خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایتی متفاوت از روز نقد عصر جدید در دانشگاه تهران

حواشی یک تریبون فروشی به صداوسیما در دانشگاه

نقد برنامه‌ی عصر جدید  که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در 14 اردیبهشت ماه برگزار شده بود، حواشی زیادی را در پی داشت و روایت‌های مختلفی هم از آن روز بیان شد. اما حالا یکی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی که در این برنامه حضور داشته در گفت‌وگو با انصاف نیوز ماجرا را به‌گونه‌ای دیگر تعریف می‌کند  و از جنجالی می‌گوید که بعد از آوردن نام مرضیه امیری دانشجو – خبرنگار بازداشتی به پاشد. او از تربیونی که به صدا و سیما فروخته شد و از میکروفونی می‌گوید که به خاطر آوردن نام مرضیه امیری کشیده شد.

همچنین از مصاحبه‌ی یک جانبه‌ی زینب تقوایی دبیر انجمن ارتباطات با یک خبرگزاری گلایه می‌کند و معتقد است اگرچه از نظر عده‌ای آوردن نام مرضیه امیری به آن برنامه ربطی نداشت؛ اما از سوی دیگر کسانی هستند که معتقدند، درست‌ترین جایی که می‌توانستیم از مرضیه امیری بگوییم؛ دقیقا در همان برنامه‌ی مجلل بود.

«دکتر بیچرانلو میکروفون را از دستش کشید»

یکی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه مصاحبه‌ی دبیر انجمن ارتباطات دانشکده به شدت تحریف شده و یک جانبه است، گفت: طبق چیزی که ایشان تعریف کردند، یک عده آمدند  و سعی کردند برنامه را برهم بزنند، در صورتی که به منطق پشت این برنامه هیچ اشاره‌ای نشده. اما این پرسش مطرح می‌شود که اگر آن روز قصد بچه‌ها بر هم زدن برنامه بود پس چرا باید تا قسمت پرسش و پاسخ که پنل پایانی برنامه هم بود، بچه‌ها صبر کنند؟

این دانشجو به خبرنگار انصاف نیوز گفت:

«اما داستان این بود! چهار روز از بازداشت مرضیه امیری دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی و خبرنگار روزنامه شرق گذشته بود. اما در این برنامه‌ی مجللی که ترتیب داده بودند، حداقل باید این تعهد داشتند که به این مساله اشاره کنند. در آن زمان یکی از بچه‌ها که برای مطرح کردن پرسش خود به پشت تربیون رفته بود؛ اما وقتی می‌بیند نامی از مرضیه آورده نمی‌شود، به جای آنکه پرسش خود را طرح کند به بازداشت مرضیه امیری اشاره می‌کند.

در مصاحبه‌ی خانم تقوایی با خبرنامه‌ی دانشجو گفته شده که به شخصی که از مرضیه امیری گفت تذکر وقت دادند اما در صورتی  که اینطور نبود و همچنان آن شخص زمان داشت و کلا دو تا تذکر به او داده شد، یکی از بابت تصحیح حرفش بود که گفتند که روز جهانی ارتباطات چه روزی است، در حالی که او به اشتباه فکر کرد آن روز روز جهانی ارتباطات است. و مورد دیگر هم مجری برنامه بود که گفت درباره‌ی برنامه‌ی عصر جدید فقط باید صحبت شود. اما همین که دانشجو اسم مرضیه امیری را آورد جو متشنج شد و  یک سری‌ها می‌گفتند این برنامه چه ربطی به مرضیه امیری دارد؟! کادر اجرایی به سمت او رفت و از طرفی دیگر دکتر بیچرانلو میکروفون را از دستش کشید. اما آن شخص که پشت تریبون بود حتی با واکنش‌هایی که نسبت به آن صحبت وجود داشت، سعی کرد حرفش را ادامه دهد و  در ادامه یک سری از بچه‌ها در دفاع از اینکه چرا میکروفون از دستش کشیده شده، داد و فریاد زدند.

فریاد می‌زدند که میکروفون را به او برگردانید؛ بگذارید حرفش را بزند. در ادامه‌ی درگیری‌هایی از جانب عوامل اجرایی برنامه شکل گرفت، برخورد بدی که آنجا شد این بود دکتر بیچرانلو میکروفون را از دستش کشید، حتی از او درخواست هم نکرد، بلکه میکروفون را کشید. دکتر بیچرانلو خطاب به کسی که پشت تربیون بود گفت: برو در جناح خودت! بچه‌های کادر اجرایی هم به کسی که پشت تربیون بود، می‌گفتند حد خودت را بدان، این حرف‌ها چیه که میزنی؟ بعد از درگیری‌هایی که پیش آمد، عده‌ای از بچه‌ها توسط کادر اجرایی بیرون اندخته شدند و حتی در درگیری‌هایی که پیش آمد، عینک یکی از بچه‌هایی که فیلم می‌گرفت به خاطر حمله‌ای که به او شد، شکست!

شاید اگر می‌گذاشتند حرف آن شخص تمام شود، دیگر این برخوردها و مسائل پیش نمی‌آمد و فضا انقدر متشنج نمی‌شد و ما این تقاضا را داشتیم که به صورت علنی در سالن دکتر بیچرانلو و کادر اجرایی برنامه عذرخواهی کنند که آن‌ها  قبول کردند، و همچنین گفتند خسارت عینکی هم که شکسته شد را پرداخت می‌کنیم. در نتیجه دوباره به سالن بازگشتیم و مجری برنامه یک عذرخواهی خشک و خالی کرد و گفت: «حالا این برنامه هم به مرضیه امیری تقدیم کنیم؛ شما راضی می‌شوید؟» و  من احساس کردم حرفی  که مجری زد بسیار تحقیر آمیز بود. گویا تقاضای ما پیش پا افتاده است و ما می‌خواهیم عمدا آن را بزرگ جلوه دهیم و یا دلیل منظقی برای بیان آن نداشتیم. و یا اینکه جای آن صحبت‌ها در برنامه‌ی علمی نبود، در صورتی که آن برنامه اصلا علمی نبود، از صحبت‌های بشیر حسینی که کاملا تحقیرآمیز بود تا داستانی که در ادامه پیش آمد.

مرضیه امیری در این برنامه‌ای که در به مناسبت روزجهانی ارتباطات برگزار شده بود؛ ندیده گرفته شد. آن هم خبرنگاری که کار ژورنالیستی انجام می‌داد و حتی اینکه از مرضیه امیری  هم حرف زده شد، محکوم شد. بنابراین  وقتی دکتر بیچرانلو هم عذرخواهی نکرد، یک‌سری از بچه‌ها بیرون از تالار جمع شدند تا هنگام خروج دکتر بیچرانلو به خاطر حرکتی که در صحنه انجام دادند دلیل حرکتش را بپرسند و  اینکه آیا درست است کسی که استاد این دانشکده است این حرکت سرکوبگرانه را انجام دهد؟ البته فقط مساله دکتر بیچرانلو نبود، آدم‌های دیگری مثل کادر اجرایی دخیل بودند و در ادامه آن جلسه هم شخصی پرفورمنسی اعتراضی انجام داد که فیلم آن هم موجود است.

این دانشجو همچنین درباره‌ی برنامه توضیح داد: انجمن ارتباطات دانشکده‌ی علوم اجتماعی برای برگزاری این برنامه از صدا و سیما پول گرفته است؛ به نوعی تریبون را در اختیار صدا و سیما قرار داده، و به گفته‌ی انجمن ارتباطات سه میلیون تومان پول از صدا و سیما دریافت کرده‌اند، اما طبق چیزی که برآورد شده نزدیک به 5 میلیون تومان است. این مبلغ هم به حساب شخصی ریخته شد و با دانشگاه هماهنگ نشده. جالب اینکه در حالی که این برنامه در نقد برنامه‌ی صدا و سیما بوده و تربیونش به خودش فروخته شد، ادعای عوامل اجرایی برنامه این بود که  قرار است نقد علمی برنامه‌ی عصر جدید اتفاق بیافتد.

او  در نهایت تاکید کرد: هرکس از این برنامه روایت خودش را دارد و اما در واقع سرکوبی که انجام گرفت و به دنبال آن قضیه تربیون فروشی که پیش آمد، خودش بهترین روایت است. عده‌ای می‌گویند برنامه ربطی به مرضیه ندارد و در مقابل هم عده‌ای معتقدند بهترین جایی که می‌توانستیم اسم مرضیه امیری را بیاوریم دقیقا آنجا بود، کسی نمی‌خواست برنامه‌ای را برهم زند. در حالی که مصاحبه‌ای که دبیر انجمن علمی انجام داد ققط می‌خواست این مساله را از گردن خود باز کند و یک عده‌ای را اشوب‌گر و اختلال‌گر نشان دهد.

مرضیه امیری دانشجوی کارشناسی ارشد  دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و خبرنگار روزنامه شرق است که در روز کارگر در حالی که به گفته‌ی مدیرمسوول این روزنامه برای تهیه‌ی گزارش از تجمع کارگران رفته بود، بازداشت شده و همچنان در بازداشت است.

“عصر جدید” در دانشگاه تهران محاکمه شد!

روایت مدیرمسوول شرق از دیدار مدیران مسوول رسانه‌ها با رییس قوه قضاییه

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا