خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد برنده جایزه نوبل از استبداد دولت ترکیه

سایت میدان نوشت: «اورهان پاموک» نویسنده ترک برنده جایزه نوبل، در اولین مصاحبه خود پس از کودتای نافرجام ترکیه، انتقادهای تندی به دولت ترکیه و اتحادیه اروپا وارد کرد.

پاموک که از زمان کودتای نافرجام در کشورش به دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده مصاحبه‌ای انجام نداده بود، در جدیدترین مصاحبه خود با روزنامه آلمانی «زود دویچه زایتونگ»، دولت کشورش را به خودسری و استبداد متهم کرد و از اروپایی‌ها خواست تا ترک‌ها را در وضعیت سیاسی کنونی تنها نگذارند.

او ضمن صحبت‌هایش به عزل شدن هزاران قاضی، دادستان، سرباز، معلم و روزنامه‌نگار و متهم شدن آن‌ها به ارتباط با «فتح‌الله گولن» اشاره کرده و گفته مسلما اکثر این اتهامات بی‌حساب و کتابند.

«پاموک» در ادامه، همه‌پرسی ۱۶ آوریل ترکیه را نیز زیر سوال برده و اضافه کرده: رفراندوم هم اصلا منصفانه نبود چون هیچ گروهی نماینده جو غالب جامعه نبود.

این نویسنده سپس از جامعه اروپایی‌ خواست تا ترکیه را در وضعیت کنونی سیاسی تنها نگذارند و گفت: دولت «رجب طیب اردوغان» نماینده‌ نیمی از رای‌دهندگان ترکیه‌ای است. مردم بسیار دیگری هم با ارزش‌های لیبرال سیاسی و فرهنگی در ترکیه موافقند. این‌ها در دوران برخوردهای قانونی و خفقان به حمایت نیاز دارند. اگر از دولت خشمگین و آزرده‌اید، این مردم را تنها نگذارید.

دولت ترکیه پس از کودتای نافرجام سال گذشته ده‌ها هزار نفر از اعضای پلیس و کارمندان دولت و دستگاه قضایی را اخراج کرده است. اردوغان همچنین با برگزاری یک همه‌پرسی با رای‌شکننده توانست قدرت خود را در ترکیه افزایش دهد. بسیاری نگرانند که روند رو به رشد قدرت‌گرفتن اردوغان ترکیه را به سمت یک دیکتاتوری پیش ببرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا