خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۲۱ بهمن سال 79 | انتقاد شهرداران مناطق مشهد از وزارت کشور

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۲۱ بهمن سال ۱۳۷۹ را در ادامه می‌خوانید:

جمعه 21 بهمن  1379  |  15  ذيعقده 1421                         9 فوريه 2001

پيش از ظهر رفتيم و از طرح دارالولايه[1] – طبقه زيرزمين – بازديد كرديم. آقاي [واعظ] طبسي هم آمد. از زيرزمين راهي به زير روضه منوره ساخته‌اند و حدود 20 متر به سردابي ديگر كه اطراف قبر مطهر ساخته‌اند، به طول هشت متر و عرض هفت متر منتهي مي‌شود. سرداب قديمي، اطراف قبر را احاطه كرده و ضريح فولادي قديمي را از همان نقطه استقرار قبلي با بريدن سقف سرداب، ضريح پايين آورده و سرداب را احاطه كرده است. زيارت مخصوص را از سرداب خوانديم.

آقاي طبسي گفتند كه آيت‌الله‌ خامنه‌اي، در زيارت چند روز پيش حاضر نشده‌اند كه به سرداب بروند، چون ضريح هنوز پايين نيامده بوده و فكر كرده‌اند كه مي‌تواند اهانت به قبر بي‌ضريح امام رضا (ع) باشد. بيرون آمديم. محافظان، توقع داشتند كه به سرداب بروند، ولي هنوز كسي را نبرده‌اند؛ برنامه فوق‌العاده باحالي بود.

به دارالضيافه برگشتيم. [آقای محسن مهرعلیزاده]، استاندار [خراسان] و معاونان آمدند. گزارش امور استان و طرح‌هاي در دست اجرا را دادند؛ همان طرح‌هايي است كه در زمان مسئوليت من شروع شده، سدها، راه‌ها، راه آهن، معادن، صنايع و در اين سال‌هاي اخير، طرح مهمي اضافه نشده است.

عصر، شهرداران مناطق مشهد آمدند. از كمبود درآمد شهرداري مشهد گفتند كه براي هزينه‌ها كافي نيست. امسال 35 ميلياردتومان بودجه پيش‌بيني‌ كرده‌اند، ولي‌ تاكنون 20 ميليارد تومان استحصال شده است. از وزارت‌ كشور انتقاد داشتند كه پيشنهادهاي درآمدزايشان را تأييد نكرده است؛ پيشنهاد عوارض بر بنزين مصرفي مشهد و امثال اين دارند. جمعيت مشهد را بيش از سه ميليون و تعداد زوّار در سال را 12 ميليون نفر مي‌دانند.

شب با پاسداران به حرم مطهر رفتيم و با آقاي [واعظ] طبسي، سنگ جديد قبر مطهر را با گلاب شستيم و در داخل، ضريح جديد درحال نصب را غبارروبي‌ كرديم. سنگ بزرگ يك تكه، به ارتفاع بيش از يك متر، به جاي سنگ قديم گذاشته‌اند. بعد از ما هم خانم‌هاي همراه زيارت‌كردند.


[1] – دارالولايه يكي از رواق‌‌هاي بزرگ حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد مقدس است. اين بنا در غرب روضه منوره، حدفاصل بين صحن انقلاب اسلامي و صحن جمهوري اسلامي قرار دارد و همزمان با احداث صحن جمهوري اسلامي ساخته شد و مورد بهره‌برداري قرارگرفت. ساخت اين رواق در سال 1365 آغاز و در سال 1368 به اتمام رسيد. كاربري رواق، عبادي است و در طول سال، برنامه‌‌هاي متعددي از جمله برگزاري نماز جماعت، سخنراني و در ماه مبارك رمضان، مراسم ترتيل و قرائت قرآن و مراسم اعمال شب‌‌هاي احياء با مركزيت اين رواق برگزار مي‌شود. تزيينات بنا به صورت آينه‌كاري، تركيب گچ‌بُري و معرق سنگي است.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۷۹؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا