ویژه در بحث تورم، به زمان نیاز داریم.»

رئیس فدرال‌رزرو  گفت که درک می‌کند چرخه افزایش نرخ تا حدودی به بانک‌ها فشار بیاورد؛ اما افزود که بخش بانکی، بخش انعطاف‌پذیری است. به عبارت دیگر او احساس می‌کند که می‌توان به افزایش نرخ‌ها به همین ترتیب ادامه داد.

این میان صادرات نفت روسیه پس از رسیدن به بالاترین سطحی که از پیش از تحریم‌ها دیده‌ایم، کاهش داشته است. این‌طور به نظر می‌رسد که روسیه، قدرت بیشتری در قیمت‌گذاری نفتی یافته است؛ ضمن آنکه ارزش یورو در کشورهایی چون هند و چین نیز رو به کاهش رفته است.

در این میان باید این پرسش را مطرح کرد که چرا تحریم‌های نفتی روسیه تا این حد با شکست مواجه شده است؟ گزارش‌های مهمی وجود دارند مبنی بر اینکه احتمالاً برای آنکه صادرات نفتی روسیه کماکان تداوم داشته باشد، کشورهایی از مناطق خاورمیانه پرداخت‌هایی را انجام داده‌اند.

بنابراین باید گفت در حالی که غرب شدیداً قصد تحریم‌های نفتی روسیه را دارد، بازار سیاه این کشور اجازه یافته فعالیت‌های خویش را ادامه بدهد. چرا که اروپا همیشه از جهانی فاقد نفت روسیه وحشت داشته است.

در عین‌حال این موضوع به روسیه قدرت بیشتری داده است؛ چرا که آنان واقف‌اند که هنوز هم توانایی واردآوردن شوک به بازار را دارند. آن هم نه‌فقط با قطع عرضه نفتی، بلکه با قطع دست اوکراین و روسیه برای صادرات غلات.

تحریم‌های نفتی ایران نیز حالا درست مثل سیاست‌های بایدن در قبال ایران با شکست مواجه بوده است. سی‌ان‌ان گزارش داده که راب مالی، فرستاده ویژه امریکا در امور ایران، فعلاً به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده است. به نقل از منابع متعدد، مجوز امنیتی مالی در اوایل سال جاری و در بحبوحه تحقیقاتی که در مورد دستکاری‌های او در مواد طبقه‌بندی‌شده در حال انجام بوده، به حال تعلیق درآمده است.

[یک مقام امنیتی گفته که مجوز رابرت مالی در بحبوحه تحقیقات امنیتی دیپلماتیک وزارت امور خارجه در مورد سوءاستفاده احتمالی او از اقلام طبقه‌بندی‌شده، معلق شده است.]

تقاضای امریکا همچنان رو به افزایش است. انتظار می‌رود که در فصل تعطیلات، با تقاضای بی‌سابقه برای پروازهای خطوط هوایی مواجه باشیم. قیمت بنزین نیز نسبتاً ثابت مانده است؛ اما این قیمت نیز ممکن است در نیمه دوم سال تغییر کند.

ما شاهد پایان نشر ذخایر استراتژیکی نفت هستیم و در صورت صحت یافته‌های منابع بازار، کاهش تولید روزانه ۱ میلیون بشکه‌ای عربستان‌سعودی می‌تواند حالتی دائمی پیدا کند.

ضمن آنکه سعودی‌ها تمایل دارند در عین بهره‌مندی از دلالی نفت، به دولت امریکا که طردشان کرده نیز دهن‌کجی کرده باشند. حالا آنان اجازه داده‌اند که بازار با انتشار توجیه‌ناپذیر ذخایر استراتژیک نفتی دست‌خوش دستکاری‌های بیرونی شود.

مطابق آخرین نظرسنجی اوپک، تولیدات نفتی که در ماه می ۵۰ هزار بشکه در روز بود، در ماه ژوئن کاهش یافته و به تنها ۲۸.۱۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا