خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نشانه‌ای از کارآمدی برجام

دونالد ترامپ در طول مبارزات انتخابات ریاست جمهوری برجام را که از سوی سلف وی نهایی شده بود تحقیر کرد و بارها آن را «یکی از بدترین توافق‌هایی که تاکنون دیده‌ام» و «فاجعه» خواند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از یو اس ای تودی، ترامپ وعده داد که نخستین اولویتش «برچیدن» این توافق خواهد بود.

طی هفته گذشته وی برای دومین بار از زمان ادای سوگند ریاست جمهوری آمریکا، به‌سختی با توافقی که در سال 2015 میان ایران، آمریکا و پنج قدرت بزرگ جهان نهایی شد، موافقت کرد. او تأیید کرد که تهران به بندهای سختگیرانه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند بوده است.

چرا چنین چرخشی رخ داد؟ پاسخ ساده است: توافق هسته‌ای کارآمد است.

تهران به‌استثنای چند مورد کوچک که ربطی هم به اشاعه [تسلیحات هسته‌ای] نداشت، به محدودیت‌های ذخیره اورانیوم با غنای پائین، آب‌سنگین برای تأسیسات هسته‌ای و سانتریفیوژها پایبند بوده است. برای مثال ایران سال گذشته تنها راکتور آب‌سنگین خود را که قابلیت تولید پلوتونیوم داشت، بتون‌ریزی کرد.

تمامی این اقدامات و برخی مسائل دیگر به‌طور مداوم و سختگیرانِ تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. آن‌ها از دوربین‌های دائمی و مهروموم‌های الکترونیکی برای نظارت بر دریچه‌ها، ذخایر یا دیگر جزئیات استفاده می‌کنند. آن‌ها بازرسی حضوری را از 19 سایت اعلام شده انجام داده‌اند و علیرغم این‌که مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند امکان دسترسی به پایگاه‌های نظامی وجود نخواهد داشت، آن‌ها می‌توانند به هر محلی که در موردش تردید پیدا می‌کنند، سر بزنند. اگر ایران مخالفت کند و یک فرآیند مذاکراتی که کمتر از 24 روز زمان می‌برد، نتواند درخواست بازرسان را برآورده کند، امکان لغو توافق هسته‌ای وجود دارد.

ایران از دارایی‌های مسدود نشده خود برای بازگشت به عرصه اقتصاد جهانی استفاده کرده و این امر شامل یک قراداد سه میلیارد دلاری با هواپیمایی بوئینگ می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد یا حفظ 18 هزار شغل آمریکایی شود.

یو اس ای تودی در ادامه مدعی شده: مطمئناً توافق هسته‌ای ایران نواقص خود را دارد. ایران می‌تواند برنامه هسته‌ای خود را ظرف 15 سال از سر بگیرد. آزادسازی دارایی‌های مسدود شده این کشور نیز به ستیزه‌جویی تهران افزوده و پیش‌بینی‌ها در مورد اینکه این توافق باعث میانه‌روی رژیم در تهران می‌شود، ساده لوحانه بوده است.

ایران همچنان از گروه‌های نظامی در عراق و یمن حمایت می‌کند. تهران نیروهای خود را در دفاع از رژیم بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه راهی این کشور کرده است.

علاوه بر این، ایران همچنان به آزمایش و توسعه برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد و برخی می‌گویند این امر ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل است. تحریم‌های تنبیهی آمریکا که در واکنش به آزمایش موشکی ایران اعمال شد، پس از توافق هسته‌ای هم اجرا می‌شود و ترامپ هفته گذشته تحریم‌های بیشتری را نیز اضافه کرد.

بااین‌حال باید تأکید کرد که یک بازیگر بد بهتر از یک بازیگر بد با تسلیحات هسته‌ای است. تصور کنید اگر سال‌ها پیش از آنکه کره شمالی تهدید کند که آمریکا را به آتش خواهد کشید، با این کشور مذاکره و توافق می‌شد، جهان چقدر جای امن‌تری بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا