خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اسیدپاشان آب شده‌اند در داخل زمین؟

هستی حکیمی، انصاف نیوز: چند ماهی است که از ماجرای اسیدپاشی در اصفهان می‌گذرد؛ موضوعی که جو عمومی جامعه را ملتهب کرد. در آن روزها و در گرماگرم سوالات متعدد افکار عمومی و شایعاتی که دست به دست می‌چرخید، تمامی مسوولان درگیر در پرونده ی حساس اسیدپاشی زنجیره‌ای در اصفهان از شناسایی سریع عاملان و رساندن آنها به سزای عملشان خبر دادند اما ماه‌ها گذشت و خبری از سرعت و سزای عمل نشد.

دو روز پیش نیز جانشین فرمانده نیروی انتظامی درباره ی دستگیری عامل یا عوامل حوادث اسیدپاشی اصفهان تصریح کرده است: فعلا خبری از دستگیری عامل یا عاملان اسیدپاشی اصفهان نیست.
در اینکه مسوولان امر در حال بررسی موضوع در ابعاد مختلف آن هستند شکی نیست، اما مساله این است که افکار عمومی که چنان جراحتی برداشت و خانواده‌هایی که عزیزانشان مورد جنایت اسید پاشی قرار گرفتند، انتظار تسریع در کار را دارند.
اینکه عامل یا عاملان چنین جنایت فجیعی هنوز در سایه ی امنیت درحال زندگی هستند و زنان معصوم آسیب‌دیده که هر ثانیه از زندگی برایشان از مرگ بدتر است، این مهم را یادآور می‌شود که دست‌اندرکاران امر رسیدگی باید با دقت و سرعت بیشتری به موضوع رسیدگی کنند.
تا پیش از وقوع حادثه ی اسیدپاشی در اصفهان، مجرمانی که چنین عملی را مرتکب می‌شدند با عنایت به اینکه تاکنون کمتر از اجرای قصاص اسیدپاشی خبری بوده است، بی هیچ ترسی مرتکب جرم می‌شدند و نکند امروز در سایه ی این مشمول مرور زمان شدن موضوع، جری‌‌تر شوند و قبح جرمی با این ابعاد روانی بریزد. البته این سهولت ارتکاب جرم در سایه ی خرید و فروش آسان آلت جرم یعنی اسید است و اینکه خرید و فروش آن جرم محسوب نمی‌شود؛ و مثلث فروش اسید، اجرای نشدن قصاص و مشمول مرور زمان شدن وقتی مقابل دیده فردی که قصد ارتکاب چنین جرمی را دارد قرار گیرد، ناخوادآگاه او را به سمت تحقق تصمیمش می‌برد.
مساله دیگر این است که چرا پرونده‌هایی که حساسیت عمومی بر روی آنها بالاست معمولا آنچنان مشول مرور زمان می‌شوند که افکار عمومی به کلی آن را فراموش کرده یا اهمیت رسیدگی و مجازات متهمان اهمیت خود را از دست می‌دهد. چراکه علاوه بر خسارات وارده از جرم، خسارات روحی و روانی از دیرکرد حصول نتیجه هم قابل جبران نیست.
شاید یادآوری روزهای پراضطرابی که بر مردم در پی وقوع اسیدپاشی‌ها گذشت، خالی از فایده نباشد. مردمی که در آن روزهای سخت مضطرب بودند در سایه ی امید به مجازات عامل یا عاملان و چرایی وقوع آن جرم، چشم امیدشان به دهان مسوولان رسیدگی‌کننده است. اینکه هر بار یکی از مسوولان بگوید هنوز از اسیدپاشان اصفهان خبری نیست حس ناامیدی در افکار عمومی ایجاد می‌کند و اینکه ما بیش از این روی نیروهای انتظامی و امنیتی و قضایی حساب می‌کردیم مگر اینکه …
البته در زمانی که متهمان اسیدپاشی مثل آب در زمین فرو رفته‌اند و امیدها برای دستگیری آنها ناامید است، سخنان رییس شعبه ۷۱ دادگاه کیفری استان تهران هم این نامیدی را مضاعف می‌کند. او با تاکید بر اجرای حکم صادره درخصوص پرونده ی داود روشنایی (قربانی اسیدپاشی) می‌گوید: اگر پزشکی حاضر نیست حکم را اجرا کند باید این موضوع به رییس قوه قضاییه اعلام شود.
قاضی نورالله عزیزمحمدی در پاسخ به این سئوال که قاضی اجرای احکام درباره اجرای حکم قصاص در پرونده داود روشنایی قربانی اسیدپاشی اعلام کرده پزشکان از اجرای حکم قصاص امتناع می‌کنند، اظهار کرده است: رای قطعی دادگاه باید اجرا شود هر چند این مساله مربوط به اجرای احکام است و اگر پزشکی حاضر نیست حکم را اجرا کند باید به رییس قوه قضاییه اعلام شود.
فارغ از همه ی مسائل، خطاب به مسوولان انتظامی و امنیتی باید گفت ما هنوز به دنبال شنیدن خبر دستگیری عامل یا عاملان اسیدپاشی اصفهان و رسیدگی سریع و مجازات بهنگام مجرمان هستیم.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا