خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا در این روزها از ظرفیت خاتمی استفاده نمی‌کنیم؟!

مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز می‌گوید: شخصیتی مثل آقای خاتمی در دوران ریاست جمهوری خود محبوبیت، مقبولیت و اعتباری در بین کشورهای اروپایی و سازمان ملل داشتند. ایشان توانستند گفت و گوی تمدن ها را به ثبت برسانند. چرا در این ایام که باید ما دیپلماسی فعال تری داشته باشیم از ظرفیت ایشان برای همراه کردن کشورهای جهان با ایران و خنثی سازی توطئه ها و تحریم ها استفاده نمی کنیم؟ من مطمئن هستم که اگر در هر جای دیگری از جهان ظرفیتی مثل آقای خاتمی را داشتند در این شرایط حساس از او نهایت استفاده را می کردند.

متن گفت و گوی جماران با مجید انصاری را می خوانید:

*دوم خرداد چه اهمیت و جایگاهی در فضای سیاسی کشور داشته و دارد؟

بی تردید دوم خرداد نقطه عطفی در تاریخ سیاسی کشور بود و آثار گسترده داخلی و بین المللی آن فراتر از یک انتخابات است. هرچند که این انتخابات و حادثه بزرگ در بستر انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفت اما شرایط خاص، نحوه برگزاری و گفتمان آن از یک انتخابات ریاست فراتر بود.

حادثه دوم خرداد در داخل کشور موجب تقویت انسجام ملی و در عرصه بین المللی موجب تقویت جایگاه ایران شد. تا دوم خرداد سال 76 رسانه های بیگانه در مورد ایران با تبلیغات مسمومی سعی می کردند فضای سیاسی ایران را فضایی بسته ترسیم، و القا کنند که در ایران آزادی سیاسی نیست. در تبلیغات آنها شکل گیری قدرت بدون اراده مردم و به عبارت دیگر انتخابات تشریفاتی و حضور مردم در انتخابات بی نتیجه قلمداد می شد. اوج این تبلیغات ناامیدکننده را در یک سال منتهی به انتخابات 76 از سوی رسانه های بیگانه و بعضی رسانه های داخلی شاهد بودیم. اما پیروزی چشم گیر و خیره کننده آقای خاتمی با کسب 20 میلیون رای، شرکت بسیار گسترده واجدین شرایط در این انتخابات و پذیرش نتیجه انتخاب مردم از سوی نظام حاکمیت و تمام نهادها پاسخ قاطع و باطل السحر همه این تبلیغات مسموم شد.

حماسه دوم خرداد و تاثیر حضور مردم در صحنه موجی از امید و نشاط را در پی داشت.. از جمله دستاوردهای مهم حماسه دوم خرداد فراگیر شدن گفتمان اصلاح طلبی و احیای برخی از ارزش های فراموش شده یا کمرنگ شده انقلاب و قانون اساسی در حوزه حقوق اساسی مردم بود، به گونه ای که آثار آن بسیار فراتر از دوره هشت ساله ریاست جمهوری قرار دارد. این گفتمان هنوز هم دامنه در عرصه سیاسی و فرهنگی کشور نقش آفرین است. این گفتمان به طور مشخص موجب شکل گیری بسیاری از سمن ها، تشکل های مردم نهاد و شکل گیری جبهه اصلاح طلبی در کشور شد. همچنین شفافیت فضا و رقابت سالم تر جریانات سیاسی به ویژه دو جریان اصولگرا و اصلاح طلبی را در پی داشت.

*ما همچنین در آستانه سالروز سوم خرداد که به آزادسازی خرمشهر منجر شد قرار داریم. فکر می کنید بین این دو رویداد تشابهی وجود دارد؟

به نظر من ارتباط وثیقی بین اهداف و آرمان های دوم خرداد و سوم خرداد که به فتح خرمشهر انجامید و نقطه زرینی در دفاع مقدس ماست وجود دارد. هردو حماسه در دفاع از انقلاب، دفاع از جمهوری اسلامی ایران، دفاع از تمامیت ایران و مردم ایران بودند. نقطه مشترک هردوی آنها که از جمله عوامل ماندگاری آنها شده است حضور گسترده آگاهانه و عاشقانه عموم مردم و به خصوص نسل جوان است. اگر ما به صحنه های شکوهمند عملیات آزادسازی خرمشهر را نگاه کنیم، مشاهده می کنیم که همان علاقه، شور و نشاط در سال 76 البته در صحنه سیاسی و انتخاباتی وجود داشت. پیروزی معجزه وار هر دو حماسه  برخلاف همه محاسبات و پیش بینی های عادی و مادی از دیگر نقاط مشترک این دو حماسه بود. هم پیروزی مردم ایران در آزادسازی خرمشهر آنقدر بزرگ و غیرمنتظره و معجزه وار بود که حضرت امام فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد و هم پیروزی جناب آقای خاتمی و شکوه سیاسی به گونه ای بود که همه تحلیلگران داخلی و خارجی را عافلگیر کرد.

*فکر می کنید گفتمان اصلاح طلبی بعد از گذشت 22 سال هنوز تازگی را دارد؟

گفتمان اصلاح طلبی هیچ گاه کهنه نخواهد شد. جامعه سالم و جامعه پرنشاط و پویا جامعه ای است که هر روز فراتر از دیروز و نگاهش به آینده همواره نگاه بالنده و رو به شاخص های مطلوب تر و بهتر باشد. طبعا لازمه چنین جامعه و حرکتی اصلاح روش ها و برنامه ها و استفاده از تجربیات است. گفتمان اصلاح طلبی تا دستیابی به قله های رفیع اهداف بلند در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، آزادی های مشروع و مدنی، کرامت انسانی گفتمان زنده و پویایی است، خود را بازسازی می کند و توقف بردار نیست.

*بسیاری از تحلیل ها حاکی از آن است که طی سالهای گذشته تا از سرمایه اجتماعی حکومت تا حدی کاسته شده است. طبیعتا چنین وضعی دامن جریان اصلاحی را نیز می گیرد. اصلاح طلبان برای ترمیم سرمایه اجتماعی خود چه باید کنند؟

هر جریان زنده و فعال سیاسی باید بر اساس مقتضیات زمان و مکان خود را بهسازی و بازسازی کند. ما نمی توانیم فقط بر اساس روش های متعارف یا روش هایی که در یک مقطع موثر بوده اند تکیه کنیم. باید هر روز نوآوری داشته باشیم، به خصوص در شرایط جدید که ابزار رسانه ای و فضای تبلیغاتی با گذشته متفاوت شده است؛ باید حضورمان جدی تر و پاسخ گویی به مطالبات و شبهات بیشتر باشد. باید به جوانگرایی در سطوح مختلف توجه داشته باشیم. جوانگرایی از عواملی است که می تواند به ارتقای سرمایه اجتماعی کمک کند. به هر میزانی که ما مشارکت عمومی را گسترش دهیم و با مطالبات مردم صادقانه مواجه شویم سرمایه ارتقا پیدا می کند. البته مشکلات فراوانی نیز وجود داشته است.

ما در مقطعی با نوعی انسداد سیاسی در دولت های نهم و دهم رو به رو شدیم. برخوردهای این دوره خیلی جای توجیه ندارد. مسائل و سرخوردگی هایی که در این دوره در طیف هایی از جامعه پیش آمد. به دنبال آن مشکلات اقتصادی و معیشتی که به دلایل مختلف گریبانگیر زندگی روزمره مردم شد. مطالبات دیگر مثل اشتغال جوانان، امید به آینده و فضای خاص زندگی آنها و همچنین جنگ روانی و اقتصادی که دشمنان علیه ما سامان داده اند مجموعه عواملی است که ممکن است قدری بر سرمایه اجتماعی تاثیرگذاشته باشد. مجموعه این عوامل می تواند نگاه مردم به جریانات سیاسی اصلاح طلب، اصولگرا و یا چهره های سیاسی را تغییر داده باشد. طبیعتا باید با حضور صادقانه و مجدانه در عرصه سعی کنیم ارتباط را ترمیم و این سرمایه را بازسازی کنیم.

*جریان اصلاح طلب و اصلاح طلبان در شرایط فعلی جنگ اقتصادی چه عمکردی می توانند داشته باشند؟

شرایط کشور شرایطی نیست که فقط یک جریان سیاسی بتواند عهده دار ترمیم آن باشد. ما در شرایط بسیار حساسی هستیم و همه جریانات سیاسی باید دست به دست هم دهند و با وحدت و انسجام ملی بر مشکلات فایق بیایند. نباید اجازه دهیم مثل گذشته سرمایه سوزی در کشور رخ دهد. همانطور که در حماسه دوم خرداد وجود شخصیت فرهنگی، متین و نجیب آقای خاتمی در کانون این حماسه از عوامل ماندگاری آن شد، امروز هم این سرمایه و سرمایه های ملی دیگر می تواند برای گره گشایی از کار کشور مورد استفاده قرار بگیرد. شخصیتی مثل آقای خاتمی در دوران ریاست جمهوری خود محبوبیت، مقبولیت و اعتباری در بین کشورهای اروپایی و سازمان ملل داشتند. ایشان توانستند گفت و گوی تمدن ها را به ثبت برسانند. چرا در این ایام که باید ما دیپلماسی فعال تری داشته باشیم از ظرفیت ایشان برای همراه کردن کشورهای جهان با ایران و خنثی سازی توطئه ها و تحریم ها استفاده نمی کنیم؟ من مطمئن هستم که اگر در هر جای دیگری از جهان ظرفیتی مثل آقای خاتمی را داشتند در این شرایط حساس از او نهایت استفاده را می کردند.

همچنین ما وقتی بررسی می کنیم می بینیم که تمام شاخص های عمده مثلا در اقتصاد، مدیریت، روابط خارجی، سیاست داخلی و … در دوران مدیریت آقای خاتمی و دولت اصلاحات به گواهی همه کارشناسان و مراکز آماری کشور از دوران های درخشان بوده است و اگر همان روش و روند ادامه پیدا می کرد ما تنش هایی که در خیلی از حوزه ها مثل بحث تولید داخلی، رشد اقتصادی داریم را نداشتیم. این تجربیات پیش روی ما هستند و باید از آنها استفاده کنیم.

فکر می کنم بعد از سالها، باید از اختلاف، نفرت و تقسیم جامعه به گروه های مختلف … دست بکشیم و از تمام ظرفیت کشور چه ظرفیت احزاب، گروه ها و جریانات سیاسی و چه ظرفیت های علمی و نخبگانی کشور استفاده کنیم تا بتوانیم از این مرحله حساس و دشوار به درستی عبور کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. که گفتی ظرفیت خاتمی…….بالاغیرتا بگوچندتا باصطلاح اصلاحطلب به توهین های بی ادبانه ان عربده کش مسخره مدعی روشنگری دینی ..به اقای خاتمی پاسخ داد؟؟؟؟یکیش خودجنابعالی چه پاسخی دادی؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا