خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اصحاب رسانه در دیدار با رییس جمهور چه گفتند؟

شفقنا گزارش داد:‌ شنبه شب جمعی از اهالی رسانه با رئیس جمهور دیدار داشتند و در این نشست چند ساعته به بیان نقطه نظرات و انتقادات خود نسبت به دولت و عملکرد آن پرداختند. در گزارش زیر مهم ترین سخنان اصحاب رسانه در دیدار با رییس جمهور آمده است.

کمک کنید تا میدان ساخت افکار عمومی و مرجعیت رسانه ای به داخل بازگردد/ ایده ها و گفتمان رئیس جمهور پیوست رسانه ای داشته باشد/ باید بسیج رسانه ای در درون دولت برای روایت اقدامات صورت بگیرد/ چرا ایران را فاکس نیوز خودتان نمی کنید؟/ در واگذاری فعالیت‌های رسانه‌ای به صنوف رسانه‌ای تسریع کنید

مهدی شفیعی مدیرعامل «موسسه ایران» در این نشست خطاب به رئیس جمهور گفت: گفتن از وضعیت امروز رسانه های چاپی و آنلاین، بحث کاغذ، مسائل اقتصادی، حقوقی و سیاسی شاید کام این نشست صمیمی را تلخ کند و دلها را در این ایام روحانی آزرده سازد و بماند برای زمانی دیگر… . امیدوارم این گونه جلسات فتح بابی باشد برای گفت‌وگو و تعامل بیشتر رئیس جمهور با اهالی رسانه. چرا که اهالی رسانه در بطن مردم و جامعه هستند. رسانه‌ها می‌توانند به عنوان اتاق فکر، مشکلات و برخی از ناکارآمدی‌ها را به شما منتقل کنند تا مسائل صرفا از زبان مدیران به شما منتقل نشود. رسانه ها یاوران دولت هستند.از منظر رسانه ای می گوییم که انتظار از جنابعالی این است که به طور جدی کمک کنید تا میدان ساخت افکار عمومی و مرجعیت رسانه ای به داخل بازگردد این اساسی ترین وظیفه امروز همه ما است و لازم است تا این فرایند تسهیل و تسریع یابد. شاید بیراه نباشد که بگوییم نظام ارتباطی دولت و ارکان آن فاقد یک همگرایی مشخص است. مبرهن می باشد که  هنوز بدنه دولت به معنای گسترده ی آن در سراسر کشور درک رسانه ای کافی از شرایط پیچیده امروز ندارد. دولتی که در میانه جنگ اقتصادی است نیازمند یک سیاستگذاری رسانه ای مشخص است که بتواند با سرعت تحرک ایجاد کند و پاسخگو باشد. ضروری است ایده ها و گفتمان رئیس جمهور پیوست رسانه ای داشته باشد.

نبض ایده‌ها و اقدام‌های رسانه‌ای و ارتباطی با گفتگو می‌زند. دولت روحانی دولت اعتدال و گفت وگو است. این نام باید برای همه مردم قابل لمس باشد. همه باید آن‌ را بشنوند و ببینند. این دولت باید هویت متمایز خود را مشخص و روشن تر کند. نباید در بین افکارعمومی این شائبه به وجود بیاید که دولت سخن ندارد و فقط شخص رییس جمهور سخن می‌گوید. تببین و تحلیل و توزیع این سخن باید با بدنه دولت به معنای گسترده ی آن در سراسر کشور باشد. جناب روحانی ارتباط با نخبگان ، لازم و ضروری است اما حضور شما و سخن شما در بین افکار عمومی ضروری تر است. مردم، اقوام و قشر های مختلف باید از نزدیک و بی واسطه با شما ارتباط بگیرند.  افکار عمومی بودن شما را باید لمس کند و ببیند. باید گفتمان شما در بین مردم رواج یابد و کسب و کار و زندگی آن ها را تسهیل کند. اگر از امید و نشاط حرف می زنید مردم باید آن‌ را در فرهنگ، سینما، موسیقی و تئاتر لمس کنند. باید در بازار، حجره و دفتر کارشان امیدآفرینی را ببینند. اگر در نقاط دوردست گاز رسانی می شود، آب آشامیدنی می رسد و جاده و پل  ساخته می شود باید به مردم گفته شود. فقط اینطور نیست که ما رسانه ای ها نخواهیم ببینیم و نگذاریم به گوش مردم برسد. بدنه دولت باید قبل از شما بگوید و بشنود. کارهای بزرگی انجام شده و می شود اما روایت کاملی از آن نمی شود. باید بسیج رسانه ای در درون دولت برای روایت اقدامات صورت بگیرد و پوسته محافظه کارانه دستگاه‌ها در سراسر کشور شکسته شود.

فرصت ارتباط رو در رو با مردم را از دست ندهید. مردم باید ارتباط بی واسطه با شما داشته باشند. البته می توان درباره شکل و روش این ارتباط بحث کرد، اما با مردم بیشتر حرف بزنید. آقای روحانی چه اشکالی دارد مردم در زمان های مشخص و کوتاه مثلا از رادیو، حرف وگزارش یک طرح انجام شده را مستقیماً از زبان شما بشنوند. چه اشکالی دارد با روزنامه نگاران مصاحبه های چالشی کنید. چه ایرادی دارد آقای روحانی هم توییت بزند با مردم و جهان حرف بزند و چرا ایران را فاکس نیوز خودتان نمی کنید؟ فرصت حضور و سخن رودرو با روش حرفه ای و غیر مصنوعی و بی مانع با افکار عمومی را از دست ندهید. راهی را هم مشخص کنید تا مردم با شما ارتباط بگیرند. در آخر پیشنهاد می کنم که به فرهنگ و هنر به عنوان عناصر قوام دهنده اتحاد ملی توجه کنید. صداها را بشنوید و زمینه حضور نسل متولد پس از انقلاب در مدیریت و سیاست امروز را فراهم کنید. در واگذاری فعالیت‌های رسانه‌ای به صنوف رسانه‌ای و به رسمیت شناخته شدن صنوف رسانه‌ای تسریع کنید. با تحقق این موضوع حتی می‌شود بخشی از وظایف نظارتی مربوط به رسانه‌ها را به این صنوف سپرد و در حکمیت اختلافات از آن‌ها یاری خواست. شفافیت در نظام اطلاعاتی و ارتباطی کشور را باز هم جدی تر پیگیری و اجرایی کنید. ایجاد یک جایزه سالانه مطبوعات مثل جایزه کتاب سال و… می تواند به مرجعیت رسانه ای و افزایش رقابت و غنای محتوایی رسانه ها کمک کند.

مدل ارزیابی خوب بودن و آشنا بودن در انتخاب وزرا یا مدیران ارشد تغییر کند/ باید اقدام به تشکیل ستادهای فعال و عملیاتی اورژانس مدیریتی کنیم/ دولت در جنگ اقتصادی وظیفه حمایت از طبقات نیازمند را دارد

امیر محبیان مدیر عامل خبرگزاری «آریا» به عنوان سخنران دیگر این نشست گفت: این روزها همه می گوییم که وضع مردم به ویژه از لحاظ اقتصادی خوب نیست. معتقدم تکرار مسئله گره را نخواهد گشود، بلکه برای حل مسئله باید آن را درست مطرح کرد. سوال این است که چرا مشکلات اقتصادی ما حل نمی شود؟ آیا کمبود منابع داریم؟ حتماً خیر. آیا تحریم ها مشکل افزا شده اند؟ حتماً اثر داشته است ولی این همه‌ی مسئله نیست. پس مشکل کجاست؟ مشکل در کسانی است که وظیفه حل مشکلات را دارند. یعنی بعضی از مدیرانی که باید حلال مسئله باشند، چرا خودشان به مسئله تبدیل شده اند؟ فکر می کنم یکی از مشکلات در نحوه گزینش مدیران ما است. روشن است که هر مدیری به درد هر شرایطی نمی خورد. گزینش مدیر براساس مدل بشناسمش یا انسان خوبی بودن، مدل ناکارآمدی است که ضعف و هزینه هایش آشکار شده است. در امور اجتماعی فقط و فقط یک شاخص برای انتخاب مدیر وجود دارد و آن مفید بودن است. البته اگر فردی، هم انسان خوبی بود و هم مدیر خوبی طبعاً ارزش دوچندانی دارد. اما برای حل مسائل اجتماعی مفید بودن به معنای حل مسئله است. راه تشخیص موفقیت و مفید بودن مدیر هم رضایت مردم است. الان مردم راضی نیستند. پس مدیران موفق نبوده اند. اگر در هر حوزه ای شاخص را بکار بگیرید، مشخص می شود چه کسی باید بماند و چه کسی باید برود.

اما راهکار؛ مدل ارزیابی خوب بودن و آشنا بودن در انتخاب وزرا یا مدیران ارشد در حوزه دولت باید به مفید و کارآمد بودن تغییر پیدا کند. مدیر کارآمد نباید لحظه ای احساس آرامش و ثبات کند. اگر او آرام بود به معنای این است که ساکن و غیر متحرک بوده است. بی توجهی به مسائل مردم حتماً مردم را ناآرام خواهد کرد.مشکل دیگر کند بودن روند تصمیم گیری است. علت کندی فعلی لزوماً عمق تصمیمات نیست بلکه فقدان شجاعت است که محصول عدم تسلط به حوزه کاری و یا فقدان عدم تجربه لازم.

راهکار آن چیست؟ در شرایط فعلی که وضعیت اورژانسی و خطیری داریم باید اقدام به تشکیل ستادهای فعال و عملیاتی اورژانس مدیریتی کنیم. یعنی هر پرونده اورژانسی باید در اختیار یک شعاع سه نفره مسئول ولی با اختیارات قرار گیرد که در کوتاه ترین مدت پرونده را به نتیجه رسانده و به رئیس جمهور و در ادامه به مردم ارائه شود. در این صورت ضعف تصمیم گیری و نیز انباشته شدن پرونده های نیمه کاره و فراموش شده کاهش پیدا خواهد کرد. از مشکلات کشور ما این است که در هنگام وقوع حوادث یا مسائل اورژانسی مدیریتی، مدیران برای تصمیم گیری دچار  محافظه کاری شدید شده و یا پرونده ها فقط در همان لحظه که در منظر مردم است مورد توجه قرار می گیرد اما بعد از آنکه توجه مردم از آن پدیده مثل سیل، زلزله یا هر پدیده دیگری کنار رفت عملا فعالیت در آن زمینه فراموش و یا گم می شود و مردم ناراضی باقی می مانند.

مورد سوم؛ می گویند وظیفه اقتصاد تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود است. کمیابی همیشه هست. اکنون به دلیل تحریم ها بیشتر از همیشه هست. صحبت این است که اکنون منابع را باید به چه کسانی تخصیص دهیم؟ به گمان من به کسانی که وظیفه داریم از آن ها حمایت کنیم و نیاز به کمک دارند مثل؛ طبقات مستضعف، بازنشستگان و کسانی که در حداقل های معاش هستند. از طریق دادن کمک هزینه برای مخارج ضروری به عنوان مثال مخارج در حد مناسب خوراک، پوشاک، هزینه مراقبت های درمانی و همچنین مخارج مربوط به مسکن است. راه بعدی کاستن از هزینه ها است.

شاید این اولین پرسش باشد که منبع مالی برای هزینه ها چه خواهد بود؟ باید دانست که ایران در صدر فهرست پرداخت یارانه انرژی در جهان است. اگر آمار منتشر شده از سوی آژانس بین المللی انرژی برای ایران را ببینیم، متوجه می شویم که به طور کلی دولت ۴۵ میلیارد دلار یارانه بابت توزیع انرژی در سال ۲۰۱۷ پرداخت کرده که با ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی برابری می کند.راهکار آن است که یارانه دهک های بالایی را حذف کنیم و همزمان دهک های پایین را مورد حمایت قرار دهیم. در این صورت می توان از شکاف طبقاتی جلوگیری کرد. در عین حال اگر خود را در جنگ اقتصادی می دانیم، در هر جنگی دولت وظیفه دارد برای مردم پناهگاه ایجاد کند تا جانشان را حفظ کند. در جنگ اقتصادی دولت وظیفه دارد از طبقات نیازمند حمایت کند. این حمایت می تواند از طریق کاستن سبد هزینه های مورد احتیاجشان و یا سبد روزانشان باشد. بنابراین پناهگاه های اقتصادی و قرار دادن مردم تحت حمایت خود از وظایف دولت است که در حال حاضر انچنان که باید به آن عمل نمی شود.

سانسور تصمیمات مهم سیاست خارجه در این موقعیت مهم، جواب نمی‌دهد /وضعیت رسانه‌ها خراب است /برای ساماندهی و کاهش رسانه‌های حاکمیتی نیازمند یک برنامه و عزم جدی هستیم

علی اصغر شفیعیان، مدیر مسئول و سردبیر «انصاف نیوز» هم در این نشست گفت: اعتبار و اعتماد به مسئولان طبق نظرسنجی‌ها به شدت خدشه‌دار شده است، برای همین نقش رسانه بیش از هر زمانی اهمیت دارد. اینکه با موضوع ممنوع التصویری نانوشته‌ی خاتمی و موسوی و کروبی چه کرده‌اید، بماند! اما سانسور تصمیمات مهم سیاست خارجه در این موقعیت مهم، جواب نمی‌دهد. چرا به میان مردم نمی‌آیید و با آن‌ها درباره‌ی ایده‌ها و تصمیماتی که می‌خواهید بگیرید حرف نمی‌زنید، استدلال و دفاع نمی‌کنید تا به نوعی اگر امکان رفراندوم نیست اما با همراهی آن‌ها این تصمیم‌های مهم گرفته شود؛ چه مذاکره و چه مقاومت و … .

ما رسانه‌ها را فراخوانده‌اید تا بلکه کمکی باشیم در این شرایط؟ به‌اصطلاح می‌گویند کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی. آقای روحانی وضعیت رسانه‌ها خراب است! ما خودمان پر هستیم از رانت و باج‌خواهی و فساد. این روزنامه‌ها که دیگر تیراژی ندارند. بسیاری از آن‌ها تیراژ غیرواقعی اعلام می‌کنند تا بلکه از رانت کاغذ با دلار ۴۲۰۰ تومانی و آگهی دولتی بیشتری برخوردار شوند.از سویی، حدود ۹۰ درصد رسانه‌های اصلی کشور رسانه‌های حاکمیتی هستند. این «رسانه‌های حاکمیتی» فحش نیست بلکه اشاره به ناکارآمدی آن‌هاست. رسانه‌های حاکمیتی هم رقیب ما خصوصی‌ها هستند و نمی‌گذارند که رشد کنیم و هم بلای جان شما هستند از هزینه‌هایی که روی دستتان می‌گذارند و نقش روابط عمومی دارند.من و امثال من که الان اینجاییم، کارت نزده‌ایم و برای این ساعت حقوقی نمی‌گیریم اما نمایندگان رسانه‌های حاکمیتی که اینجا هستند برای همین آمدن هم احتمالا پول می‌گیرند و ساعت زده‌اند! این‌ها کارمند هستند و رسانه‌هایشان هم فضایی مشابه ادارات دولتی دارد! برای ساماندهی و کاهش رسانه‌های حاکمیتی نیازمند یک برنامه و عزم جدی هستیم.

وضعیت رسانه‌ای کشور بحرانی و بسیار تأمل برانگیز است/ انصاف نیست ملت کماکان در خم کوچه اول آزادی بیان و رسانه‌ها باقی بماند

حسن نمکدوست تهرانی مدیر آموزش موسسه همشهری هم در این نشست به بیان مشکلات جدی رسانه و لزوم توجه به آزادی در رسانه ها پرداخت و بیان کرد: همان‌طور که اطلاع دارید میان آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها و آزادی اطلاعات با امنیت ملی کشورها رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. در واقع، هر قدر مردم یک کشور بیشتر از این سه آزادی برخوردار باشند به همان نسبت امنیت ملی در آن کشور مستحکم‌تر است و به‌عکس. دلیل این امر نیز روشن است. مهم‌ترین تکیه‌گاه امنیت ملی، شهروندان آگاه و مطلع هستند و این رسانه‌های مستقل و آزاد هستند که می‌توانند به آگاه شدن شهروندان کمک کنند.

این در حالی است که وضعیت رسانه‌ای کشور، از جهات گوناگون، بحرانی و بسیار تأمل برانگیز است. خوب است همان‌طور که در حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو و بحران سیل دستور دادید، مقرر فرمایید کارگروهی از صاحب‌نظران دل‌سوز و شجاع به بررسی بحران عمیقی بپردازند که گریبانگیر رسانه‌های کشور شده است و گزارشی ملی، صریح و دقیق را در این باب به اطلاع جناب‌عالی و مردم برسانند.در این خصوص به سه موضوع اشاره می‌کنم:۱- سال‌هاست استادان روزنامه‌نگاری، در حرفه و دانشگاه متذکر می‌شوند نظام دریافت مجوز، از موانع اصلی توسعه رسانه‌ها در ایران است. آقای رئیس‌جمهور، اکنون تحولات چشمگیر در عرصه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، ضرورت اخذ مجوز برای انتشار را در عمل، منتفی کرده است. اصرار بر مجوز و محروم کردن شهروندان از حق آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها جز زیان برای جامعه، حاصلی ندارد؛ ۲- از آغاز فعالیت رسانه‌های جمعی در ایران، جز دوره‌هایی بسیار کوتاه، همیشه حکومت‌ها بوده‌اند که مقدرات کار رسانه‌ها را در دست داشته‌اند: از اعمال مالکیت و مدیریت تا نظارت مستقیم و غیرمستقیم؛ از سانسور قبل و بعد از انتشار و حبس روزنامه‌نگاران تا فیلترینگ محتوای رسانه‌های جدید و فیلتر فیلترشکن‌ها.

آقای رئیس‌جمهور همان‌گونه که جناب‌عالی مستحضر هستید، حکومت‌ها حتی اگر بخواهند، دیگر نمی‌توانند و نباید قادر متعال عرصه رسانه‌ها باشند. نه به صلاح ایشان است و نه به صلاح جامعه و مردم. ۳- نتیجه انحصار در همه عرصه‌ها، به‌خصوص در فعالیت‌های رسانه‌ای، جز کژرفتاری و پیامدهای سوء نیست. کافی است به آسیب‌های فراوانی توجه کنیم که جامعه بر اثر انحصار به‌غایت سیاست‌زده رادیو و تلویزیون متحمل شده است. زمان انحصار صدا و سیما نیز به‌سر رسیده است و باید فضا را برای حضور شهروندان، نهادهای مدنی و بخش خصوصی در همه رسانه‌ها و فعالیت‌های رسانه‌ای آماده و منصفانه کرد.آقای رئیس‌جمهور، در یکصد سال گذشته ملت ایران دوبار با امید تمام به آزادی، هستی خود را وقف انقلاب کرده است. شایسته و انصاف نیست چنین ملتی کماکان در خم کوچه اول آزادی بیان و رسانه‌ها باقی بماند.

تاکید بر سیاست تعامل با نظام بین الملل و احیای ستاد بسیج اقتصادی کشور

علی صالح آبادی  مدیرمسئول «ستاره صبح» در بخشی از سخنان خود خطاب به رئیس جمهور گفت: علی بن ابی‌طالب می فرمایند فرصت ها همچون ابر بهاری هستند که می آیند و می روند. آقای روحانی، رئیس جمهور محترم؛ مردم در دو انتخابات سال ۹۲ و ۹۶  به شما رای داده اند تا مشکل تعامل با دنیا را حل کنید. در واقع در دوره دولت یازدهم با توافق برجام، دولت شما و دستگاه دیپلماسی کار بزرگی انجام داد که باعث افتخار کشور بوده و هست. اما روند تعامل در کشور در دولت دوازدهم برعکس شد.آقای روحانی مردم مشهد سال ۹۲ درحالی که دو کاندیدای بومی داشتند استقبال بی سابقه ای از شما کردند و به شما رای دادند تا شما سیاست تعامل با نظام بین الملل را در پیش بگیرید. اما می بینیم که در دولت دوازدهم و در ارتباط با مسائل خارجی،  شما سیاست تهاجم را در پیش گرفته اید. باید بگویم اگر مردم طرفدار سیاست تهاجمی بودند در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ به رقبای شما که شعارهایشان رادیکالی بود، رای می دادند نه به شما. بنابراین اگر قرار است به وعده خود عمل کنید باید بدانید که مردم –کسانی که به شما رای دادند- خواهان تعامل هستند نه تقابل و تعارض. شرایط کشور به سمتی رفته که مشابه دوران ۸ ساله جنگ تحمیلی است. در چنین شرایطی من پیشنهاد می کنم که ستاد بسیج اقتصادی کشور را در راستای حمایت از حقوق فرودستان جامعه احیا کنید. من در دولت دفاع مقدس دبیر ستاد بسیج اقتصادی کل کشور بودم و آماده ام تا تجربیات آن دوران را در اختیار دولت شما بگذارم.

اصل ۵۹ قانون اساسی نمادی از مردم سالاری دینی است/  درباره همه پرسی صریح ،صحبت کنید

بیژن مقدم مدیرمسئول «پایگاه خبری الف» در این جلسه با اشاره به اختیارات رئیس جمهوری اظهار کرد: من می خواهم درباره اصل ۵۹ قانون اساسی صحبت کنم که به همه پرسی اشاره دارد. همانطور که مستحضرید  این اصل بسیار مترقی و بن بست شکن است و می تواند نمادی از مردم سالاری دینی باشد، شما چند بار از رفراندوم صحبت کردید و به گونه‌ای حرف زدید که مشخص نبوده چه مساله ای را می خواهید به همه پرسی بگذارید. به همین دلیل چون مبهم سخن گفتید هر بار جامعه صحبت های شما را حمل بر موضوعی کرده است. در واقع  چون شما در شرایطی خاص این صحبت ها را عنوان کردید، برخی فکر کردند مثلا منظورتان مذاکره با امریکا است یا اینکه منظورتان این بوده که لوایح اف ای تی اف به همه پرسی گذاشته شود. این ابهام باید برطرف شود و موضوعی که مد نظر شما برای همه پرسی است، مشخص و معین شود. از طرفی دیگر شما در هفته های گذشته اشاره کردید  که رئیس جمهور اختیارات محدود دارد، خب طبق اصل ۵۹ قانون اساسی، همه پرسی یکی از اختیارات قطعی شما است که رئیس جمهور می تواند پیشنهاد آن را بدهد و بر اساس مسیر مشخص خود به مجلس برود و تکلیف آن روشن شود. متاسفانه چون شما  مبهم صحبت کردید باعث مناقشه و بحث های زیادی شد.

بخشی از یأس مردم ناشی از عدم رسانه ای شدن دستاوردهای دولت است /روابط عمومی هایی را انتخاب کنید که دولت شما را باور داشته باشد

محمد مبین، مدیرعامل خبرگزاری «برنا» هم در این نشست ضرورت به کار گیری روابط عمومی های حرفه ای برای نشان دادن اقدامات دولت را  یادآور شد و بیان کرد: آقای روحانی دو رئیس جمهور در تاریخ جمهوری اسلامی آبرویشان را کف دستشان گرفتند، اول مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که بعد از دوران جنگ و شرایط خاص آن دوران رئیس جمهور شد و بعد شما که در شرایط بسیار بدتری رئیس جمهور شدید و مردم هم به شکلی هزینه پرداخت کردند تا کشور را بسازند. دولت شما به لحاظ دستاورد چیزی کم ندارد. از برجام گرفته که بعد از جنگ جهانی دوم بزرگترین دستاورد در حوزه روابط بین الملل بود تا لایحه شفافیت که قبل از دولت شما برای همه وهم و آرزو بود و امروز به حقیقت پیوسته و اقتصادی که تورم تک رقمی را تجربه کرد.

اما الان مسئله این است که چرا مردم از این اقدامات بی اطلاع هستند؟ خب مسلم است. چون در این دولت، فقط شما و چند وزیر در حال صحبت کردن و دفاع هستید و برخی از همکاران شما حاضر نیستند حتی برای دفاع از اقدامات خود در رسانه ها صحبت کنند. فکر می کنم بخشی از یأس مردم به این خاطر است که دستاوردهای دولت رسانه ای نمی شود. برای همین لازم است که روابط عمومی ها به میدان بیایند و از دستاوردهای دولت صحبت کنند و از شما خواهش می کنم کسانی را به عنوان روابط عمومی انتخاب کنید که حداقل دولت شما را باور داشته باشند و برای نشان دادن دستاوردهای شما از جان مایه بگذارند.

با معرفی کابینه، آب سردی را بر پیکر حامیان خود ریختید/ بیشتر شاهد چرخش نخبگان هستیم تا گردش آن ها/ ارتباط دولت با رسانه‌ها و مردم، ارتباطی ناقص و مبتنی بر سکوت است/ سکوت را بشکنید

حسین عبداللهی مدیر مسئول روزنامه «آرمان امروز» در این نشست با اشاره به مسائل اقتصادی و سیاسی کشور و عمل نکردن رئیس جمهور به بخشی از شعارهایش بیان کرد: آقای روحانی در دور دوم انتخابات به موضوعاتی اشاره کردید که نسبت به دور اول انتخابات در سال ۹۲ بسیار صریح تر بود و تصور عموم بر این بود که بعد از انتخابات به مسائل مهمی که اشاره کردید، خواهید پرداخت و با توجه به پشتوانه رای ۲۴ میلیونی، انتصابات و تشکیل کابینه ای که صورت می گیرد، بر اساس آن شاخصه‌های مدنظرتان می باشد. اما با معرفی کابینه، آب سردی را بر پیکر حامیان خود، ریختید. چرا که دور از انتظار اکثریت (یعنی رای دهندگان) بود و این مسئله الان مورد انتقاد است.  آقای روحانی شما  معتقد به جوان گرایی و گردش نخبگان هستید اما به نظرم الان در کشور بیشتر شاهد چرخش نخبگان هستیم تا گردش آنان. با توجه به اینکه در حال حاضر کشور در جنگ اقتصادی با دشمنان است برخی افراد در کابینه برای شما نمی‌توانند نقش سربازان خط مقدم را ایفا کنند و به جای امید، یاس را در جامعه ترویج ‌می‌کنند.

شایسته سالاری و جوانگرایی هم در انتصابات و هم در عمل، درحد انتظار نبود و از طرفی هم کابینه از یکپارچگی لازم برخوردار نیست و در این خصوص نیاز به تغییر احساس می شود. البته مسائل و مشکلات اقتصادی کشور از سوی هر کسی که مورد انتقاد قرار می‌گیرد، ابتدا دولت سیبل است اما می‌دانیم شرایط اقتصادی اکنون کشور، فقط حاصل عملکرد دولت نیست.

آقای رئیس جمهور! از شما درخواست می‌کنم برای تبیین مسائل مختلف کشور با گروه‌های مرجع و اثرگذار، سفری غیررسمی به قم داشته باشید و با مراجع تقلید و علما با صراحت مسائلی را که کشور به آن مبتلا است، تبیین نمایید و در این زمینه تا جایی که امکان دارد با مردم سخن بگویید.

نکته دیگر اینکه گفتمان اعتدال را شما از سال ۹۲ مطرح کردید و به نوعی پرچمدار این گفتمان هستید. در این میان گفتمان اعتدال برای اینکه خودش را به فضای سیاسی دیکته کند نیاز به سه عامل دارد. یکی اینکه گفتمان مستقل باشد، دوم؛ تشکیلات و سازمان کارآمد و سوم رهبران سیاسی کاریزماتیک داشته باشد. آقای روحانی! روی این گفتمان مدل سازی و شخصیت پردازی نشد یا نخواستید. اما بهتر است ابتدا با قلب‌های مردم سخن بگویید تا اینکه تلاش کنید با مغزهای آنها ارتباط برقرار کنید.

متاسفانه برای بقای این گفتمان هم تاکنون اقدام اساسی نکردید. در این مدت در کارنامه شما اتفاقات مثبت و منفی بسیاری رخ داد که هر یک اثرات خاص خود را بر داوری در مورد دولت اعتدال دارد. اما بخش تأثیرگذار بر این داوری «رسانه» است. متاسفانه در این مدت ارتباط دولت با رسانه‌ها و مردم، ارتباطی ناقص و مبتنی بر تعلیق، ابهام و سکوت بوده است. اما ادامه این سکوت به سود دولت نخواهد بود؟ چرا که شکاف میان وعده و عمل، باعث بزرگنمایی دولت بیش از پیش می شود. بنابراین، اگر در نظر دارید به جریان‌سازی خود در حوزه اعتدال پس از دوران ریاست جمهوری نیز ادامه دهد، باید سکوت را بشکند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا