خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیداهای احتمالی 1400 – سیدمصطفی تاجزاده

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری در اواخر خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

سیدمصطفی تاجزاده معاون سیاسی وزارت کشور دولت خاتمی در سال 1336 به دنیا آمد. او متولد میدان خراسان در تهران است.

تاجزاده دارای کارشناسی ارشد علوم سیاسی بوده و مدرک لیسانس خود را نیز در همین رشته اخذ کرده است.

بنابر آنچه در زندگینامه‌ی رسمی منتشر شده‌ی آقای تاجزاده آمده است، او می‌گوید: «در سال ۷۱ در کنکور سراسری کارشناسی ارشد علوم سیاسی شاگرد اول شدم و در سال ۷۴ در کنکور سراسری دکتری علوم سیاسی رتبه سوم را به دست آوردم. با رخداد حماسی دوم خرداد ۷۶ تحصیلات خود را نیمه‌تمام گذاشتم و با وجود گذراندن اکثر واحدهای درسی، رساله‌ ننوشتم و مدرک دکتری نگرفتم».

تاجزاده که در پیش از انقلاب در امتحانات اعزام دانشجو به خارج از کشور شرکت کرده و برای ادامه‌ی تحصیل به آمریکا رفته بود در آنجا وارد فعالیت‌های سیاسی علیه رژیم شاه شد: «دو سال و ۹ ماه از دی ۵۴ تا شهریور ۵۷ در ایالات‌متحده بودم. سه ترم به دانشگاه رفتم، اما درواقع درس نخواندم، زیرا از همان ابتدای ورود به آمریکا درگیر فعالیت‌های سیاسی و اسلامی شدم. در اواخر سال ۵۶ به‌اتفاق تعدادی از دوستانم مثل آقایان حسن واعظی، محمود یاسینی و همایون خسروی گروه “فلق” را با مشی مسلحانه تأسیس کردیم. من در شهریور ۵۷ به ایران بازگشتم ولی دوستان برای دیدن دوره‌های چریکی به سوریه و لبنان رفتند»؛ او پس از پیروزی انقلاب به سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی پیوست و به‌عنوان مسئول روابط عمومی و عضو دفتر سیاسی مشغول فعالیت شد و تحلیل‌های درون‌گروهی سازمان را تهیه می‌کرد.

تاجزاده سابقه‌ی حضور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارد و به‌عنوان مسئول اداره کل مطبوعات و نشریات، معاونت بین‌الملل و مدیریت اداره کل نمایندگی‌های فرهنگی در خارج از کشور این وزارتخانه مشغول فعالیت شد.

با انتخاب سیدمحمد خاتمی در دوم خرداد76 و آغاز به کار دولت اصلاحات، سیدمصطفی تاجزاده به وزارت کشور رفت و به‌عنوان معاون سیاسی عبدالله نوری، وزیر وقت کشور کار خود را آغاز کرد. او پس از استیضاح نوری، مدتی سرپرست وزارت کشور بود و پس از انتخاب موسوی لاری نیز به‌عنوان معاون سیاسی او به فعالیت خود ادامه داد.

تاجزاده در دوران حضورش در وزارت کشور سه انتخابات را برگزار کرد که به گفته‌ی خودش «سخت‌ترین آن‌ها انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بود که برای نخستین بار در ایران برگزار می‌شد». اختلافات شورای نگهبان و وزارت کشور در انتخابات مجلس ششم با شکایت متقابل آیت‌الله جنتی و مصطفی تاجزاده از یکدیگر همراه شد. اختلافی که در نهایت سبب صدور حکم انفصال سه ساله‌ی تاجزاده از خدمات دولتی و پایان حضور او در وزارت کشور شد. او در این باره می‌گوید: «پیرو شکایات آقای جنتی من از خدمات دولتی به مدت سه سال منفصل شدم و بنابراین از وزارت کشور کناره گرفتم. اما متأسفانه قوه قضائیه به شکایتم از آقای جنتی به اتهام تغییر نتایج انتخابات تهران بزرگ رسیدگی نکرد».

مصطفی تاجزاده در انتخابات88 از اعضای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی بود که فردای انتخابات دستگیر شد، به گفته‌ی او حکم دستگیری او سه روز پیش از روز انتخابات صادر شده بود! او در دوران حضور در زندان نیز به فعالیت سیاسی خود ادامه داد و مقالات انتقادی متعددی را منتشر کرد که از مهمترین آنها می‌توان به «پدر، مادر، ما باز هم متهمیم» اشاره کرد. بنا بر روایت تاجزاده از دوران زندانش این مقالات باعث شد که یک سال بیشتر از دیگر بازداشت‌شده‌های حوادث88 در زندان نگه داشته شود.

تاجزاده پس از آزادی از زندان نیز همچنان با صراحت به انتقاد از ارکان قدرت می‌پردازد و در سالهای اخیر فعالیت توییتری او و مناظره‌هایش با فعالان سیاسی همچون علیرضا زاکانی، احمد زیدآبادی، محمود نبویان، فرخ نگهدار، جلیل محبی، محسن مخملباف و… خبرساز شده است.

آقای تاجزاده از چهره‌های جریان اصلاحات است که با صدور بیانیه‌ای که با این جملات به پایان می‌رسد در انتخابات1400 اعلام کاندیداتوری کرده است: «می‌آیم برای دموکراسی در ایران، صلح در منطقه و تعامل با جهان؛ می‌آیم برای گفت‌وگو، برای تفاهم، برای آشتی»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا