خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعلام رسمی استعفای ترزا می [+واکنش‌های جهانی]

ترزا می در پی ناکامی‌های مکرر در به تصویب رساندن توافق خروج از اتحادیه اروپا بریگزیت در کشورش گفت که روز ۱۷ خرداد از سمت خود استعفا می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، تراز می امروز از منصب خود در ریاست حزب محافظه‌کار انگلیس و نخست وزیری این کشور استعفا کرد.

می در مقابل دفتر نخست وزیری بیانیه‌ای را خواند و گفت: “اکنون برای من روشن شده که منافع بریتانیا با یک نخست وزیر تازه بهتر تامین می شود.”

وی افزود: “من امروز اعلام می‌کنم که جمعه هفتم مه (دو هفته دیگر) از رهبری حزب محافظه کار استعفا می‌کنم.” “من با ریاست حزب به توافق رسیده‌ام که روند انتخاب رهبر جدید از هفته آینده آغاز شود.”

با آنکه نمی‌توان گفت رقابت درون حزبی برای انتخاب رهبر جدید دقیقا چقدر طول می‌کشد اما کارشناسان می‌گویند احتمالا در پایان ژوئیه، حدود دو ماه دیگر رهبر جدید حزب محافظه‌کار مشخص خواهد شد.

تعداد قابل توجهی از اعضای حزب محافظه‌کار برای این رقابت اعلام آمادگی کرده‌اند.

در روزهای گذشته می قصد داشت لایحه قرارداد خروج را پس از “اصلاحاتی” برای بار چهارم به رای پارلمان بگذارد اما در ۷۲ ساعت اخیر تقریبا روشن شده بود که می از داخل حزب محافظه کار زیر فشار زیادی برای استعفا است و عمر نخست وزیری او به پایان نزدیک شده است.

مهمترین وظیفه دولت می، مذاکره با اتحادیه اروپا برای خروج بریتانیا بود. می در این باره گفت: من درباره شرایط خروج از اتحادیه اروپا مذاکره کردم و هر چه می‌شد انجام دادم تا نمایندگان پارلمان به آن رای دهند. متاسفانه قادر به این کار نشدم.”

استعفای می فردای رای‌گیری پارلمان اروپا صورت گرفته در حالیکه نتایج این رای گیری تا یکشنبه اعلام نخواهد شد.

نخست وزیر انگلیس اظهار کرد، ظرف روزهای آینده رقابت برای انتخاب رهبر جدید حزب محافظه‌کار آغاز می‌شود.

به این ترتیب می زمانی که دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا از سوم تا پنجم ژوئن به انگلیس سفر کند در منصب خود خواهد بود.

در اساسنامه حزب محافظه‌کار برای انتخاب رئیس این حزب، رأی‌گیری‌های اولیه بین نمایندگان حزب در پارلمان پیش‌بینی شده است. در هر دور رأی‌گیری، نامزدی که کمترین رأی را آورده است، حذف می‌شود. این روند تا جایی ادامه پیدا می‌کند که دو نامزد بیشتر باقی نماند. پس از آن اعضای حزب باید بین این دو نامزد یکی را انتخاب کنند.

ترزا می وزیر کشور سابق که ژوئیه ۲۰۱۶ پس از استعفای دیوید کامرون به نخست‌وزیری رسید از اواسط ژانویه سه بار در به تصویب رساندن توافق خروج از اتحادیه اروپا که در مورد آن با اروپایی‌ها مذاکره کرده بود، شکست خورد.

از بوریس جانسون، وزیر خارجه پیشین، آندرآ لیدسام، وزیر مستعفی کابینه، مایکل گوو، وزیر محیط زیست، جرمی هانت، وزیر امور خارجه، دومینیک راب، وزیر مستعفی دیگر، ساجد جاوید، وزیر کشور و نیز امبر راد، وزیر کار به عنوان جانشینان احتمالی ترزا می در سمت نخست وزیری بریتانیا نام برده می‌شود.


استعفای ترزا می از نخست وزیری انگلیس در پی ناکامی‌اش در به سرانجام رساندن بریگزیت واکنش‌های مختلفی را به ویژه در میان رهبران اروپا در پی داشته است.

به گزارش ایسنا، روزنامه انگلیسی اکسپرس گزارش کرد، رهبران اتحادیه اروپا قرار است چند روز دیگر در پی استعفای ترزا می از نخست وزیری انگلیس یک نشست اضطراری برگزار کنند.

رهبران این اتحادیه در پاسخ به اعلام استعفای ترزا می درباره گام‌های بعدی مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به بحث خواهند پرداخت.

مقام‌ها و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا به دنبال مشخص شدن نخست وزیر جدید انگلیس به منظور بررسی امکان پایان دادن به بن بست ایجاد شده بر سر بریگزیت هستند.

یک مقام ارشد کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: نخست وزیر جدید انگلیس باید دریابد که به بن بست فعلی در داخل کشورش بر سر بریگزیت در سریع‌ترین زمان ممکن پایان دهد و تداوم این بی‌اعتمادی در هر دو طرف تأثیر می‌گذارد.

او اظهار کرد که توافق خروج می‌تواند یک خروج نظام‌مند را رقم بزند بنابراین تصویب سریع این توافق اهمیت زیادی دارد.

یک دیپلمات دیگر اتحادیه اروپا پیش بینی کرد که اتحادیه اروپا حتی نسبت به نخست وزیر بعدی سختگیری بیشتری به عمل آورد تا وجهه خود را نزد دیگر کشورها حفظ کند.

یک منبع خبری گفت: این اهمیت اساسی دارد که اتحادیه اروپا همزمان موضعش را در برابر مسائلی مثل پوپولیست دونالد ترامپ، تجارت و روسیه حفظ کنند.

یک دستیار امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز گفت: هنوز گمانه زنی درباره تبعات این تصمیم زود است. اصول اتحادیه اروپا از جمله اولویت داشتن کارکرد مناسب این اتحادیه ادامه پیدا خواهد کرد و این وضعیت نیازمند یک شفاف سازی صریح است.

لئو واردکار نخست وزیر ایرلند گفت: ترزا می فردی اصولی، با شرافت و بسیار دلسوز برای انجام بهترین کار برای کشورش و حزبش است. سیاستمداران سراسر اتحادیه اروپا عزم، شجاعت و پایداری او طی این زمان دشوار و چالش برانگیز تحسین کرده‌اند.

یک سخنگوی کمیسیون اروپا نیز گفت: ژان کلود یونکر، رئیس این کمیسیون از اعلام استعفای ترزا می شخصاً خوشحال نبود و خیلی زیاد دوست داشت که طبق چیزی که قبلاً گفته به همکاری‌اش با ترزا می به عنوان نخست وزیری ادامه دهد و او برای ترزا می به عنوان یک زن شجاع احترام زیادی قائل است اما در عین حال با هر نخست وزیر جدید در انگلیس روابط کاری خواهد داشت و همچون سابق به او احترام خواهد گذاشت.

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس همچنین اظهار کرد که این کشور باید برای حل مساله بریگزیت انتخابات سراسری زودهنگام برگزار کند.

کوربین اظهار کرد: ترزا می اخیرا اشتباهاتی که طی ماه‌های گذشته مرتکب شده بود پذیرفت.

وی افزود: نه می و نه حزب دچار اختلافش شایسته حکومت بر کشور نیستند.

کرملین نیز به این اتفاق واکنش نشان داد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اظهار کرد: کرملین از نزدیک فرآیندهای مرتبط با بریگزیت را رصد می‌کند.

پسکوف در عین حال اظهار کرد که آمادگی اظهارنظر درباره موضوع استعفای ترزا می را ندارد.

به گزارش خبرگزاری تاس، پسکوف در پاسخ به درخواست برای اظهارنظر درباره می تاکید کرد: خیر من آماده اینکه در این مقطع چیزی بگویم نیستم و ما مطمئنا کلیت فرآیندهای مرتبط با بریگزیت را از نزدیک رصد می‌کنیم. فرآیندهایی که به شکلی اجتناب ناپذیر بر بریتانیا و وضعیت اتحادیه اروپا تأثیر خواهد گذشت.

وی افزود: ما از نزدیک این وضعیت را رصد می‌کنیم در درجه اول به این خاطر که اتحادیه اروپا شریک تجاری و اقتصادی اصلی ما است. به همین دلیل ما طبیعتاً علاقمند به یک شریک قابل پیش بینی، باثبات و در حال توسعه هستیم.

پسکوف ادامه داد: من متأسفانه نمی‌توانم اقدام قابل توجهی از جانب ترزا می که به نحوی در توسعه روابط دو جانبه روسیه و بریتانیا تأثیر چشمگیر گذاشته باشد به یاد بیاورم و در واقع نخست وزیری ترزا می باعث یک دوره پیچیده در روابط دو جانبه ما شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا