خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توضیحات عضو سندیکای شرکت واحد درباره‌ی سفر رضا شهابی

/ گفت‌وگوی انصاف نیوز با داود رضوی و ربابه رضایی همسر شهابی /

داود رضوی، عضو هیات مدیره‌ی سندیکای شرکت واحد در ارتباط با سفر رضا شهابی به فرانسه برای شرکت در یک کنگره‌ی کارگری گفت: در یک سفر خارجی شما باید از دو ماه قبل برنامه‌ریزی کنید. این سفر آقای شهابی هم در رابطه با پنجاه و دومین کنگره‌ی «سِ ژِ تِ» بود و نمایندگان اکثر کشورهای دنیا آنجا حضور داشتند و چون سال گذشته ما با دبیرکل «سِ ژِ تِ» ملاقات داشتیم، ایشان یک نماینده از طرف سندیکا دعوت کردند.

رضا شهابی، فعال کارگری و عضو هیات مدیره‌ی سندیکای شرکت واحد که همزمان با روز جهانی کارگر روز 11 اردیبهشت‌ماه بازداشت شده بود سه روز پیش از سفرش به فرانسه -17 اردیبهشت‌ماه- آزاد شد و به این سفر رفت تا به دعوت کنفدراسیون عمومی کار فرانسه «سِ ژِ تِ» در پنجاه و دومین کنگره‌ی فدرال سندیکا شرکت کند. او در سخنرانی خود در این کنگره ضمن اشاره به دشواری‌های فعالیت کارگری در ایران تاکید کرده بود که: «ما کارگران با جنگ افروزی‌های دولت‌های سرمایه‌داری در جهان و مخصوصا در خاورمیانه مخالفیم.»

او درباره‌ی ادعای خبرگزاری فارس مبنی بر همکاری این فعال کارگری با نیروهای امنیتی گفت: «همانطور که در کانال سندیکای شرکت واحد هم عنوان کردیم، سابقه‌ی این خبرگزاری مشخص است. خبرگزاری که هیچوقت یک خبر کارگری کار نکرده است، چطور شده است که خبر سفر آقای شهابی را از تلگرام سندیکا برداشته و تیتر زده است: «همکاری با مأمورین امنیتی»؟ این خودش جای سؤال دارد. فکر نمی‌کنم آنها راجع به معیشت کارگران و برخوردی که با آنها بابت اعتراضاتشان انجام می‌شود تا به حال مطلبی کار کرده باشند. سایت شما دوسال پیش که مصاحبه کردم، هرچه گفتیم و اتفاقاتی که افتاده بود و واقعیت داشت را بازتاب داد. اما ما یکبار هم چنین خبری در خبرگزاری فارس ندیدیم. اما اینکه به یک باره بیاید چنین مطلبی بنویسد، از نظر سندیکای شرکت واحد یک حرکت امنیتی است.

این فعال کارگری در ادامه افزود: در یک سفر خارجی شما باید حداقل از دو ماه قبل برنامه‌ریزی کنید. این سفر آقای شهابی هم دررابطه با پنجاه و دومین کنگره‌ی «سِ ژِ تِ» بود و نمایندگان اکثر کشورهای دنیا آنجا حضور داشتند و چون سال گذشته ما با دبیر کل «سِ ژِ تِ» ملاقات داشتیم، ایشان یک نماینده از طرف سندیکا دعوت کرد. نهایتاً همانطور که پشت تصمیمات سندیکا خردجمعی است، سندیکا تصمیم گرفت آقای شهابی به آنجا برود و در کنگره شرکت کند.

رضوی درباره‌ی سفر سال گذشته‌اش به همراه رضا شهابی به فرانسه گفت: پارسال ما در حاشیه‌ی کنفرانس «I L O» در ژنو -که هیاتی هم به عنوان نمایندگان کارگران ایران از طرف جمهوری اسلامی به آنجا می‌رود که ما راجع به آن بحث داریم که آن‌ها نمایندگان ما نیستند- حضور داشتیم. در این کنفرانس هرساله نمایندگانی از کشورهای عضو سازمان جهانی کار از جمله ایران شرکت می‌کنند و هیچوقت نمایندگان مستقل در آن حضور نداشتند. پارسال اولین دفعه‌ای بود که به دعوت «کلکتیو سندیکاهای کارگری» دو نفر از اعضای سندیکای شرکت واحد شرکت کردند که من و آقای شهابی بودیم. در آنجا ما توانستیم در کنفرانس ژنو هم شرکت کنیم و در حاشیه‌اش با معاون دبیرکل آی آل او و مقامات آی تی اف و آی تی سی دیدار داشتیم که بسیار هم کارساز بود.

او در ادامه گفت: آقای شهابی به این صورت که می‌گویند به آسانی هم آزاد نشده‌اند. اول اینکه در آن روز حدود 50 نفر دستگیر شدند و هفت نفر از اعضای سندیکای شرکت واحد بودند که از این هفت نفر فقط آقای حسن سعیدی قرار بازداشت سی روزه برایش صادر شد و ایشان هنوز در بازداشت هستند. آقای شهابی هم پرونده‌اش از شعبه‌ای به شعبه‌ی دیگر رفت و در ضمن می‌توانم بگویم 80 درصد کسانی که آن روز دستگیر شدند درحال حاضر آزاد شده‌اند. بخش امنیتی هم از قوانینی پیروی نمی‌کنند که چرا ما بخواهیم بگوییم شهابی به این صورت آزاد شد و یا فرد دیگری به صورت دیگری آزاد شد. در پرونده‌ی اول ماه می فردی را داریم که با قرار 50 میلیون تومانی آزاد شده است و فرد دیگری را هم داریم که با قرار 400 تا 500 میلیون تومانی آزاد شده است. اگر بخواهیم از نظر میزان شناخته شده بودن این مساله را بسنجیم، گاهی می‌بینیم که کسی که درحال حاضر با قرار 400 میلیون تومانی بیرون آمده است نه چندان شناخته شده است و نه فعالیتی داشته است.

این فعال کارگری عنوان کرد: اما آقای شهابی با قرار 250 میلیون تومانی بیرون آمده است و اینطور نیست که به راحتی از زندان بیرون آمده باشد. به هرحال این تصمیماتی است که مقامات امنیتی می‌گیرند و همانطور که گفتم آقای سعیدی هنوز به صورت فراقانونی در بازداشت است و بازجویی‌اش تمام شده است.

واکنش همسر شهابی به گزارش خبرگزاری فارس

ربابه رضایی، همسر رضا شهابی نیز دراین باره به انصاف نیوز گفت: آقای شهابی قبل از اینکه دستگیر بشود، تمام کارهای مسافرتش را انجام داده بود و بلیتش را خریده بود و با قرار کفالت از زندان آزاد شد. اصلاً چنین چیزی نبوده است که با اطلاعات همکاری کرده باشند، اینها یکسری حرف‌های بی پایه است. او دفعه‌ی اولی نیست که بازداشت می‌شود و اگر قرار بود همکاری کند نه سال پیش با اطلاعات همکاری می‌کرد که اینهمه سختی کشید اما بازهم کوتاه نیامد و کارش را ادامه داد. ما تمام مدارک این مساله را داریم و آقای شهابی به خاطر تهمت‌هایی که پشت سرشان نسبت داده شده هروقت برگردند آن را منتشر می‌کنند.

او در ادامه گفت: به جز آقای شهابی چند نفر دیگر هم آزاد شده‌اند، پس آنها هم با اطلاعات همکاری کردند؟ کسانی که درحال حاضر هنوز در بازداشت‌اند از قبل پرونده داشتند و این بهانه ایجاد شده که ایشان را در بازداشت نگه دارند. ما تمام مدارک این مساله را داریم و آقای شهابی به خاطر تهمت‌هایی که پشت سرشان نسبت داده شده هروقت برگردند آن را منتشر می‌کنند. درحال حاضر اتفاق خاصی نیفتاده و به خاطر روز جهانی کارگر او را گرفته‌اند و با کفالت آزاد کردند. کسانی که این تهمت‌ها را زده‌اند می‌توانند به دادسرای اوین بروند و این مدارک را ببینند.

رضا شهابی برای سخنرانی به فرانسه رفت

اعتراض رضا شهابی در فرانسه به تهدید نظامی و تحریم

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا