خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گوشزدی به زبان‌ها و قلم‌های سیاسی

حجت‌الاسلام هادی سروش، مدرس حوزه علمیه در یادداشتی تلگرامی با عنوان “گوشزدی به زبان ها و قلم های سیاسی” نوشت:

به نام خدا

شنیدید که یکی از اعضای خانواده بزرگ اصلاح طلبان متاسفانه گرفتار یک پدیده غیر انسانی شد !

اما نشود که برخی از نام آشنایان “اصولگرایی” با روش های ماکیاولی به حُکم قداستِ(!) “باندبازی و جناح گرایی” ، رخ نموه و با قلم و زبان پر طعنه و نیش دار ، به ملامت جناح رقیب پرداخته و در نتیجه عملاً ؛ “اخلاق” را از اصولِ اصولگرایانه خود بکلی خارج کنند !!

برای اینکه در هیچ محفل خصوصی و یا عمومی ، گفتاری و یا نوشتاری ، گرفتار این “زشت گفتار ویا زشت نوشتارو یا زشت رفتار” نشویم و خویشتن را از این پرتگاه دور نگه داریم ، خواندن چند بیان نورانی از کتاب وحی و نیز زبان وحی ، انشاءالله موثر است.

اما قرآن :

میفرماید :《 وَيْلٌ‏ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ 》.

گرچه علامه طباطبایی دو واژه “هُمزه و لُمزه” را به یک معنا دانسته و آن معنا عبارت است از “عیب جویی و طعنه زدن” .

اما واژه شناسان عرب بین این دو تفاوت قائل شده‌اند ؛
پ

“هُمزه” را عیب جوئی پشت سر گفته اند ، و “لمزه” را عیب جویی رو در روی که به یک معنا میتواند تمسخر را شکل دهد ، تفسیر کرده اند.
بر این اساس معنای آیه میشود ؛

《 وای بر هر عیب جوی مسخره کننده ای ، وای بر نیش زبان و نیش زننده گان رفتاری ! 》.

در قرآن وقتی واژه “ویل” که بمعنای ‘وای’ است و حکایت از یک درد بزرگ دارد ، می آید ، نشان از یک عکس العمل شدید در برابر یک عمل خاص میباشد که این عکس العمل لزوماً ظرف تحققش فقط جهان آخرت نیست و چه بسا گریبان نیش زن ، در همین دنیا گرفته شود که میشود .

شاهد این مدعای ما کاربرد واژه “وای” برای اقوامی است که در دنیا بشدت بخاطر تعدی شان مورد مواخذه و تنبیه قرار گرفتند.

ره آورد “طعنه و نیش” در آئینه روایات :

در کلام حضرت رسول الله (ص) “نیش زبان” دارای حقیقتی است از جنس “عقرب” است که البته خود را در ظاهری دیگر نشان میدهد ؛
《القعرب فکان رجلا همازا لایسلم منه احد》. (وسایل الشیعه ۱۱۰/۲)

و بوده اند که کسانی از اهل باطن که با چشم دیگری ، آن صورت قبیحه را دیدند.

نکته خطری در این نقطه نهفته است که طعنه و نیش زبان ؛ دارای عواقب “نقد” است که جزاء آن فقط حواله آخرت نشده است و در همین دنیا آدم را گرفتار میکند .

حضرت پیامبر( ص) فرمود :

《گناه براى غیر گناهکار نیز میتواند پدیده شوم و پرخطری باشد ، چرا که اگر فرد گنهکار را سرزنش کند به آن مبتلا مى شود، اگر از او غیبت کند ؛ خود گنهکار محسوب میشود ، و اگر به گناه گناهکار راضى باشد، شریک او خواهد بود . – اَلذَّنبُ شومٌ عَلى غَیرِ فاعِلِهِ اِن عَیَّرَهُ ابتُلِىَ بِهِ وَ اِن اَغتابَهُ أَثِمَ وَ اِن رَضىَ بِهِ شارَکَهُ》.(نهج الفصاحه)

در حدیث دیگری حضرت صادق(ع) فرمود : 《کسى که مؤمنى را براى گناهى سرزنش کند، نمیرد تا خودش آن گناه را مرتکب شود . – مَن عَیَّرَ مُؤمِناً بِذَنبٍ لَم یَمُت حَتّى یَرکَبَهُ》. (کافی ۳۵۶/۳)

در صحف عرفانیه و کُتب عرفانی مانند فصوص الحکم آمده ؛ هر کسی به هر کاری اقدام میکند مثل ملامت و نیش زدن ، نشان از آن است که خود او با این بد اخلاقی سخیت دارد و خواهان آن است و چون چنین استعدادی دارد حتما حتما عین همان چیزی که ملامتش نموده ، خودش گرفتار خواهد شد و این به مقتضای “عین ثابت” او میباشد .

این بازگشت خطرناک ، یعنی بازگشت عین طعنه و ملامت ، به خود آن شخص ملامتگر ، در گفتارهای آسمانی قبل از اسلام هم مطرح بوده است ؛

از حضرت زین العابدین (ع) منقول است که فرمود :

《آخرین وصیتی که حضرت خضر (ع) به موسی(ع) کرد این بود که به او گفت: هیچگاه کسی را به خاطر گناهش ملامت نکن . – کان آخر ما أوصی به الخضر موسی بن عمران علیه السلام أن قال له لا تعیرن أحدا بذنب》.(بحار۷۳ ص۳۸۶)

بله ؛ در اینکه جنایتی انجام شده و باید مورد مداقه و بررسی کارشناسانه قضائی و امنیتی قرار گرفته و با بیطرفی کامل مورد قضاوت قاضی عدل قرار گیرد ، بحثی نیست ، اما این ره آور شریعت و فقه ، باید با اخلاق منطبق باشد ، و آن اخلاق این است که با حرمت گناهکار و متخلف از هر نیش و طعنه ای محفوظ ماند .
و اگر به این مهم توجه نشود ؛ در اینصورت نه فقه میماند و نه اخلاق .

این روایت را ملاحظه کنید ؛

✍ پیامبر رحمت و حکمت (ص) فرمود:

《اگر خدمتکار شما مرتکب زنا شد ، باید او را به حاکم شرع [ دستگاه قضا عدل] معرفی نموده تا جزای او را معیّن و کیفر او اجراء کند ، ولی شما[ در عین اینکه مالک و صاحب اختیار او هستید] حق ندارید او را “سرزنش و ملامت” کنید . – اذا زنت خادم أحدکم فلیجلدها الحد و لا یعیرها》.(مجموعه ورام ۵۷/۱)

مواظب باشیم سیاست ما اگر هم عین دیانت و اخلاق نیست ، حداقل کمی آمیخته با دین و اخلاق باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. این فاصله را حدی واندازه ای هست؟؟؟؟چقدرما با ایندستورات واندرزها بیگانه ایم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا