خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وارد این پاساژ نشوید، پلاسکو دیگری در راه است!

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: هشدار! وارد این پاساژ نشوید، پلاسکو دیگری در راه است.

در اینجا پاساژ شقایق در خیابان ظهیرالاسلام؛ مرکز چاپ کاغذ و مقوا در تهران؛ ساختمانی 5 طبقه در قلب پایتخت که صبح ها از کاغذ پر و شبها از آن خالی می شود.

کارگران شاغل در پاساژ و مغازه داری هر روز با استفاده از جنس کار می کنند که به آسانی حتی با جرقه ساده بین دو سیم برق می شود. کالایی که اگر قرار باشد بسوزد به فلاتهای گرم تر از لباس پلاسکو تولید کند.

بدیهی است که بحث حفاظت و امنیت کارگران شاغل در این پاساژ باید در اولویت آتش نشانی وزارت کار و وزارت بهداشت باشد. شاید این امر به همین دلیل بود که چندین سال پیش وزارت بهداشت در وزارتخانه های بهداشت و درمان در مورد آتش سوزی ایراداتی از برق و سیم کشی این پاساژ و با همکاری اداره برق، در تلاش برای رفع مشکلات بود. اما نکته این است که این اقدام نه تنها کمکی به ایمن شدن پاساژ نکرده بلکه آن را غیر ایمن تر کرده است.

ماجرا از این قرار است حدود یک ماه پیش که اداره برق مبدل ها را جایگزین کرد، هم زمان ظاهر پاساژ نیز دستخوش تغییرات شد. اگر در طبقات پاساژ شقیق قدم نزنید، می بینید سیم های برق روکان مانند تارهای عنكبوت البته نه با آن نظم، بلکه کاملا غیر قابل انعطاف و غیر استاندارد و آویزان از سر در مغازه ها به داخل در می آیند؛ هر مغازه با سیم هایی که برای خود از متر برق زیرزمین گرفته شده است

در طبقه اول پاساژ هم 4 مغازه برای صرفه جویی در مصرف برق سیم های آن را به صورت متوالی گرفته شده اند. مغازه اول سیم از محوطه نورگیر از پایین تا بالا کشیده سپس از سیم سیم از مغازه اش به مغازه دوم برقساز و مغازه سوم از مغازه دوم تا مغازه چهارم این روند ادامه می یابد.

اگر سیمهای روکش استاندارد هستند یا خیر که قرار است کنار بگذاریم، هر یک از این مغازه ها چند دستگاه چاپ با مصرف برق بالا داشته باشند و کسی که نمی داند اگر بیش از توان یک سیم از آن برق، سیم یا آب خوردن و یا سوسو می شود؛ آن هم در پاساجی که جای جایی که کاغذ چیده شده است.

پیشتر ما رفتیم یک مغازه 3 سیم با برق لنز (چسب مخصوص سیم برق) به هم چسپندده و از جلو مغازه کناراری برای کولر گازی اش برق به اصطلاح سه فاز بود. به مشکل سیم ها و برق و کاغذ، اضافه شدن سیستم سیستم اطفاء احتراق استاندارد و یا کافی به تعداد کافی در طبقه پنجگانه پاساژ نیز اضافه کنید.

مسعود یکی از مغازه های دارایی در خصوص علت ایجاد وجود این وضعیت گفت: هر مغازه 3 میلیون تومان برای تعویض برق مصرف کرد و مجموعا 300 میلیون جمع آوری شده است.

او افزود: پس از تعویض سنجی ها، فقط مغازه های طبقه همکف برق داشتند و حاضر به پرداخت دوباره هزینه برای اصلاح و نوسازی سیم کشی داخل ساختمان نشدند. این مغازه دار اختلاف نظر بین کارهای تجاری و نیاز به ادامه کار عامل به وجود آمدن وضعیت فعلی پاساز داناست.

گفت: با توجه به پرونده این پاساژ اطلاعاتی نداریم و ما هر دقیقه که نمیتوانیم از یک جا دیدن کنیم!

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران همچنین در مورد روند پیگیری و نظارت در این پرونده ها اظهار می دارد: از آنجا می توانیم بازدید از این اماکن و ایمیلی را که آتش نشانی می خواهد اصلاح کند و اصلاح 10 روزه تا یک ماهه؛ اگر دربازدیدهای بعدی مارد اصلاح نشده و یا ناقص اصلاح شده تاییدیه دریافت نمی شود.

در طول دو تماس با دفتر سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران، وی از پرونده پاساژ شقیق اظهار اطلاع داده و تمام مسئولیت را به اداره کل برق استان تهران دانسته است.اداره برق استان تهران نیز طی تماس های مکرر در مورد نابسامانی این پاساژ پاسخی ارائه نکرد.

این بی توجهی ها و مسئولیت را نیز در بر می گیرد و در صورت بروز این اتفاقات نیز رخ نخواهد داد. شاید هنوز تصویر فراریختن ساختمان 17 طبقه پلاسکو در صلیب استانبول از ذهنها نماند؛ در آن زمان هم کسی تصور نمیکرد که با نادیده گرفتن یک کارگر، ساختمان به همان اندازه تبدیل به خاکستری از خاک شد و چند ده انسان را گرفت.

همه ما کم و بیش از بزرگترها شنیدیم که همیشه برای دیگران اتفاق نمی افتد و یا همان جمله ای که می گوید کپی رایت و رویدادهای کلیدی نیست؛ اکنون چند سال پس از پلاسکو اتفاق نیافتاده است.

هم اکنون می توان با هزینه برای تعویض سیم کشی داخلی و تجهیز پاساژ به سیستم اطفاء حریق جلوگیری از زیان های زیادی مالی و جانی به شاهد افتخار دیگر خانواده دیگر.

این نظارت و بازدید از این چنین مراکز بر عهده هر ارگان است، هنوز هم از قسمتهای تاریک و مبهم شهری مدیریت است.

انتهایی پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا