خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اولتیماتوم وزیر نفت به هند

ایسنا نوشت: در حالی که ۱۰ سال از مذاکره ایران و هند برای امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد B می‌گذرد، هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده و این‌بار وزیر نفت به هندی‌ها اولتیماتوم داده که اگر همچنان اعلام آمادگی نکنند، استارت کار با یک شرکت ایرانی زده می‌شود.

میدان گازی فرزاد B یکی از میدان‌های گازی مشترک ایران و عربستان است که در سال ۲۰۱۲ کشف و تولید گاز طبیعی و میعانات گازی آن از سال ۲۰۱۳ توسط عربستان آغاز شد. همچنین حدود ۱۰ سال از مذاکره ایران و هند برای امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد B می‌گذرد؛ قراردادی که هنوز به سرانجام نرسیده است.

ماجرا از کجا شروع شد

قرار بود طرح جامع توسعه میدان گازی فرزاد B تا پایان سال ۱۳۸۷ امضا شود، اما این اتفاق محقق نشد تا اینکه در مرداد ماه سال ۱۳۸۸ منابع خبری از تصمیم ایران برای مذاکره با هند درباره میدان گازی فرزاد B خبر دادند.

از سال ۱۳۸۸ که خبر حضور هندی‌ها در فرزاد B قطعی شد تا سال ۱۳۹۰ همچنان توسعه این میدان گازی منتظر نهایی شدن مذاکرات شرکت ملی نفت ایران با یک کنسرسیوم هندی بود. مذاکره‌ای که حتی دو سال بعد از آن هم نهایی نشد و در اردیبهشت ۱۳۹۲ مدیرعامل وقت شرکت نفت فلات قاره در مورد توسعه میدان فرزاد B توضیح داد که “با توجه به این‌که سرمایه‌گذاری در این میدان بسیار بالا است ریسک بالایی را به همراه دارد، اما در حال حاضر در حال مذاکره با مسؤولان انرژی هند هستیم. ”

مذاکرات از سالی به سال دیگر موکول می‌شد بدون اینکه نتیجه‌ای در پی داشته باشد. در نهایت ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ بود که وزیر نفت و گاز هند گفت مذاکرات در مورد فرزاد B پیش از تحریم‌ها صورت گرفته و بنابراین خارج از مناقصه به شرکت هندی داده می‌شود.

به گفته “پرادان”، اگرچه هنوز توافقی برای قیمت‌گذاری گاز میدان فرزاد B صورت نگرفته اما این پروژه حتماً به یک شرکت هندی می‌رسد.

با اینکه پرادان با قطعیت از واگذاری توسعه میدان گازی فرزاد خبر داده بود اما اختلافات ایران و هند همچنان ادامه داشت. البته موضوع مناقشه دو کشور بحث‌های مالی بود و از نظر فنی به توافق رسیده بودند.

به تازگی نیز بیژن زنگنه وزیر نفت نسبت به این ماجرا واکنش نشان داده و صراحتاً اعلام کرده که طرحی برای تأمین مالی توسعه میدان گازی فرزاد B آماده شده و قرارداد و دیگر مسائل مرتبط به آن نیز در حال تنظیم است.

به گفته وی، اگرچه هنوز هندی‌ها برای توسعه میدان گازی فرزاد B جلو نیامده‌اند اما قصد ما این است که آخرین مذاکرات نیز با آن‌ها انجام شود. البته اگر همچنان اعلام آمادگی نکردند کار را با یک شرکت ایرانی پیش خواهیم برد. البته اگر شرکت هندی جلو بیاید و اعلام آمادگی کند، آن‌ها در اولویت وزارت نفت برای تکمیل این میدان گازی خواهند بود.

به‌طور کلی باید گفت آنچه سبب می‌شود توسعه میدان گازی فرزاد B به تأخیر بیفتد، نوع گاز این میدان است، چراکه گاز فرزاد B غنی نیست و در مقایسه این میدان با میدان گازی پارس‌جنوبی باید گفت پارس جنوبی کاندینست دارد و کاندینست آن نیز برای بازپرداخت هزینه‌های سرمایه‌گذاری کافی است، اما یکی از مشکلات برای توسعه فرزاد B این است که گاز آن غنا ندارد و طرف هندی باید گاز تولیدی آن را تبدیل به “ال. ان. جی” کند یا به صورت خط لوله بفروشد.

حجم گاز در جای میدان گازی فرزاد B، بیش از ۲۱ تریلیون فوت مکعب برآورد شده که ۱۲.۵ تریلیون آن قابل استحصال است و طبق برنامه قرار است با توسعه میدان در فاز نخست از این میدان روزانه ۱.۱ میلیارد فوت مکعب گاز تولید شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا