خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مرعشی: اصولگرایان تا آخر تاریخ باید جواب فساد بابک زنجانی را بدهند

حسین مرعشی با اشاره به پرونده‌ی بابک زنجانی گفت: این فساد توسط زنجانی در دولت محمود احمدی‌نژاد آغاز شده و برخی از این واکنش‌هایی که از سوی بعضی از فعالان سیاسی اصولگرا سر می‌زند، در واقع یک فرار به جلو و یک عمل انتحاری و واکنشی است. اینکه دولتی بالغ بر سه میلیارد دلار پول نفت را به آقایی داده و از وی ضمانت جعلی گرفته است، خیلی گنگ و پیچیده نیست. به نظر من، اصولگرایان تا آخر تاریخ باید جواب این فساد صورت گرفته در دولت مورد حمایت‌شان را بدهند.

بخش‌هایی از مصاحبه اعتماد با مرعشی را می‌خوانید:

* علت فرسایشی شدن روند رسیدگی به پرونده بابک زنجانی را چه عواملی می‌دانید؟

ما با یک موضوع ساده روبه‌رو نیستیم. به ‌هر حال بر ‌اساس آنچه مقامات دولتی و مسوولان دستگاه قضایی بر آن تاکید کرده‌اند، بالغ بر 2 میلیارد و 800 میلیون یورو از منابع شرکت نفت در اختیار این فرد قرار گرفته و با احتساب سود این منابع مالی در طول سال‌های اخیر، اکنون با حدود3 و نیم میلیارد یورو از اعتبارات مورد تصرف قرار گرفته مواجه هستیم که باید به بیت‌المال بازگردد.

*نقش دستگاه قضایی را در به نتیجه رسیدن این پرونده چطور می‌بینید؟

به‌ هر حال، مقامات باید این منابع از دسترس خارج شده را تعیین تکلیف کنند. بالاخره این پرونده در زمان آملی‌لاریجانی به نتیجه نهایی نرسید و امیدواریم با توجه به اینکه چنین پرونده‌ای به عنوان بزرگ‌ترین پرونده مفاسد تاریخ اقتصاد ایران، همچنان مطرح و مفتوح است، در دوره فعلی به عنوان یک مطالبه عمومی به نتیجه برسد.

*با توجه به صدور حکم اعدام، برای اجرای آن موضوعیتی قائل هستید؟

به نظر من، اعدام زنجانی هیچ دردی را دوا نمی‌کند و در شرایطی که تا این حد با کمبود منابع در کشور مواجه هستیم، باید هرچه زودتر این رقم بالغ بر 3 و نیم میلیارد یورو به حساب بیت‌المال بازگردد. من معتقدم که در میان افکار عمومی هم، تنها مطالبه اکثریت جامعه در قبال این پرونده، بازگشت منابع عمومی باشد و مردم خیلی به اعدام بابک زنجانی به عنوان یک راه‌حل نگاه نمی‌کنند.

* تفاوت پرونده بابک زنجانی با سایر سلاطین فساد را در چه عاملی می‌بینید؟ اینکه روند رسیدگی به پرونده این افراد در قیاس با ماجرای زنجانی، با سرعت بیشتری طی شده است.

به اعتقاد من، نمی‌شود به دستگاه قضایی در این رابطه خرده گرفت، چرا که اگر بابک زنجانی در همان موعد صدور حکم نیز اعدام می‌شد، این مطالبه عمومی همچنان وجود داشت بالاخره منابعی که این فرد مورد تصرف قرار داده، به کجا رسیده است؟در عین حال، مثلا درباره پرونده مظلومین و ماجرای سلطان سکه، این اخلال در نظام اقتصادی، توسط سرمایه خود این شخص انجام شده بود و اساسا نمی‌شد نام تصرف در بیت‌المال را برای این پرونده در نظر گرفت. حالا اینکه آن فرد با ایجاد اخلال در نظام پولی کشور، مشکلاتی را ایجاد کرده بود، خب مورد رسیدگی و صدور و اجرای حکم هم قرار گرفت.

*با وجود اینکه اصولگرایان مدام سعی بر این داشتند که ماجرای زنجانی را به دولت و کارگزاران منتسب کنند، اما در حال حاضر احساس می‌شود که مساله ریشه‌یابی از این فساد، چندان مورد دغدغه فعالان جناح اصولگرا نیست، موافق هستید؟

مساله چندان هم پیچیده نیست، بالاخره این فساد توسط زنجانی در دولت محمود احمدی‌نژاد آغاز شده و برخی از این واکنش‌هایی که از سوی بعضی از فعالان سیاسی اصولگرا سر می‌زند، در واقع یک فرار به جلو و یک عمل انتحاری و واکنشی است. اینکه دولتی بالغ بر سه میلیارد دلار پول نفت را به آقایی داده و از وی ضمانت جعلی گرفته است، خیلی گنگ و پیچیده نیست. به نظر من، اصولگرایان تا آخر تاریخ باید جواب این فساد صورت گرفته در دولت مورد حمایت‌شان را بدهند.

*به هر حال، اصولگرایان مدام به تقدیر مرحوم هاشمی و روحانی از بابک زنجانی در دوره‌ای اشاره می‌کنند.

این مساله هم روشن است. اگر بخواهم به سادگی پاسخی به این مسائل داده باشم، روشن است که مرحوم هاشمی یا شخص روحانی که به بابک زنجانی، نفت برای فروش یا هر کنش دیگری نداده‌اند، جایزه‌ای بوده که در یک دوره به افراد مختلف کارآفرین و تحت عناوین دیگر داده شده و با یک عکس که نمی‌شود، مفسده‌ای را متوجه شخص یا دولت مشخصی در محضر دستگاه قضایی کرد.

به عنوان نمونه ممکن است که فرد صالحی در یک دوره به نمایندگی مردم در مجلس هم برسد و بعد از آن در یک دوره دیگر، مرتکب قتل یا هر جرم دیگری شود، بعدا می‌توان گفت که رای‌دهندگان به آن فرد به یک قاتل رای داده و از یک جنایتکار حمایت کرده بودند؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. اقای مرعشی ماروگرفتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟پدربیامرزصدها میلیلرد از کف این مردم رفت حامیان اصلی خمی به ابروشان نیاوردند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا