خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل رای‌الیوم از موافقت عربستان با استقرار نیروهای آمریکایی در خاک این کشور

به نوشته رای الیوم هنگامی که روزنامه «الشرق الاوسط» روز شنبه از موافقت عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس با درخواست آمریکا برای استقرار مجدد نیروهای نظامی این کشور در آب های خلیج فارس و خاک آن کشورها خبر داد، این موضوع را باید کاملا جدی گرفت زیرا قطعا عمدی است و از سوی بالاترین جناح های رسمی ریاض صورت گرفته شده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف فلسطینی با بیان این مطلب در رای الیوم نوشت: موضوع مهمتر این بود که همین روزنامه از نشست محدود کشورهای عربی در حاشیه نشست اسلامی مکه خبر داد که قرار است در دهه آخر ماه مبارک رمضان برگزار شودو این بدان معنی است که رهبران عربی که قرار است در این نشست شرکت کنند، اولین نشست رسمی ائتلاف موسوم به «ناتوی عربی سنی» جهت آماده شدن برای هرگونه جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران را آغاز خواهند کرد.

شاید شناخت رهبرانی که در این نشست محدود شرکت خواهند کرد، عجولانه باشد اما می توان پیش بینی کرد که سران کشورهای عربستان، امارات، بحرین، اردن و شاید هم کویت و سلطنت عمان جزو آنها باشند. اما عبدالفتاح سیسی را مستنثنا می کنیم زیرا گزارش های خبری غیر رسمی تاکید کرده اند که وی به آمریکا ابلاغ کرده که خواهان پیوستن به ائتلاف آمریکا برای جنگ علیه ایران نیست ولی با این حال و با توجه به اظهارات اخیرش که گفته بود امنیت خلیج فارس، بخشی از امنیت مصر است، تغییر موضع وی را بعید نمی دانیم و قطعا چنین تغییری هم عجیب نخواهد بود.

پس از دو حمله قوی به نفتکش ها در بندر الفجیره امارات و حمله به خطوط انتقال نفت اصلی شرق عربستان، وضعیت در خلیج فارس به طور فزاینده ای رو به ابهام نهاده و رهبر ایران و رئیس جمهور آمریکا تاکید کرده اند که خواهان جنگ نیستند و برای آن تلاش نمی کنند پس اگر اینگونه باشد، کیست که خواهان جنگ است؟

چه کسانی خواهان جنگ هستند

عطوان با اشاره به اینکه ۳ جناح خواهان چنین جنگی هستند: جناح اول، آمریکاست که «مایک پمپئو»، «جان بولتون» و «جارد کوشنر» را شامل می شود، جناح دوم، کشورهای عربی متشکل از عربستان و امارات هستند و جناح سوم هم اسرائیل است، بیان کرد: در صورت وقوع هر گونه جنگ، قطعا جنگی منطقه ای و مابین ایران و متحدانش در جبهه مقاومت از یک طرف و آمریکا و متحدان عربش از طرف دیگر خواهد بود اما خطرات آن جهانی است زیرا محل وقوع آن منطقه ای است که شاهرگ حیاتی اقتصاد جهان به شمار می رود به این دلیل که منبع اصلی نفت و گاز جهان محسوب می شود و احتمال می رود که بیشتر میادین انرژِی به صورت کلی یا جزئی نابود شوند یا در بهترین حالت مشتریان خود را از دست دهند زیرا قطعا در تیررس موشک های ایران خواهند بود.

شک نداریم که ایران و متحدانش به خوبی از پتانسیل های نظامی آمریکا واقف هستند و می دانند که علیه بزرگترین کشور کنونی جهان وارد جنگ خواهند شد و درعین حال هم شک نداریم که دولت ترامپ در ارزیابی قدرت ایران و متحدانش و خسارت بزرگی که می توانند به این کشور، پایگاههای آن، نیروهای زمینی و منافع متحدان عربش وارد آورند، دچار اشتباه می شود. شاید یادآوری این موضوع مفید باشد که صدام حسین پیش از حمله به کویت، ۸۰۰ چاه نفت این کشور را آتش زد که برای مهار آن سراسر جهان بسیج شدند ومهار آن یک سال به طول انجامید چه برسد به اینکه همه چاههای نفت و گاز منطقه به یکباره در آتش بسوزند.

ادامه شکست استراتژی ترامپ/ آنچه ترامپ از درکش عاجز است

استراتژی ترامپ که محوریت آن را استفاده از تمامی ابزارهای تهدید برای ارعاب رقبا و وادار کردن آنها به مذاکره و پاسخ به باج خواهی های آمریکا تشکیل می دهد، در سه کشور ونزوئلا، کره شمالی و چین(جنگ تجاری) شکست خورده است و در کشور چهارم یعنی ایران هم در راه شکست خوردن است.

عبارت اصلی و محوری که در پشت این شکست قرار دارد و ترامپ از درک آن عاجز است، «کرامت وعزت ملی» است زیرا در قاموس او و متحدانش اثری از آن نیست ولی در میراث متمدن و فرهنگ همه رقبایش نفوذ کرده و با گوشت،خون و پوست آنها عجین شده است و ایران و بیشترکشورهای اسلامی و عربی که در مقابل دو خندق آمریکا و اسرائیل قرار دارند را شامل می شود.

جنگ با ایران از همه جنگ های گذشته متفاوت خواهد بود زیرا این کشور دارای قدرت نظامی عظیمی است و برای چنین جنگی به خوبی خود را آماده کرده و از تجاوز آمریکایی ها به عراق و لیبی استفاده کرده است و مهمتر از آن، این کشور دارای شبکه قدرتمندی از متحدانی است که مادیاتی نیستند و همانطور که آمریکا و متحدانش در سوریه شکست خوردند و بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار هزینه دادند، قطعا در هر جنگ آینده ای نیز نابود خواهند شد… و روزها پیش روی ماست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا