خرید تور تابستان ایران بوم گردی

به بهانه‌ی روز جهانی سرطان

سازمان جهانی بهداشت در «روز جهانی سرطان» اعلام کرده است که باید امکان دسترسی یکسان و عادلانه به روش‌های درمان سرطان برای همه کشورها فراهم شود.

به گزارش ایسنا، چهارمین روز ماه فوریه، “روز جهانی سرطان” نامگذاری شده است. هدف از نامگذاری این روز، تلاش برای افزایش آگاهی در مورد سرطان و همچنین پیشگیری، تشخیص به موقع و درمان آن است.

“سازمان جهانی بهداشت”(WHO) در حال حاضر، لزوم پیشرفت خدمات مربوط به سرطان را در کشورهای کم‌درآمد و کشورهایی که درآمد متوسطی دارند، بیان می‌کند. این سازمان هشدار می‌دهد که اگر روند معمول ادامه پیدا کند، جهان با افزایش ۶۰ درصدی بیماران مبتلا به سرطان در دو دهه آینده رو به رو خواهد شد. بیشترین افزایش یعنی حدود ۸۱ درصد آن نیز در کشورهای کم‌درآمد و درآمد متوسط رخ خواهد داد که در حال حاضر پایین‌ترین میزان نجات را دارند.

دلیل عمده این موضوع، این است که چنین کشورهایی، کمترین منابع سلامت برای مقابله با بیماری‌های عفونی و بهبود سلامت کودکان در اختیار دارند و مراکز خدمات آنها نیز فاقد تجهیزات لازم برای پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان هستند. در سال ۲۰۱۹، بیش از ۹۰ درصد کشورهایی که درآمد بالایی دارند، گزارش دادند که خدمات درمانی کامل را برای درمان سرطان، در اختیار عموم مردم آنها قرار دارد.

دکتر “رن مینگوتی”(Ren Minghui)، از اعضای سازمان جهانی بهداشت گفت: این یک بانگ بیداری برای همه ما در زمینه مقابله با نابرابری‌های غیر قابل قبولی است که بین خدمات درمانی مربوط به سرطان در کشورهای ثروتمند و فقیر وجود دارد. اگر مردم به سیستم‌های ابتدایی مراقبت دسترسی داشته باشند، امکان تشخیص به موقع سرطان و درمان موثر آن وجود خواهد داشت. سرطان نباید به یک حکم اعدام برای همه مردم و در همه کشورها تبدیل شود.

پیشرفت در کشورهای فقیر هم، امکان‌پذیر و قابل دستیابی است. سازمان جهانی بهداشت و “مرکز جهانی تحقیقات سرطان”(IARC)، امروز دو گزارش را در واکنش به درخواست برای پژوهش بیشتر، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای بهبود کنترل سرطان منتشر کرده‌اند.

دکتر “تدروس آدانوم گبریسوس”(Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus)، از اعضای سازمان جهانی بهداشت گفت: این امکان وجود دارد که با شناسایی مناسب‌ترین علم برای شرایط هر کشور، حداقل هفت میلیون زندگی در دهه آینده حفظ شود.

سازمان جهانی بهداشت، طیف گسترده‌ای از مداخله‌های تثبیت شده برای پیشگیری از موارد جدید سرطان را مشخص کرده است که کنترل مصرف تنباکو برای پیشگیری از ۲۵ درصد مرگ‌های ناشی از سرطان، واکسیناسیون در برابر هپاتیت ب برای پیشگیری از سرطان ریه، واکسیناسیون “اچ‌پی‌وی”(HPV) برای از بین بردن سرطان دهانه رحم، بررسی و درمان و همچنین به کار گرفتن روش‌های مداخله برای مدیریت موثر سرطان را شامل می‌شوند.

دکتر “الیزابت ویدرپس”(Elisabete Weiderpass)، مدیر مرکز جهانی تحقیقات سرطان گفت: در ۵۰ سال گذشته، شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه پیشگیری و درمان سرطان بوده‌ایم. مرگ و میر ناشی از سرطان، در این سال‌ها کاهش یافته است. کشورهای پردرآمد، برنامه‌های بسیاری را برای پیشگیری، تشخیص به موقع و بررسی تصویب کرده‌اند که به درمان بهتر منجر شده و میزان مرگ و میر ناشی از سرطان را بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵، تا ۲۰ درصد کاهش داده است اما کشورهای کم‌درآمد فقط پنج درصد کاهش در مرگ و میر ناشی از سرطان داشته‌اند. هدف ما این است که همه به طور یکسان از این مزایا برخوردار شوند.

کشورها با این چالش رو به رو خواهند شد که درمان‌هایی را انتخاب کنند که با استفاده از آنها، میان هزینه، کارآیی و تاثیر، تعادل برقرار شود. وظیفه هر دولتی این است که درمان‌های مناسب و نوین را برای سرطان ارائه دهد که تاثیر و کارآیی لازم را داشته باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا