خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل نعمت احمدی از تشدید قرار مسعود کاظمی

نعمت احمدی، حقوق‌دان و وکیل دادگستری در ارتباط با تشدید قرار کفالت 100 میلیونی مسعود کاظمی به قرار وثیقه‌ی یک میلیاردی در روز دادگاهش به انصاف نیوز گفت: اینکه در روز برگزاری جلسه‌ی دادگاه قاضی قرار را تشدید کند کج سلیقگی و کم‌سابقه است.

به گزارش انصاف نیوز، مسعود کاظمی، روزنامه نگار، اخیرا در پرونده‌ای مربوط به توییت‌ها و آنچه در شبکه‌های اجتماعی‌اش نوشته، در موعد جلسه‌ی دادگاهش به دلیل اتهاماتی از جمله نشر اکاذیب، با اضافه شدن دو اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و تشدید قرار کفالت 100 میلیونی به قرار وثیقه‌ی یک میلیاردی از سوی دادگاه، بازداشت شد. رقم وثیقه‌ای که واکنش‌هایی در پی داشت و برخی آن را نامتناسب خوانده و پرسش‌ها و موضع گیری‌هایی را درباره‌ی آن مطرح کردند، انصاف نیوز مصاحبه‌ی کوتاهی در این‌باره با نعمت احمدی حقوقدان و وکیل دادگستری انجام داده و نظر او را درباره‌ی نحوه‌ی تشدید قرار و میزان آن پرسیده است.

این حقوق‌دان در این‌باره به انصاف نیوز گفت: چنین وثیقه‌ای که منجر به بازداشت افرادی چون فعالان سیاسی، فرهنگی یا روزنامه نگاران شود، به هرحال سنگین است. قانون‌گذار می‌گوید قرار به منظور دسترسی به متهم صادر می‌شود و قرارها شامل «التزام به حضور» است؛ به این معنا که متهم خود تعهد به حضور یافتن می‌کند تا قرار «بازداشت موقت». بنابراین اول ماده‌ی مربوطه می‌گوید: «به منظور دسترسی به متهم». گاهی دسترسی به متهم ساده است، شغلی دارد، روزنامه‌ای دارد و در دفتری نشسته است، در این صورت باید قراری صادر شود که منجر به بازداشت نشود.

او در ادامه عنوان کرد: براساس قانون آیین دادرسی کیفری، یعنی قانونی که به مشخص کردن قرار وثائق معروف است، قاضی صادرکننده‌ی قرار باید چندین مورد را درنظر بگیرد. از جمله سن، شغل، تحصیلات، سابقه و امثال اینها. بسیار کم اتفاق می‌افتد که قرار در دادگاه تشدید شود و عمدتاً قرار برای دادسرا است. بازپرس وقتی رسیدگی مقدماتی می‌کند یا تحقیقات مقدماتی را انجام می‌دهد اگر اتهامی را متوجه متهم تحت تعقیب دید، قرار را صادر می‌کند. اینکه دادگاه قرار را تشدید کند، کمی کج سلیقگی است، چون اگر قرار بود قرار از 100 میلیون کفالت به هر مبلغی تشدید شود که دادسرا وجود داشت.

احمدی افزود: متهم با پای خودش آمده و تحقیقات مقدماتی را انجام داده‌اید و به هرحال اتهامی را متوجه او دانستید، قرار کفالت صادر کردید و پرونده را به دادگاه فرستادید، دادگاه نوبت گذاشته است و روز دادگاه را تعیین کرده است و متهم هم به دادگاه آمده است. این دیگر کج سلیقگی و کم سابقه است که رییس دادگاه قرار را تشدید کند.

او در پاسخ به این سؤال که «به طور کلی رقم قرارهای صادره از سوی محاکم قضایی افزایش قابل توجهی پیدا کرده؟» گفت: این بحثی جداست که مقدار اعداد و ارقام مربوط به این قرارها را بالا می‌برند. با یکی از قضات صحبت می‌کردم که به چه علت فلان مقدار قرار را صادر کردید؟ گفتند به این دلیل که درحال حاضر یک آپارتمان 50 متری در تهران برفرض مثال یک میلیارد تومان است. نظر او این بود اما این عینک نباید برروی چشم قاضی باشد. ظرافت پرونده آقای کاظمی این است که دادسرا ایشان را بازداشت نکرده، دادگاه بازداشت کرده است و قرارش را تشدید کرده و این کج سلیقگی است. کسی که قرار کفالت داشته و به محض اینکه دعوتش کردید آمده است، دیگر دلیلی ندارد که قرارش تشدید شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا