خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سه روايت از قتل «میترا استاد»

دنياي اقتصاد نوشت: يك روز پس از آنكه محمدعلي نجفي شهردار سابق تهران به قتل همسر دومش اعتراف كرد، در دادسراي جنايي حضور يافت و از اختلافات خانوادگي با «ميترا استاد» پرده برداشت. از آن سو خانواده همسر دوم نجفي هرچند بر وجود اين اختلافات مهر تاييد زده اند، اما نجفي را به داشتن اخلاقي تند در قبال همسرش متهم كرده و خواستار قصاص او شده اند. در همين حال خانواده نجفي «ميترا استاد» را به برهم زدن زندگي خانوادگي نجفي متهم مي كنند. در همين حال قرار است محمدعلي نجفي صحنه قتل را بازسازي كند.

روز سه شنبه ظهر خبري روي ورودي خبرگزاري ها قرار گرفت كه براي همه شوكه كننده بود. خبر كوتاه بود و حاكي از به قتل رسيدن همسر دوم محمدعلي نجفي شهردار سابق تهران. چند ساعت بعد در كمال بهت و ناباوري و در حالي كه همه به دنبال دستگيري قاتل بودند، خبر ديگري منتشر شد كه براساس آن شهردار سابق تهران با معرفي خود به اداره آگاهي واقع در خيابان وحدت اسلامي خود را به عنوان قاتل همسرش معرفي كرده است. به اين ترتيب يكي از تراژيك ترين پرونده هاي قتل در ايران وارد مرحله جديدي شد. پرونده اي كه يك سر آن يكي از مقامات ارشد كشور قرار دارد و همين اهميت اين پرونده را دو چندان مي كند.ماجراي همسر دوم محمدعلي نجفي سال گذشته پس از استعفاي او از شهرداري تهران خبرساز شد و پس از شايعاتي كه درباره درست بودن يا نبودن اين خبر و صيغه اي يا عقدي بودن ازدواج آن دو مطرح شد، «ميترا استاد» همسر دوم او در گفت وگويي اين خبر را تاييد كرد. ازدواجي كه با شليك 2 گلوله و پيدا شدن جسد ميترا استاد در حمام خانه اش در طبقه هفتم برجي در منطقه سعادت آباد پايان يافت. اما اين پرونده چند روايت دارد؛ روايت محمدعلي نجفي از قتل همسر دومش، يك سو روايت نزديكان همسر دوم او و روايت خانواده شهردار سابق تهران.

روايت اول

روايت كننده اصلي اين حادثه محمدعلي نجفي است. شهردار اسبق تهران در نخستين اظهارات خود روز سه شنبه درخصوص چگونگي ارتكاب قتل گفت: امروز (سه شنبه) دعواي دو، سه روز اخيرمان بالا گرفت، مقداري عصباني شدم و اسلحه را با خود بردم. همسرم به حمام رفت و من هم پشت سرش رفتم، اما بيشتر براي اينكه حالتي از ترساندن ايجاد كنم. اسلحه را به همسرم نشان دادم و گفتم كه آيا قصد داري اين بحث را تمام كني يا خير؟ وي ادامه داد: همسرم هول شد و تقريبا با من گلاويز شد. خود را روي من انداخت كه اسلحه آماده بود و اين اتفاق افتاد.

نجفي همچنين روز گذشته درحالي كه لباس زندان به تن و دستبندي به دست داشت با حضور در دادسراي جنايي تهران با اشاره به قتل همسرش گفت: اين اواخر گفتم من حاضرم هرچه دارم بدهم تا مهريه ات را پرداخت كنم، اما مي گفت مي خواهم كاري كنم كه از زندگي بيزار شوي.

به گزارش «ايسنا» به نقل از قوه قضائيه، شهردار پيشين تهران با بيان اينكه مهريه همسرم 1362 سكه بود و هر چقدر اصرار مي كردم كه از يكديگر جدا شويم، قبول نمي كرد. به گزارش «ايلنا» او افزود: يك نهاد تماس هاي مرا شنود مي كرد و در اختيار همسرم قرار مي داد كه در اين خصوص شكايت كردم، اما اين موضوع انگيزه قتل نبوده است.

به گزارش «ايرنا» نجفي همچنين گفت: درخصوص شنودها مطلبي است كه براي من مسجل نشده، ولي در همان حدي كه گفتم بوده و ممكن است كار يك نهاد نباشد و كار يك شخص در نهاد باشد كه با وي ارتباط داشته و اين كار را كرده و من نمي دانم. او درباره نحوه آشنايي با هم نيز گفت: در ارديبهشت 96 به دفتر من آمد و در آنجا هنوز شهردار نبودم. وي مي خواست كانديداي شوراي شهر در اسلامشهر شود، تقاضاي وي اين بود كه او را به دوستاني كه در اسلامشهر دارم معرفي كنم كه كمكش كنند و از آنجا آشنايي ما شروع شد.

به گزارش «ايسنا» او در ادامه سخنانش در دادسراي جنايي تهران گفت: بعد از اين حادثه به سر خاك پدر و پدربزرگم رفتم كه خود را بكشم؛ اما زماني كه با خود فكر كردم به اين نتيجه رسيدم كه قانون راه بهتري است و تصميم گرفتم كه خود را معرفي كنم.

متهم گفت: از وقتي كه به عقد من درآمد از ارديبهشت پارسال تا ديروز مسائل ناموسي نبود، اما تهديد ناموسي زياد مي كرد و يكي از اصلي ترين مسائل دعواي ما همين موضوع بوده است. هر وقت صحبت از طلاق مي كرديم شروع به شكستن وسايل خانه مي كرد و با كارد حمله مي كرد. نجفي با تاكيد بر اينكه من به قصد كشتن نرفتم و مي خواستم بترسانمش، گفت: در دوران زندگي حدود يك ساله ام با ميترا استاد به جز لحظات كوتاهي هميشه با هم درگير بوديم و اجازه نمي داد او را طلاق دهم و هميشه من را تهديد مي كرد و حتي براي خروج از منزل هم هميشه محدوديت داشتم. نجفي گفت: در يك سال اخير خودم يك بار و همسر دومم سه بار قصد خودكشي داشتيم. نجفي درباره مجوز استفاده از سلاح گفت: از سال 60 مجوز استفاده از سلاح را داشتم، اما از سال 94 اين مجوز تمديد شده بود و نمي دانم كه تا ديروز اجازه استفاده از سلاح را داشتم يا نه.

به گزارش خبرگزاري تسنيم، نجفي در دادسراي جنايي در جمع خبرنگاران نيز اقدام به خودكشي خود در هتل لاله در سال گذشته را تاييد كرد و گفت: آن اتفاق هم به دليل همان اختلافات بود. به اين دليل هتل لاله را انتخاب كردم كه كسي به من دسترسي نداشته باشد؛ اما يكي از كاركنان هتل مرا پيدا كرد.

به گزارش خبرگزاري ركنا، نجفي به دادستان شهرياري در دادسراي امور جنايي تهران گفت: او به من شك داشت، توهمي بود، پروسه طلاق توافقي همسر اولم طولاني شد و شك ميترا بيشتر شد همين باعث اختلافاتمان شده بود و اجازه نمي داد بدون او جايي بروم. وي افزود: ساعت 9 و نيم بود كه به حمام رفت موبايلم را هم با خودش برد تا من به كسي زنگ نزنم. اشتباهم اين بود كه اسلحه را مسلح كردم و دستم روي ماشه بود؛ چراكه ميترا با ديدن اسلحه خودش را روي من انداخت و گلوله ها شليك شدند.

همچنين نجفي در نخستين اظهاراتش پس از ارتكاب به قتل همسرش گفت كه او چند تير شليك كرده است كه دو تير به همسرش برخورد كرده و يك تير نيز به كاشي حمام برخورد كرده و پس از كمانه كردن به پاي خودش اصابت كرده و او را زخمي كرده است. به گزارش فرارو، محمدعلي نجفي در اولين اعترافاتش به قتل همچنين گفت: «براي خراب كردن زندگي من آمده بود و مدام مرا تهديد مي كرد كه اسرارم را فاش و زندگي ام را ويران مي كند او حتي مي خواست تهديداتش را در مصاحبه اي عملي كند.»

روايت دوم

راويان دوم اين پرونده قتل، خانواده ميترا استاد (مادر و پسر) همسر دوم محمدعلي نجفي هستند. به گزارش «ايسنا» مادر ميترا استاد در گفت وگو با روزنامه ايران گفت: پسرش هميشه به ما مي گفت كه ميترا و نجفي اختلاف دارند. دخترم حتي ساعت 4 و نيم بامداد سه شنبه 7 خرداد و درست ساعاتي قبل از اينكه به قتل برسد به برادرش پيام داد كه تا الان با نجفي درگير بوده است. او همچنين تاكيد كرد: من از خون دخترم نمي گذرم و براي قاتلش قصاص مي خواهم.

مهيار، پسر 13 ساله ميترا استاد نيز در گفت وگو با روزنامه ايران، درباره اختلاف نجفي با مادرش گفت: مادرم به خاطر مال و اموال با نجفي اختلاف داشت تا جايي كه مي دانم او همه اموالش را به نام دخترش كرده بود و مادرم سر اين موضوع با او درگيري داشت. از وقتي به اين خانه آمديم او هميشه با ما زندگي مي كرد، چون بيكار بود و بيشتر اوقات خانه بود.

او در بخش ديگري از گفت وگويش همچنين گفت: «چند روز قبل به اين خانه آمديم. اين خانه متعلق به دوست نجفي بود كه به مدت يك سال در اختيار ما گذاشته بود تا در آن زندگي كنيم.» مهيار در ادامه گفت: «نجفي خيلي اخلاقش تند بود و دست بزن داشت. چندين بار قصد كتك زدن مادرم را داشت حتي يكبار خواستم مانعش شوم، اما در اين درگيري انگشت دستم شكست.»

روايت سوم

همسر اول و دختر محمدعلي نجفي روايت كننده تصويري ديگر و متفاوت از اين ماجرا هستند. به گزارش «ايسنا» همسر اول شهردار سابق تهران با تاكيد بر اينكه آنها از هم طلاق نگرفته و هنوز هم عاشقانه شوهرش را دوست دارد، گفت: من و همسرم 42 سال با هم زندگي كرده ايم و هيچ مردي به مودبي ايشان نديده ام. وي در ادامه گفت: شوهرم ناگهان عوض شد. باور ندارم اين اتفاق افتاده باشد. آرام تر از شوهرم كسي را سراغ ندارم، او از وقتي با ميترا استاد ازدواج كرد، ديگر مرد سابق نبود. ديگر اجازه نداشت به من و دخترش سر بزند. تحت فشار بود. ميترا بارها شوهرم را تهديد كرده بود به ما كه خانواده اش هستيم اسيد بپاشد و ضربه بزند و شوهرم براي اينكه ما در امان باشيم و حساسيتي وجود نداشته باشد، رابطه مان را قطع كرده بود. دختر نجفي نيز روز گذشته با حضور در دادسراي امور جنايي تهران گفت: روز سه شنبه كه قتل رخ داد راننده پدرم نزد من آمد. او يك نامه 3 برگي پشت و رو از پدرم به من داد كه در آن نوشته بود ميترا را كشته و دلايلش را هم نوشته بود. سراسيمه به موبايلش زنگ زدم، خاموش بود. راننده پدرم چون به تازگي اسباب كشي كرده بودند، كليد خانه را داشت سريع آنجا رفتيم و با ورود به خانه جسد را ديديم ما در خانه بوديم كه پسر ميترا آمد. من كيفش را گرفتم و در گوشه اي گذاشتم و بعد فهميد چه اتفاقي افتاده است. وي ادامه داد: مهيار دروغ مي گويد دستش را پدرم شكسته او دستش در مدرسه شكسته بود و همه اين را مي دانند.

دختر نجفي در ادامه گفت: ميترا استاد از وقتي با پدرم ازدواج كرد مسير اشتباهي را پيش گرفت. او به پدرم اجازه نمي داد با ما رفت و آمد كند حتي تماس با ما ممنوع بود. آخرين بار يك ماه پيش بود كه پدرم به من زنگ زد آن هم به خاطر اينكه مي خواست ماشين لكسوس را كه به نام من بود بفروشد. رفتم امضا دادم و برگشتم من هيچ چيزي به نام ندارم. مادرم هرچه دارد به نام خودش است و من هم جز همان لكسوس كه فروخته شد چيزي به نام ندارم.

دختر نجفي گفت: خيلي ناراحتيم اين اتفاق افتاده است، اما ميترا بي تقصير نيست. او از همان يكسال پيش پدرم را تهديد به خيانت مي كرد حتي ما را تهديد به اسيدپاشي كرده بود و پدرم براي اينكه ما در امان باشيم با ما قطع رابطه كرده بود.

روايت چهارم…

در اين بين روايت ديگري هم وجود دارد كه براساس آن ميترا استاد روز قبل از حادثه با تلفن همراه شخصي اش با خبرنگار انصاف نيوز تماس گرفته و درخواست گفت وگو داشته است. او در اين گفت وگوي كوتاه مي گويد قصد داشته تا در آن گفت وگو به وعده هاي پيش از ازدواجش كه ظاهرا محقق نشده بود، بپردازد و به قول خودش كمي از آبروي رفته اش را بازگرداند. به گزارش خبرآنلاين به نقل از انصاف نيوز ميترا استاد همان شب با ارسال يك پيامك به خبرنگار مذكور مي نويسد: «ما مي ريم مسافرت ان شاءالله بهتون خبر مي دم براي قرار حضوري.»

پيگيري هاي قضايي و تكذيب سه خبر

در كنار اين روايات از چرايي قتل همسر دوم شهردار سابق تهران، مقامات قضايي نيز روايات خود را از پرونده قتل همسر دوم محمدعلي نجفي و نحوه پيگيري اين پرونده ارائه كرده اند. قاضي شهرياري، سرپرست دادسراي جنايي تهران درباره كشف يك دست نوشته در خانه دختر نجفي گفت: در اين نامه وي به قتل اعتراف و ابراز پشيماني كرده بود. با كشف اين نامه براي ما ارتكاب قتل از سوي نجفي محرز شد، اما با توجه به اينكه احتمال مي رفت وي اقدام به خودكشي كند از افشاي اين موضوع خودداري كرديم. ازسوي ديگر سرهنگ بابك نمك شناس، رئيس مركز اطلاع رساني پليس پايتخت با اشاره به اينكه طبق برخي اخبار نجفي در نامه اش به موضوع خيانت همسرش اشاره داشته در گفت وگو با خبرگزاري تسنيم، هر گونه ادعاي منتشرشده در رسانه ها مبني بر مطرح شدن بحث خيانت توسط مقتول در يادداشت به دست آمده از محمدعلي نجفي را قويا تكذيب كرد.

سردار حسين رحيمي، رئيس پليس پايتخت نيز روز گذشته در يك نشست خبري با اشاره به برخي انتقادها در مورد تعارف چاي به نجفي در اداره آگاهي پاسخ داد و گفت: ما چاي را براي افسر پرونده و بعد از افطار آورديم كه به ايشان هم داده شد و اين رفتار انساني است.

به گزارش ركنا، وي در مورد اينكه آيا تير كمانه كرده و به پاي نجفي برخورد كرده است، گفت: اين موضوع كذب است وي هيچ مجروحيتي نداشت، اما لباسش خوني بوده است. او در مورد سلاح محمدعلي نجفي نيز گفت: اين فرد به سبب مسووليتي كه داشته تا سال 94 داراي مجوز حمل سلاح بوده اما محافظ نداشت، اما پس از آن تاريخ اين طور نبوده و مجوزي نداشته است. در همين حال روز گذشته محمدعلي نجفي براي ارائه توضيحات به مقام قضايي در دادسراي جنايي حضور يافت. او در حالي در دادسرا حضور يافت كه پيش از اين اخباري مبني بر سكته قلبي او منتشر شده بود؛ خبري كه البته تكذيب شد. در همين راستا، سرهنگ بابك نمك شناس، رئيس مركز اطلاع رساني پليس پايتخت ضمن تكذيب برخي خبرها مبني بر سكته قلبي نجفي و انتقال وي به بيمارستان تصريح كرد: وي در سلامت كامل است. همچنين سه شنبه شب از نجفي تست روانشناسي و تست مواد مخدر و مصرف الكل گرفته شد. در خبري ديگر در اين ارتباط روز گذشته جسد ميترا استاد كالبدشكافي و نتيجه به مرجع قضايي اعلام شد. ازسوي ديگر قرار است محمدعلي نجفي صحنه قتل را بازسازي كند.

واكنش ها به نحوه پوشش صدا و سيما

اما در كنار اين اخبار صدا و سيما روز گذشته پوشش خبري متفاوتي از قتل همسر دوم شهردار سابق تهران ارائه كرد. موضوعي كه منتقدان و موافقاني داشت. آنچه موجب انتقاد از نحوه پوشش خبري اين حادثه شد اقدام خبرنگار مذكور در دست زدن به آلت قتل (كلت كمري محمدعلي نجفي) بود. رويكردي كه تاكنون سابقه نداشته است. مطابق ماده 107 قانون آيين دادرسي كيفري، آلات و ادوات جرم از قبيل حربه، اسلحه، اسناد ساختگي، سكه تقلبي و كليه اشيايي كه در حين بازرسي به دست آمده و مي تواند موجب كشف جرم يا اقرار متهم به جرم باشد بايد ضبط شده و در صورت جلسه، هر يك از اشياي مزبور تعريف و توصيف شود.

اين در حالي است كه رحيمي، رئيس پليس پايتخت در گفت وگو با «ايسنا» درباره علت به دست گرفتن اسلحه قاتل توسط خبرنگار صداوسيما مي گويد: اين اتفاق زماني افتاده كه جرم محرز و تمام شده است. اينكه به وسايل و مدارك صحنه جرم نبايد دست زد مربوط به قبل از زمان اثبات جرم است؛ در حالي كه اقدام خبرنگار بعد از اثبات جرم و اعتراف صريح به قتل ازسوي ايشان انجام شده و ديگر نيازي نيست بگوييم نبايد به آلت قتاله دست زد.

ازسوي ديگر مصاحبه محمدعلي نجفي با صدا و سيما و اعتراف به قتل از سوي او بدون حضور وكيل يكي ديگر از مسائلي است كه موجب انتقاد شده است. منتقدان با استناد به قانون مي گويند براي ايجاد توازن در دادرسي حتما بايد حقوق متهم در دادرسي كيفري رعايت شود. در همين راستا عليرضا معزي، دبير شوراي اطلاع رساني دولت، در حساب توييتري خود نوشت: اين شور و هيجان زدگي صداوسيما كه از قاب تلويزيون بيرون زده و اين ميزانسن ها كه براي نخستين بار مي بينيم هرگز با سابقه و سنت رسانه اي تلويزيون و شبكه خبر قابل توجيه نيست مگر اينكه پاي انگيزه ها و دلايل فرامتني در ميان باشد. در مقابل البته برخي اين اقدام صداوسيما را حرفه اي توصيف كرده اند.

واكنش سياسيون

محمدعلي نجفي روز 19 مرداد 1396، توسط اعضاي پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران به عنوان گزينه نهايي شهرداري تهران برگزيده شدو 21 فروردين سال 97 اعضاي شوراي شهر تهران با استعفاي وي در كسوت شهردار تهران موافقت كردند. از همين رو حادثه قتل همسر دوم محمدعلي نجفي با واكنش هايي در بين سياسيون مواجه شده است. به گزارش «ايسنا» حسام الدين آشنا، مشاور رئيس جمهوري در حساب كاربري خود در توييتر خود با بيان اينكه سلامت رواني و معنوي قدرت مداران به شدت در خطر است نوشت: از قدرت رانده شدگان بيش از پيش آسيب پذيرند. صادق زيباكلام نيز ضمن هولناك و غم انگيز توصيف كردن اين ماجرا به بهره برداري اصولگرايان از اين حادثه پرداخته و نوشته است: اي كاش آنان كه صف بسته اند تا از نابودي دو انسان، يكي فيزيكي و ديگري به صورت فروريزي شخصيتي روحي رواني اش، حداكثر بهره برداري سياسي را بنمايند متوجه مي شدند كه رفتارشان چقدر غير اخلاقي است. به گزارش جماران، محمد مهدي همت هم در صفحه اينستاگرام خود نوشت: اصلاح طلب نيستم، ولي بي شرافت قشري كه بخواهد از اين ماجرا بهره برداري سياسي بكند، آن هم در شب قدر. احترام بگذاريم؛ به مردي كه معشوق خود را مي كشد، به مادري كه بي جان است و كنار كودك سيزده ساله اي باشيم كه فردا مي خواهد در اين اجتماع زندگي كند و امشب به يك باره همه دنيا بر سرش آوار گشته است. براي عاقبت بخيري هم دعا كنيم».

در همين حال غلامحسين اسماعيلي، سخنگوي قوه قضائيه گفت: به لحاظ اينكه پرونده قتل همسر شهردار سابق تهران در افكار عمومي جامعه بازتاب وسيعي داشته حتما در رسيدگي به اين پرونده هم دقت و هم سرعت لازم اعمال خواهد شد.

آخرین تماس میترا استاد با انصاف نیوز قبل از قتل

روایت تکمیلی خبرنگار انصاف نیوز از آخرین تماس میترا استاد

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا