خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مکانیزم راستی‌آزمایی تیراژ روزنامه‌ها

/ مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد توضیح داد /

سیدمحمدرضا دربندی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد، می‌گوید 750 تن کاغذ توزیع شده حدودا برای یک ماه مطبوعات کافی است و پس از آن باید محموله‌ی کاغذ دیگری به بدنه‌ی مطبوعات کاغذی تزریق شود.

دربندی درباره‌ی دور بعدی توزیع کاغذ به انصاف نیوز گفت: پس از این هرچه کاغذ وارد شود، راستی‌آزمایی جدی‌تری صورت می‌گیرد. به این صورت که ابتدا خود نشریات اعلام می‌کنند که شمارگان واقعی‌شان چقدر است، بعد ما از چاپخانه‌شان آن عدد را راستی‌آزمایی می‌کنیم و به چاپخانه هم اعلام می‌کنیم که آن عدد به اداره‌ی دارایی اعلام می‌شود که آنها هم آمار واقعی را اعلام کنند؛ یعنی چاپخانه می‌داند که اگر شمارگان را خلاف واقع اعلام کند –مثلا بگوید 10 هزارتا- این عدد به دارایی منتقل و او موظف است مالیاتش را بدهد و طبیعتا این کار را نخواهد کرد.

دربندی در پاسخ به اینکه این میزان کاغذ تا چه مدت کفاف مطبوعات داخلی را خواهد داد، گفت: به طور کلی چون این میزان کاغذی که در اختیار ما بوده اندک بوده است، سهمیه‌ی کمی برای مطبوعات در نظر گرفتیم. برآورد ما این است که یک ماه دیگر باید دوباره کاغذ تزریق شود. لازم به یادآوری است سهمیه‌ی روزنامه‌های پرشمارگان از این مجموعه جداست.

محسن غفوری، یکی از سهامداران روزنامه‌ی هفت صبح، چند روز پیش، پس از انتشار گزارش انصاف نیوز درمورد تیراژ روزنامه‌ها در یادداشتی درباره‌ی بحران کاغذ، درباره‌ی وزن تقریبی هر نسخه روزنامه نوشت: «فرض کنید فلان روزنامه 16 صفحه‌ای با تیراژ حدود 15 هزار نسخه روزانه یک تن کاغذ مصرف می‌کند. به عبارتی هر نسخه روزنامه با احتساب پرت کاغذ نزدیک به 70 گرم وزن دارد.»

باتوجه به این گفته، 750 تن کاغذ در صورتی کفاف یک ماه کلیه‌ی روزنامه‌ها و نشریات را خواهد داد که کل تیراژ مطبوعات در کشور روی‌هم کمی بیش از 300 هزار نسخه باشد.

پس از انتشار گزارش انصاف نیوز و اعلام آمادگی برای بازدید از چاپخانه‌های روزنامه‌ها تعدادی از آنها اعلام آمادگی کردند که طی روزهای آینده انجام خواهد شد.

دومین گزارش از تیراژ روزنامه‌ها – اردیبهشت ۹۸ [+اصلاحیه]

گزارش انصاف نیوز | تیراژ روزنامه‌ها چقدر است؟ [بروز رسانی شده]

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا