خرید تور تابستان ایران بوم گردی

“چرا حمله به معصومه ابتکار؟”

علی حکمت، عضو حزب اتحادملت، در پاسخ به یادداشت علی آهنگر با عنوان: “وقتی خانم ابتکار هم ضدمذاکره می شود!” در کانال تلگرامی راهبرد؛ در دفاع از معصومه ابتکار نوشت:

✍️ یادداشت کوتاه اما پُر از خشم جناب آقای علی آهنگر منتشرشده توسط کانال وزین “راهبرد” در واکنش به مصاحبه معصومه ابتکار با خبرآنلاین در مورد “مذاکره با امریکا” بهانه ای شد تا نکات قابل توجهی را برای مخاطبان آن یادداشت شرح دهم.

✍️ آنچه در یادداشت مذکور بسیار پُررنگ است “نقد من قال” است؛ اینکه مهم نیست آن نظر چیست و چه ادله ای در پس آن است. فقط گوینده نظر اهمیت دارد و آن گوینده کسی نیست جز معصومه ابتکار که سال های طولانی (این سال های عصر مجازی) یک تنه تمام بار مسئولیت و فشار تسخیر لانه جاسوسی را در اذهان و افکار عمومی مردم ایران به دوش کشیده است.

✍️ می خواهم به گذشته بروم و اتفاقات تاریخی پیرامون لانه را مختصر یادآوری کنم تا شاید به یک نتیجه حداقلی برسیم.

✍️ بعد از پیروزی و در شرایط بحرانی پس از انقلاب محسن میردامادی، ابراهیم اصغرزاده، رضا سیف الهی و حبیب الله بیطرف چهره های اصلی جریان دانشجویی انقلابی بودند که بعدها به “دانشجویان مسلمان پیرو خط امام” مشهور شدند.

✍️ آنها با هدف مقابله با کودتایی آمریکایی و تکرار ۲۸ مرداد ۳۲ تصمیم گرفتند برای حفظ انقلاب کاری بزرگ انجام دهند. با آیت الله موسوی خوینی ها هماهنگ شدند و روز ۱۳آبان ۵۸ (برای چندمین بار) سفارت ایالات متحده امریکا بعنوان لانه جاسوسی به تسخیر درآمد. ساعتی بعد رهبر کبیر انقلاب اسلامی آن را انقلاب دومش خواند و شد ۴۴۴ روز…

✍️ سه روز پس از تسخیر سفارت امریکا، معصومه ابتکار به خاطر تسلطش به زبان انگلیسی و آگاهی دانشجویان پیرو خط امام از این موضوع به سفارت دعوت شد تا در امر ترجمه و امور روابط عمومی به دانشجویان مستقر در لانه بپیوندد.

✍️ ایران پس از انقلاب ۵۷ با مدیران جوان و انقلابی اداره می شد و این خاصیت انقلاب بود. دانشجویان مسلمان پیرو خط امام هم مانند بقیه جوانان انقلابی پس از خاتمه دوران ۴۴۴ روز و برخی حتی در همان دوران فعالیت های دیگری هم داشتند.

✍️ جنگ که آغاز شد برخی از آنها به جبهه رفتند و از حدود ۴۰۰ دانشجوی درگیر در ماجرای اشغال سفارت امریکا ۳۵ نفر در جبهه های دفاع مقدس به شهادت رسیدند. شهید سیدحسین علم الهدی از مشهورترین آنان بود.

✍️ معصومه ابتکار هم به ادامه تحصیل، فعالیت های مطبوعاتی و اجتماعی به خصوص در حوزه زنان پرداخت. به خاطر همین در سال های ۷۴ و ۷۵ و برگزاری چهارمین کنفرانس جهانی زن بدون اینکه پستی دولتی داشته باشد و اتفاقا بعنوان یک فعال بخش غیردولتی با مرحوم شهلا حبیبی (اولین مشاور رییس جمهور در امور زنان) همکاری کرد تا دوم خرداد ۷۶ که سیدمحمد خاتمی پیروز انتخابات شد و چندی بعد ابتکار را به واسطه شناخت و اعتمادی که از دوران فعالیت های مطبوعاتی وی داشت، به معاونت ریاست جمهوری و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست منصوب کرد.

✍️ سال ها گذشت، دولت خاتمی رفت، دولت معجزه هزاره سوم آمد، شد ۸۸ و آن شد که می دانیم و شرحش برای این یادداشت نیست.

✍️ فرزندان نسل اول انقلاب و دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بزرگ شدند و به سنی رسیدند که برای سرنوشت خود، تحصیل و زندگی تصمیم بگیرند. بسیاری از فرزندان مقامات امروز و انقلابیون دیروز به دلایل مختلف از جمله ادامه تحصیل به کشورهای دیگری رفته اند.

✍️ اما فقط فرزند معصومه ابتکار است که اینگونه مورد توجه قرار می گیرد و چنان مطرح می کنند که گویی ابتکار پسرش را در سنین کودکی فرستاده. درحالیکه او پس از ازدواج و درحالیکه یک فرزند داشت و پس از کارشناسی ارشد برای ادامه تحصیل رفته است.

✍️ در همین حال، فرزندان موثرترین چهره های لانه هم چنین انتخابی داشته اند و در همین آمریکا همچون مردم عادی مشغول تحصیل و زندگی هستند و اینکه برای آینده و زندگی خود چه تصمیمی دارند، کاملا به خود آنها مربوط است.

✍️ حال سوال این است، ابتکار چه کرده که مستحق هجمه و ‌حمله دوست و دشمن است و دیگران نکرده اند؟

✍️ آنچه که مخالف سیاسی را به این حمله وا می دارد، قابل فهم است. ابتکار در روزهای سخت پس از ۸۸، از شورای شهر اصولگرای تهران با ریاست چمران و شهرداری قالیباف مصوبه “حمایت از آسیب دیدگان اتفاقات پس از انتخابات ۸۸” را گرفت و علیرغم هجمه ها برای آنچه که بدان اعتقاد داشت؛ ایستاد.

✍️ در شورای شهر تهران ماجرای آلوده و سرطان زا بودن بنزین پتروشیمی، فروش پارک پردیسان و از این دست را که در دولت احمدی نژاد رخ می داد؛ برملا کرد و با تشکیل کمیته محیط زیست مقابل تصمیمات غلط معجزه هزاره سوم! ایستاد.

✍️ بعدها هم برای حفاظت از سلامت مردم در سازمان محیط زیست حاضر به امضای مصوبات خلاف قانون نشد، که اگر شده بود هنوز رییس سازمان محیط زیست بود.

✍️ اما به واقع فهم هجمه بعضی از دوستان بسیار سخت است که چگونه چوب می زنند؛ اما با دو‌ قانون!

✍️ ناگفته نماند علت حمله بعضی از دوست نماها جدا از آن یاداشت را هم می فهمم و هم به اندازه کافی پرونده برای رو کردن دارم؛ اما در حال حاضر و در این یاداشت قصد این کار را ندارم.

✍️ آنچه که ابتکار نکرده و بسیاری دیگر کرده اند؛ سکوت است. چند نکته به نظرم می رسد، کوتاه می گویم و در پایان توصیه ای…

یک) ۱۳ آبان ۵۸ درصد بالایی از مردم ایران موافق تسخیر لانه جاسوسی بودند. شخصیت ها و گروه های مختلف سیاسی برای عکس یادگار بیرون در سفارت در صف بودند.

دو) کمتر کسی منکر پیشرفته بودن و پیشتاز بودن آمریکا در علم و اقتصاد و قدرت و حُسن زندگی در امریکاست.

سه) پیام روشن دانشجویان مسلمان پیرو خط امام مخالفت با سیاست های مداخله جویانه، جهانخواری و استکباری دولت و سیاست های ایلات متحده بوده است.

چهار) زندگی فرزندان مقامات و چهره های سیاسی -انقلابی بدون در نظر گرفتن خط سیاسی شان به خود فرزندان مربوط است و تنها نکته حائز اهمیت استفاده مقام از توان سیاسی – دولتی و خدای ناکرده بیت المال برای تسهیل این انتخاب و زندگی است.

پنج) مهم این است که زندگی مقامات و چهره های سیاسی در داخل ایران باشد، حتی اگر فرزندی در خارج ایران داشته باشند.

✍️ حالا بیاییم خوب بیاندیشیم و تصمیم به عدالت بگیریم تا تفاوتی باشد با آنانی که راهشان از ما جداست. اگر برای خوش آمد مخاطبان قرار به زدن است؛ حداقل همه را با هم بزنیم و اگر قرار به گفتن حق است، تقوا پیشه کنیم و منصفانه بنویسیم. نقد “ما قال” کنیم و در چنگ لایک و فیو نیفتیم.

 

یادداشت اصلی

“وقتی خانم ابتکار هم ضدمذاکره می‌شود!”

👈 علی آهنگر، روزنامه‌نگار و پژوهشگر، در یادداشتی برای “راهبرد” نوشت:

✍️ اینکه مذاکره بشود یا نشود موضوع دیگری است؛ ولی اینکه چه کسانی به خودشان حق بدهند که دراین‌باره اظهارنظر کنند؛ نکته جانکاه دیگر است.

✍️ معصومه ابتکار با جمعی دیگر در یکسالگی انقلاب از دیوار سفارتی بالا رفتند که لطمات و تبعاتش تا هنوز برای ملت و کشور پابرجاست.

✍️ ابتکار اما خود و فرزندانش خیلی در محذورات و معذورات ناشی از آن باقی نماندند. ایران از فردای اشغال سفارت تحریم شد؛ اما فرزندان به سامان رسیده خانم ابتکار آمریکا را محل مناسب‌تری برای زندگی تشخیص دادند.

✍️ آنها رخت سفر به آمریکا بربستند؛ اما مردم ایران ۴۰سال است که تاوان کار نسنجیده اینان را پس می‌دهند.

✍️ بودن یا نبودن مذاکره موضوع دیگری است که دست‌اندرکاران نظام تصمیم‌گیر آن هستند. اما وقتی ابتکار هم سخن از “من جرب المجرب حلت بها الندامه” می‌زند؛ حس تحقیر و توهین به مخاطب دست می‌دهد.

✍️ برجام حتی اگر برای مردم ایران آبی نداشت؛ به نظر نمی‌آید برای بانوی همیشه حاضر در صحنه هم نانی نداشته است.

✍️ حتی اگر برجام دیگری هم سر کار بیاید؛ بازهم آب و نانش برای کسانی است که دنیای آن سوی اقیانوس اطلس را جای بهتری برای سکونت فرزندانشان می‌دانند. وگرنه برای مردمی که شمعشان در حال در این خانه می‌سوزد که فرق زیادی نمی‌کند.

✍️ در ضمن در دیوان خواجه شیراز اشعار دیگری هم هست. بانو اگر تفالی می‌زنند؛ خوب است چشمشان به آن اشعار هم بیفتد. فی‌الجمله آنجا که می‌گوید: با دوستان مروت؛ با دشمنان مدارا.

✍️ اما در باب “من جرب المجرب” که شایسته ندامت و پشیمانی است؛ درس‌های دیگری از تاریخ می‌توان آموخت.

✍️ طایفه تازه به دوران رسیده مغول که با ازدیاد جمعیت و فراوانی احشام مواجه بودند؛ در هر گوشه‌ای از جهان اطراف خود به دنبال “چراخور” می‌گشتند.

✍️ در این میان، آنها با پسرعموهای خود یعنی ترکان خوارزمشاهی حاکم بر ایران اصلا سر ستیز نداشتند. سفیرانی را برای گفتگو به ایران فرستادند. اما خوارزمشاهیان فرستادگان مغول را از دم تیغ گذراندند و شد آنچه که شد.

✍️ تجربه کشتن سفیر و اشغال و تخریب سفارت کم ندامت‌هایی در طول تاریخ نصیب ایران و ایرانیان نکرد. امید که پند گیریم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سال ٩٣ اينا بود كه خانم ابتكار اومد عسلويه و بدون هيچ اعتراضي نسبت به آلودگي هوا اين منطقه رو ترك كرد
    بعضي وقتا فقط ژست مي گيريم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا