خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توصیه‌های مولوی عبدالحمید به سوختکش‌ها و مسوولان

مولوی عبدالحمید در فرازی از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (27 اردیبهشت 1398)، ضمن توصیۀ رانندگان سوختکش به اجتناب از «سرعت غیرمجاز» برای جلوگیری از تلفات جاده‌ای و «مخدوش کردن پلاک خودروها»، از مسوولین نیز خواست که با توجه به مشکلات اقتصادی مردم، با این رانندگان در جاده‌ها «همکاری و مدارا» کنند.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولوی عبدالحمید در این مراسم که سرهنگ علی عارف‌نژاد، فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان نیز حضور داشت، گفت: نیروی انتظامی و سایر نیروهای نظامی و مسوولین خیرخواه و دلسوز مردم هستند. عزیزان نیروی انتظامی دغدغه‌هایی دارند که این دغدغه‌ها قابل درک هستند.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان افزود: این وظیفۀ ماست که هم از حق مردم و هم از حق حاکمیت دفاع کنیم و هر کدام از این‌ها اگر دچار خطا و لغزشی بشوند از روی خیرخواهی و دلسوزی به همه تذکر بدهیم.

وی با اشاره به گزارشی که فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان درباره‌ی افزایش تلفات جاده‌ای ارائه کرد، گفت: تصادفات و تلفات جاده‌ای واقعاً دردناک و ناراحت‌کننده هستند. خواستۀ بنده از تمام جوانان عزیز و رانندگان گرامی آن است که قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان ادامه داد: رانندگی بدون گواهینامه کار درستی نیست. برخی از رانندگان در جاده‌ها پلاک‌های خودروی خودشان را مخدوش می‌کنند که این کار درستی نبوده و برای ما قابل توجیه نیست.

وی افزود: چند روز قبل جمعی از عزیزان سوختکش در مسجد جامع مکی با بنده جلسه‌ای داشتند که در آن دغدغه‌ها و مشکلات خودشان را مطرح کردند؛ در این جلسه دلایلی برای مخدوش کردن پلاک خودروها بیان کردند که بنده قانع نشدم. لذا توصیۀ بنده به این عزیزان آن است که پلاک‌ها را مخدوش نکنند و با سرعت غیرمجاز رانندگی نکنند.

مولوی عبدالحمید در ادامه به مشکلات بیکاری و اقتصادی در استان سیستان‌وبلوچستان نیز اشاره کرد و گفت: اگرچه تجارت سوخت از لحاظ قانونی قاچاق است، اما با توجه به اینکه در استان کار و مشغله نیست و مردم بیکار هستند درخواست ما و مردم آن است که مسوولین عزیز در این زمینه چشم‌پوشی کنند و با مردم مدارا نمایند، که البته مسوولین در این خصوص چشم‌پوشی هم می‌کنند.

وی ادامه داد: قاچاق و معاملۀ سوخت شغل دائمی و همیشگی مردم ما نیست، اما با توجه به شرایط حاضر که کشور با تحریم و دیگر مشکلات اقتصادی مواجه است، مردم برای اینکه بتوانند درآمدی داشته باشند و نانی بر سر سفرۀ خانواده‌هایشان بیاورند، قاچاق سوخت تا حدودی معقول و قابل توجیه است. البته ما با باندهای مافیایی قاچاق سوخت موافق نیستیم، اما معتقدیم با کسانی که از روی مجبوری و بیکاری به این کار مشغول هستند مدار شود.

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه گفت: عزیزان سوختکش به کار خودشان مشغول باشند، اما باید قوانین راهنمایی و رانندگی و جاده‌ای را رعایت کنند و برای مردم و مسوولین دغدغه و پریشانی ایجاد نکنند. رعایت قوانین جاده‌ای جزو حقوق‌الناس است که همۀ مردم برای آرامش و امنیت خودشان به این قوانین نیاز دارند.

وی خطاب به مسوولان انتظامی نیز گفت: درخواست ما از عزیزان انتظامی و راهنمایی و رانندگی نیز آن است که تا جایی که ارفاق و چشم‌پوشی ضرر نداشته باشد در زمینۀ جریمه و توقیف خودروها مسامحه کنند و در عین حال مردم را نیز درخصوص رعایت قوانین توجیه کنند.

تجارت به بخش خصوصی واگذار شود

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنا‌نش مسوولین را از «رقابت با مردم در تجارت» برحذر داشت و گفت: درخواست دلسوزانه و خیرخواهانۀ بنده از مسوولین نظامی و انتظامی و سایر مسوولین آن است که در امر کسب‌وکار و تجارت با مردم رقابت نکنند و خودشان را رقیب مردم ندانند، بلکه سعی کنند این مسائل را به بخش خصوصی واگذار کنند.

وی ادامه داد: رمز موفقیت تجارت در بسیاری از کشورها این است که این امور را به بخش خصوصی واگذار می‌کنند. این کار سبب افزایش اشتغال در جامعه می‌شود که رضایت و دعای خیر مردم را در حق مسوولین به همراه دارد.

از تصرف زمین‌های آبا و اجدادی مردم خودداری شود

مولوی عبدالحمید درباره‌ی اختصاص زمین به بعضی از ارگان‌ها و نهادها نیز گفت: درخواست ما از عزیزان نظامی و انتظامی که همۀ این عزیزان نور چشم ما هستند، آن است که به اندازه‌ای که نیاز دارند زمین‌ بگیرند و از تصرف زمین‌های آبا و اجدادی مردم، حتی اگر ثبت و سند ندارند، خودداری شود.

وی افزود: زمین‌های شهر و اطراف شهر جزو منابع ملی هستند که همۀ ملت در این زمین‌ها سهم دارند. امروز که جمعیت شهر زاهدان افزایش پیدا کرده است مردم به شدت با کمبود مسکن مواجه هستند و قدرت پرداخت اجاره‌های سنگین منزل را ندارند.

خطیب جمعه زاهدان گفت: در تمام حکومت‌ها و نظام‌های دنیا درخصوص مسکن مردم برنامه‌ریزی‌های خاص و ویژه‌ای صورت می‌گیرد. مسوولین باید در زمینۀ حل مشکل مسکن مردم چاره‌اندیشی کنند. لذا توصیۀ دلسوزانۀ ما به مسوولین آن است که در مقابل مردم ایثار کنند و برای حل مشکلات مردم مساعدت و همکاری داشته باشند.

مولوی عبدالحمید در پایان به مشکلات شناسنامه‌ای مردم نیز اشاره کرد و گفت: تاکید ما آن است که مشکلات شناسنامه‌ای مردم حل شوند و به آنهایی که ایرانی هستند شناسنامه داده شود. البته بنده با اینکه فردی غیرایرانی از بیرون بیاید و شناسنامۀ ایرانی بگیرد مخالفم؛ اما به کسانی که ایرانی هستند باید شناسنامه داده شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا