خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارشی از مراسم نکوداشت اعظم طالقانی

ایرنا نوشت: الگوسازی و بیان تلاش های خستگی ناپذیر زنانی از نسل پیش و پس از انقلاب، چراغ راه هدایت نسل امروز و آینده است تا هرگز دست از تلاش برندارند و حقیقت را فدای مصلحت نکنند. موضوعی که ضرورت نکوداشت اعظم طالقانی را دوچندان کرد.

امروز چهارشنبه مراسم نکوداشت مقام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اعظم طالقانی، با سابقه نزدیک به ۳۰ سال معلمی، نخستین نماینده زن در دور اولمجلس شورای اسلامی و موسس نخستین انجمن زنان ایران پس از انقلاب اسلامی توسط انجمن زنان پژوهشگر تاریخ در کتابخانه ملی برگزار شد.

در این نکوداشت، میهمانان برجسته ای همچون اعظم طالقانی، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیسجمهوری، اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سید محمود دعایی، شهیندخت مولاوردی دبیر کل حزب حقوق بشر و معاون پیشین امور زنان و خانواده رییس جمهوری، پروانه سلحشوری نماینده مجلس شورای اسلامی، زهرا شجاعی دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب حضور داشتند.

نباید حقیقت را فدای مصلحت کرد

اشرف بروجردی به عنوان نخستین سخنران این مراسم، ضمن بیان این موضوع که اعظم طالقانی نقش برجسته ایدر پیشبرد اهداف جامعه زنان ایفا کرده است، تصریح کرد: شخصیت، مجاهدت، تلاش و رویکرد اعظم طالقانی در روند انقلاب و فراهم ساختن زیرساخت های حضور اجتماعی زنان بر کسی پوشیده نیست؛ وی همواره کوشید تا تصویری از جامعه اسلامی ارایه دهد که بتواند برای پیشرفت بشریت و تحقق آرمان های نسل آینده مثمر ثمر باشد.

بروجردی افزود: خانم طالقانی با تحمل سختی زندان و ناملایمات روزگار به ما آموخت هرگز نباید حقیقت را فدای مصلحت کرد. امیدواریم ما هم بتوانیم این نقش و رسالتی که بر عهده ما نهاده شده است را در این مقطع تاریخی پیش ببریم.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه امروز باید در جهت آشنایینسل امروز و آینده با چهره های شاخصی همچون اعظم طالقانی بکوشیم، خاطرنشان کرد: هر اقدامی در جهت پیشرفت، دارای اشکال و ایراداتی است که برای جوابگویی به نسل فردا باید تلاش کنیم تا این نواقص برطرف شود و سهم خانم طالقانی در این امر چشمگیر بوده است.

بروجردی ادامه داد: طالقانی جایگاه ارزشمند مبارزین را از کسانی که ریزه خوار این سفره گسترده انقلاب هستند به درستی تفکیک کرد.

وی همانند پدر گرامیش نشان داد حق و باطل کجاست و همواره مدافع اجرای حقیقت و اشاعهالمان های حقیقت در جامعه بودند. به ما یاددادند که برای رسیدن به موفقیت و احقاق حق و اعتلای جامعه و پیشرفت سرزمین با هم باید گام برداریم.

برای تحقق شایسته سالاری نباید از پا ایستاد حتی اگر پاها یاری نکنند

شهیندخت مولاوردی دیگر سخنران این مراسم نکوداشت، با بیان اینکه حیات اجتماعی و سیاسی خانم طالقانی از قبل از انقلاب آغاز شد؛ زمانی که اغلب خانوادههای مذهبی کمتر حضوری را برای دختران و زنان خواستار بودند، گفت: تشکیل موسسه توانمندسازی زنان، مشارکت در امور خیریه، ورود به عرصه سیاسی نمایندگی مجلس و تاسیس جامعه زنان اسلامی در ظرف زمانی خود حکایت از تلاش و پشتکارخانم طالقانی دارد.

وی ادامه داد: این تلاش ها نشان می دهد که دو چالش جدی زنان یعنی توانمندسازی اقتصادی و سیاسی زنان همواره مدنظر خانم طالقانی قرار داشته است.

مولاوردی با بیان اینکه طالقانی، آقازاده ای مستقل بود وقتی آقازادگی مرسوم نبود، یادآور شد: شخصیت و هویت مستقل خانم طالقانی بسیار برجسته است؛ وی آقازاده ایاست که هیچگاه زیر سیطره این لقب پنهان نشد و همواره برای رسیدن به اهداف خود تلاش کرد تا سیاسی ترین فرزندآیت الله طالقانی شد.

دبیرکل حزب حقوق بشر خاطرنشان کرد: اوج فعالیتسیاسی طالقانی، شرکت در انتخابات ریاست جمهوری است که آن را

به عنوان حق الناس برای جامعه می داند و ردصلاحیت شدن های مکرر هم ایشان را از مسیر بازنداشت. تا آنجا که با پاهای وابسته به واکر هم طی طریق کردند چرا که سماجت و جسارت و ثابت قدمی بر اهداف از خصوصیات خانم طالقانی است.

مولاوردی تصریح کرد: شیوه عملی اعظم طالقانی نشان ازدرک واقع بینانه او از شرایط و امکانات موجود با تکیه برصبوری دارد که می‌تواند الگویی برای نسل جدید و دختران و زنان سرزمین باشد. به ما آموخت تا جایی که قانون اجازه دهد معترض حقوق از دست رفته باشیم.

به گفته مولاوردی، طالقانی با به رخ کشیدن قدرت عشق، عشق به ظلم ستیزی و حقیقت خواهی را ملکه ذهن همگان کرد و به زنان پرتلاش امروز و نسل های بعد این پیام را رساند که برای تحقق شایسته سالاری نباید از پا ایستاد حتیاگر پاهایتان با شماری یاری نکند.

طالقانی، بسترساز حضور زنان در عرصه های سیاسی

معصومه ابتکار نیز در این مراسم با اشاره به اینکه معرفی الگوهای موفق، برای تمامی زنان چراغ راه است، گفت: یکی از برنامه ها و سیاست های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، معرفی چهره های برتر زنان ایرانی است؛ زنانی که نماد پایدار و استقامت را پایه ریزی کردند.

وی افزود: در مسیر معرفی و انتشار اخبار زنان نامدار، سینما و فیلم یکی از موثرترین روش های انعکاس این سرمایههای اجتماعی است که در این راستا در معاونت زنان و خانواده تلاش می کنیم با استفاده از متخصصان کارآمد،کلیپ و برنامه های معرفی الگوسازان در رسانه را توسعهدهیم.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: معرفی یک عمر خدمات افرادی همچون اعظم طالقانی، باب گفت و گوی بین نسلی را توسعه می دهد و سرمشق و نمونه ای برای نسل جوان و جدید خواهد بود.

ابتکار درباره تجربه های حضور مشترک خود با اعظم طالقانی در عرصه های بین المللی هم گفت: نخستین بارخانم طالقانی را در سال ۱۹۸۴ در سومین اجلاس جهانی زن در نایروبی دیدم ایشان در آن بازه زمانی صدای زن ایرانیبودند.دومین تجربه ما در

اجلاس توسعه اجتماعی در کپنهاگ بود که در مقابل هجمه سنگینی که برای هیات ایرانی بوجود آمد حضور داشتیم و ایشان زیبا و با متانت پاسخگوی هجمه ها شد.

به بیان ابتکار، کاندید شدن برای ریاست جمهوری اعظم طالقانی پیام آور این بود که زنان هم می‌توانند پا به عرصههای بالای سیاست بگذارند. به ما آموختند اگر بخواهیم جامعه ای پیشرو و آینده نگر داشته باشیم باید صبر را پیشه خود سازیم.امیدوارم که بتوانیم با الهام از صبر استقامت و رویکرد

مثبت اندیشانه خانم طالقانی در جهت کنار زدن ناملایمات گام های استواری برداریم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا