خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نمایندگان و حق پرسش از دستگاه قضا | بازخوانی مورد ستار بهشتی و تحقیق و تفحص از قوه‌ی زمان شاهرودی

آسیه توحیدنژاد، انصاف نیوز: علی مطهری تنها نماینده‌ای بود که در نطق علنی خود خواستار عذرخواهی رسمی وزارت کشور در مورد قتل ستار بهشتی شد و طبیعی بودن مرگ او را رد کرد. گیتی پورفاضل، وکیل ستار بهشتی، در مصاحبه با انصاف نیوز به نقش نطق علی مطهری در بازتاب خبری این قتل اشاره کرد و از اهمیت حضور افرادی مانند مطهری در مجلس گفت.

سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل پرونده‌های خاصی مانند هواپیمای اوکراینی، می‌گوید به لحاظ قانونی مجلس حق تحقیق و تفحص از قوه قضائیه را دارد. او در این مورد تجربه مجلس ششم در دوره‌ی ریاست سیّد محمود هاشمی شاهرودی در قوه قضائیه را مثال زد.

گیتی پورفاضل: بلاخره یک نفر از مجلس به حرف مادر داغدار ستار بهشتی گوش داد

گیتی پورفاضل، وکیل مرحوم ستار بهشتی، گلایه‌هایی دارد که هنوز زنده است. خانم پورفاضل در مورد نطق علی مطهری در مورد ستار بهشتی و «ظلمی که به او روا داشته شد» می‌گوید اگرچه صحبت‌های مطهری در روند رسیدگی این پرونده تاثیری نداشته اما همین که «یک نفر از مجلس شورای اسلامی به حرف این مادر گوش داده مفید بوده است.»

او صحبت‌های علی مطهری در مجلس در مورد ستار بهشتی را موثر در بازتاب این پرونده عنوان کرد. پورفاضل همچنین توضیح داد: مطابق اصل 90 قانون اساسی در مورد این پرونده شکایت شد که بابا این پرونده جریان رسیدگی‌اش به این صورت است چرا فرستاده‌اند دادگاه کارکنان دولت به جای دادگاه استان؟! چرا قتل غیرعمد گرفته‌اند وقتی خود مجرم اقرار کرده است؟! آقای مطهری البته وظیفه خود را انجام داد و سخن گفتن یک نفر در مجلس حتما برای جامعه مفید است.

نمایندگان اگر حرف بزنند دور بعد رد صلاحیت می‌شوند

خانم پورفاضل می‌گفت: الآن هم نمایندگانی این چنینی وجود دارند که وجدان بیداری دارند اما اگر از مردم و مشکلاتشان حرف بزنند دور بعد تایید صلاحیت نمی‌شوند. مجلس یکدست یعنی همین؛ یعنی همه (…) ساکت شوند و فقط مصادر امور حرف بزنند و تصمیم بگیرند. همین آقای مطهری هم که تایید شده معلوم نیست مردم پای صندوق رای بیایند و حتی به امثال ابشان رای بدهند.

وکیل ستار بهشتی هنوز از روندی که پرونده‌ی این وبلاگ‌نویس طی کرده بود گلایه داشت و آن را غیرقانونی خواند. خانم پورفاضل به گزارش پزشکی قانونی و کبودی‌های روی تن ستار بهشتی، اقرار خود مجرم، غیرقانونی بودن بازجویی توسط پلیس فتا، فرستاده شدن این پرونده به دادگاه کارکنان دولت و… به عنوان بی‌قانونی‌های این پرونده اشاره کرد. او صحبتش را اینطور پایان داد: این مادر هرگز نمی‌تواند فراموش کند. آخرش 200 یا 300 هزار تومان یا مبلغی در این حدود دیه تعیین کردند. مادرش هم به هیچ وجه آن را نپذیرفت. پرونده را ماست‌مالی کردند.

مجلس حق تحقیق و تفحص از قوه قضائیه را دارد

سیدمحمود علیزاده طباطبایی در مورد تاثیر نمایندگان مجلس در پرونده‌های قضایی‌ای که افکار عمومی با آن درگیر می‌شود و حتی عده‌ای باور به بی‌عدالتی در آن را دارند می‌گوید: نمایندگان مجلس قانونگزار هستند و وظیفه قضایی یا اجرایی ندارند ولی براساس اختیار کلی‌ای که نمایندگان مجلس دارند حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارند و حق دارند مقامات و مسئولان را مورد استیضاح قرار بدهند.

نمایندگان می‌توانند در پرونده‌های خاص قضایی هم تحقیق و تفحص انجام دهند. یک بار هم زمان آقای شاهرودی تحقیق و تفحص از قوه قضائیه انجام شد اما بعد از آن مجالس بعدی این کار را نکرد. قطعا لازم است روی قوه قضائیه تحقیق و تفحص انجام شود چون متاسفانه هیچ دستگاهی خارج از قوه قضائیه روی این تشکیلات نظارت ندارد. این حق مجلس است و می‌تواند چنین کاری انجام دهد

تحقیق و تفحص از قوه قضائیه در دوران آقای شاهرودی فکر می‌کنم در زمان مجلس ششم اتفاق افتاد. علیرغم اینکه در بعضی قسمت‌ها اجازه ورود ندادند نتایج خوبی حاصل شد. فکر می‌کنم مجلس با این حقی که اجازه‌ی تحقیق و تفحص در همه امور کشور را دارد می‌تواند این امر را در قوه قضائیه هم انجام دهند.

قوه قضائیه باید مورد نقادی قرار بگیرد و کسی صالح‌تر از نمایندگان مجلس برای این نقادی نیست. متاسفانه در این زمینه کمتر دیده‌ایم نمایندگان مجلس چنین اقدامی انجام دهند چون حساسیت‌ها و نگرانی‌هایشان مانع می‌شود. اما مجلس هم اختیار دارد و هم می‌تواند این کار را انجام دهد چون حق نظارت بر همه امور کشور را دارد.

نماینده مجلس می‌تواند در هر زمینه‌ای که ایراد و اشکالی می‌بیند با نطقش در مجلس و با تذکر به مسئولین موثر باشد و در تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با سلام انصاف نیوز از همان اول ماجرا اگر واقعا بدرستی این زن شکایت کرد وکیل هم که داشتی باید پیگیری پرونده قضایی می شدند خوب بود..یا با خط دهی ضدانقلاب و سایت ها و روزنامه های زنجیری و شبکه‌های ماهواری معاند همین زن را هرکسی نگاه بکنی این قضاوت می‌کند از این زن مظلوم تر در جهان پیدا نمی شود در صورت که همین زن از منافقین گرفته تا سلطنت طلبان از کومله گرفته تا اصلاح طلبان همکاری و فراتر از همه این ها توسط عوامل سازمانهای جاسوسی آمریکایی که با برقراری ارتباط توسط اون زن فراری و ضدانقلاب علی نژاد آموزش همه جانبه به این ضدانقلاب داد شد هر روز یه چیزی بهانه می کردند از زمین خوردن تا دروغ فحاشی کشف حجاب جلو دوربین صدا آمریکا اسرائیل اینترنشنال و خیلی شبکه‌های ضدانقلاب و این زن اندازه منافقین به انقلاب اسلامی ضربه زده خودش که عددی نیست توسط همان خودفروختگان و حالا که با این کارها راه به جای نبرده ماموریت محول شدی به خانم آسیه توحیدنژاد..حالا چرا این عکس از ایشان منتشر شده دیگه این زن حجابی ندارد می خواهید سفید شوی بکنید ( بنیاد ستار بهشتی) در آمریکا مردم عزیز کشور خبر ندارند با چه…… طرف هستیم،

    4
    9
    1. سلام – جانباز جان ! هیچ میدانی حرف نزدن هم در بسیاری از اوقات ، دارای فضیلتی بالا میباشد ؟ لطفآ کمی فاضل باشید !

      6
      3
      1. با سلام آقا معلم برای چه این دوم بار است به شما ربطی ندارد شماها ۱۴۰۱ معلم جان امتحان خود را نتوانستن پس بدهید به گفتی شما اگر بنده جواب ضدانقلاب و اغتشاشگر را ندهم فاضل هستم من ۹۳ ماه برای این کشور عزیزتر از جانم جنگیدم نصف سلامتی خودم هم تقدیم کردم حالا تو به من دستور می دهی حرف نزن این اول و آخرین بارت باشد اون هم فقط بخاطر اسم معلم که روی خودت گذاشتی

        3
        4
        1. سلام جانباز جان- به روی چشم ! من اهل خشونت و تهدید نیستم، چه قلمی و چه عملی و میدانی . همچنان نظرات شما را خواهم خواند ولی دیگر هیچ نظری نخواهم داد.

          3
          2
      2. با سلام معلم عزیز برادر نازنین من به خدا قسم بنده هدفم این باشد به شما بی احترامی کرده باشم نیست من مردم ایران را از جانم بیشتر دوست دارم این را نه در حرف در عمل نه تنها من تمامی رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس ثابت کردن بنده نه مقام دارم نه مدیر هستم نه رانتخوار یه کهنه سرباز ساده برای مردم و کشور عزیزتر از جانم اگر یه چیزی هم می نویسم فقط بخاطر شهدای عزیز هست و بنده خشونت طلب نیستم اگر خشونت طلب بودم همه داشته‌ام را یک جا از جوانی سلامتی زندگی دوستان عزیزم حدا خانواده‌ام که ۳۵ ساله با من سوختن از این بیمارستان به آن بیمارستان از این دکتر به اون دکتر تقدیم این ملت بزرگ و کشور عزیزم نمی کردم .. اگر خدای نکرده بی احترامی شده بنده همین جا از شما عذرخواهی می نمایم … انصاف نیوز عزیز بخاطر خدا این پیام بنده ر منتشر فرمائید برای آقا معلم با تشکر

        1. سلام جناب علی خان جانباز عزیز – برقرار و تندرست باشی – ملت ایران هم شما را دوست دارد – ارادتمند ،

  2. با سلام جناب انصاف نیوز شما فکر میکند گزینش میکنید و پیام ها را منتشر می فرمائید خیلی زرنگ هستید بنده اون شخص اصلی را که گذاشتن نظر درحد سواد خود می نویسم نه برای اشخاص که نظر می فرستند ولی شماها کسانی که موفق نظر بنده نظر می فرستند چونکه شماها نه با نظر بنده و آنها که با نظر بنده موفق هستند هیچ موقع منتشر نمی کنید چونکه در اصل اون های که با انقلاب اسلامی رهبری عزیز شهدا عزیز موفق هستند شماها مخالف هستید برای همین است میگردن یک نفر که با نظر من موفق نیست همان را منتشر میکنید در صورت که ما امتحان کردیم هم زمان نظر دادم و چند نفر هم از دوستان بنده به عنوان موفق نظر من نظر دادن هیچ وقت منتشر نشد این دیگر انصاف و بی انصافی نیست جنگ مدافعان انقلاب اسلامی با عوامل دشمن و ضدانقلاب است

    2
    3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا