خرید تور تابستان ایران بوم گردی

محکومیت جاسوس چین در CIA به بیست سال حبس

در پرونده‌ای که به بخشی از «روند هشداردهنده» در جامعه اطلاعاتی آمریکا معروف است، یکی از افسران سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) به خاطر جاسوسی برای چین به ۲۰ سال حبس محکوم شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کوین مالوری ۶۲ ساله براساس قانون جاسوسی به دلیل فروش اطلاعات دفاعی محرمانه آمریکا به یکی از ماموران اطلاعات چین در ازای دریافت مبلغ ۲۵ هزار دلار در جریان سفرهایش به شانگهای در مارس و آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی گناهکار شناخته شده و به ۲۰ سال حبس محکوم شد.

مالوری در تاریخ پنج مه ۲۰۱۷ میلادی به این مامور اطلاعات چینی گفته بود: هدف شما به دست آوردن اطلاعات است و هدف من گرفتن پول در ازای آن است.

مالوری که به زبان ماندارین چین مسلط است در ارتش آمریکا خدمت کرده بود، پس از آن به عنوان یک مامور ویژه برای سرویس امنیتی وزارت امور خارجه آمریکا خدمت کرد و در نهایت به یکی از ماموران مخفی سازمان سیا تبدیل شد.

مالوری تنها یکی از چندین مقام آمریکایی با مجوز امنیتی بسیار بالاست که بازداشت و به مراودات نامشخص با آژانس اطلاعات چین متهم شده است.

ران هانسن، یکی از مقامات سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا پس از آنکه در ماه مارس به تلاش برای فروش اطلاعات محرمانه به چین متهم شد به ۱۵ سال حبس محکوم شد.

در آوریل سال جاری میلادی کندس ماری کلیبورن، یک دیپلمات سابق آمریکایی به اتهام دروغ گفتن به بازرسان درباره پولی که وی در ازای ارائه اسناد و مدارک آمریکا به ماموران اطلاعات چین دریافت کرده بود، گناهکار شناخته شد.

و در مهم‌ترین پرونده، جری چان شینگ لی، افسر سابق سیا در اول مه سال جاری میلادی به جاسوسی برای چین متهم شد. لی ۵۴ ساله با حکم حبس ابد مواجه است. وی که در سال ۲۰۱۷ میلادی بازداشت شده، به ارائه اطلاعاتی که پکن برای سرنگون کردن شبکه اطلاعات سیا در چین بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ میلادی نیاز داشت، متهم شده است.

جان دمرس، معاون دادستان کل آمریکا در خصوص پرونده مالوری گفت: این پرونده یکی از پرونده‌ها در روند هشداردهنده افسران اطلاعاتی سابق آمریکا است که از سوی چین هدف قرار گرفته شده‌اند و به کشور و همکاران‌شان خیانت می‌کنند.

وی افزود: این حکم به همراه حکم‌های اخیری که برای ران هانسن در ایالات یوتا و جری لی در ایالت ویرجینیا صادر شده، نشان می‌دهد که افسران اطلاعاتی سابق ما هیچ مشارکت تجاری با چین یا دیگر سرویس‌های اطلاعاتی خارجی کشورهای دشمن نداشته‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا