خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دستگیری مسعود سلیمانی مصداق بازداشت خودسرانه است

/ عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلا در گفت‌وگو با انصاف نیوز /

عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری درارتباط با تداوم بازداشت مسعود سلیمانی استاد دانشگاه ایرانی در آمریکا گفت: «چنانچه بنظر برسد بازداشت استاد دانشگاه ایران با مقاصد سیاسی صورت گرفته، مصداق بازداشت خودسرانه و اقدام سالب آزادی است و انتظار می‌رود مجامع بین المللی حقوق بشری این اقدام را محکوم کنند.»

پژوهشگر برجسته‌ی سلول‌های بنیادی، مسعود سلیمانی از اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، که در زمان ورود به خاک آمریکا دستگیر شده بود، هشت ماه است به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در بازداشت به سر می‌برد و علاوه بر او، «محبوبه قائدی» و «مریم جزایری» دو شاگرد سابق این استاد دانشگاه تربیت مدرس که در حال حاضر از شخصیت‌های دانشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه‌های آمریکا بوده و در زمان دستگیری نیز شهروند این کشور بوده‌اند، نیز دیگر بازداشتی‌های مرتبط به پرونده‌ی این محقق حوزه‌ی خون شناسی بوده و درجریان خریداری و رساندن سفارش هورمون‌های رشد انسانی به دست سلیمانی در فرودگاه بازداشت شده‌اند. اتفاقی که برادر این پژوهشگر، «رسول سلیمانی» را به اطلاع رسانی و درخواست برای پیگیری و کمک به آزادی هرچه سریعتر سلیمانی که حال در زندان «دیتون» واقع در ایالت آتلانتا این کشور به سر می‌برد و ویزایش نیز باطل شده واداشته است: برای دو دانشجوی مذکور پرونده‌ای تشکیل شد ولی چون مقیم آمریکا و دارای همسران آمریکایی بودند، با قرار وثیقه آزاد شدند. سپس ماموران منتظر می‌شوند تا برادرم را در گوشه‌ای از جهان یا در خاک آمریکا بازداشت کنند.

سایت ایسنا نیز در گزارشی که از وضعیت این شخصیت علمی بازداشت شده در آمریکا تهیه کرده است در ادامه با اشاره به نظرات وکلای سلیمانی و دو شاگرد سابق او، بازداشت این سه نفر به خاطر سفارش، خرید و انتقال هورمون‌های رشد انسانی را مضحک توصیف کرده؛ «لئونارد فرانکو» وکیل سلیمانی دراین باره گفته است «به نظر می‌رسد استدلال آنها – اف بی آی- بیشتر سیاسی است.»

در این ارتباط، «صالح  نقره کار»، عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز در مصاحبه با انصاف نیوز، حمایت از اتباع ایرانی در سراسر دنیا را وظیفه‌ی دولت دانسته و گفت: موضوع بازداشت سلیمانی باید توسط مجامع بین المللی پیگیری شود.

این حقوق دان با تاکید بر ماده ۹۷۶ قانون مدنی ایران افزود: سه راه برای حمایت از اتباع ایران که در خارج از اقلیم کشور اقامت یا تردد دارند عبارتند از: تمهید حمایت‌های کنسولی در کشور محل بازداشت، پیگیری کارگروه قضایی و حقوقی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و دعوت به اقدام مجامع غیر دولتی داخلی و حقوق بشری بین المللی. در تمامی این موارد درصورتی که علیه اتباع ایران اقدام ناقض حقوق بشری اعمال شود، باید دولت از شهروند خود دفاع تمام قد کند و همه‌ی ایرانیان باید از دفاع حقوقی دولت متبوع خود اطمینان داشته باشند.

نقره کار در ادامه گفت: درباره‌ی آقای مسعود سلیمانی، استاد دانشگاه تربیت مدرس، دولت باید از همه‌ی ابزارهای ممکن برای حمایت از حقوق ایشان بهره بگیرد. مجامع حقوق بشری باید در محکوم کردن بازداشت خودسرانه با انگیزه‌های سیاسی ناروا آگاهی سازی شده و مجامع حقوق بشری داخلی نیز کنش‌مندانه حقوق ایشان و همه‌ی ایرانیانی که با نقض حقوق بشری خود مواجه می‌شوند را مطالبه کنند.

این حقوق‌دان عنوان کرد: حق منع بازداشت خودسرانه بعنوان یکی از موضوعات بند ۱ ماده ۹ میثاق حقوق مدنی- سیاسی است و نگاه داشتن فرد به طور خودسرانه جرم تلقی می‌شود. «هر کس حق آزادی و امنیت شخصی دارد. هیچ کس را نمی‌توان خودسرانه (بدون مجوز) دستگیر یا بازداشت (زندانی) کرد. از هیچ کس نمی‌توان سلب آزادی کرد مگر به جهات و طبق آیین دادرسی مقرر و به حکم قانون. احدی نمی‌تواند خودسرانه توقیف، حبس یا تبعید شود.» بهره بردن هر فرد از امکانات به موجب آزادی، حق طبیعی او به شمار می‌رود بنابراین نباید آن را بدون مجوز از کسی سلب کرد.

نقره کار در انتها گفت: با این وصف چنانچه  بنظر برسد بازداشت استاد دانشگاه ایران با مقاصد سیاسی صورت گرفته است، مصداق بازداشت خودسرانه و اقدام سالب آزادی بوده و انتظار می‌رود مجامع بین‌المللی حقوق بشری این اقدام را محکوم کنند. از طرفی انتظار می‌رود وزارت خارجه و دولت در این مواقع حافظ حقوق ایرانیان خارج کشور باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا