خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برگزاری نشست اضطراری سران عرب در مکه

نشست اضطراری سران عرب با محوریت امنیت و مقابله با چالش‌های منطقه‌ در شهر مکه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در جریان نشست اضطراری شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب اظهار کرد: امنیت منطقه خلیج (فارس) پایه اصلی امنیت خاورمیانه است و خواستار اتخاذ تدابیری برای برخورد با چالش‌های آن هستیم.

وی افزود: نشست اضطراری مکه به منظور مقابله با چالش‌های منطقه‌ای برگزار می‌شود و مسأله فلسطین مسأله اصلی ماست، تا زمانی که ملت فلسطین به حق و حقوق خود دست یابند.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر نیز در جریان سخنرانی در نشست مکه گفت: نشست اضطراری مکه در سایه تهدیدات خطرناک و بی‌سابقه علیه امنیت ملی عربی به ویژه در منطقه استراتژیک خلیج (فارس) برگزار می‌شود.

وی افزود: امنیت منطقه خلیج (فارس) برای مصر پایه اصلی امنیت ملی عرب به شمار می‌رود و همچنین ارتباط قویی با امنیت ملی مصر دارد.

سیسی در ادامه بر تلاش برای پاسخگویی به حملات اخیر به نفت‌کش‌های عربستان در بندر فجیره امارات تأکید کرد.

عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز در جریان این نشست تصریح کرد: امنیت کشورهای منطقه خلیج (فارس) پایه تصلی ثبات در منطقه به شمار می‌رود و مقابله با چالش‌های موجود مستلزم متحد کردن تلاش‌ها و هماهنگی مواضع ماست.

برهم صالح، رئیس‌ جمهوری عراق نیز عنوان کرد: امنیت عربستان امنیت عراق است و منطقه ما نیازمند احترام به اصل عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در نشست سران عرب در مکه گفت: بر مفاد بیانیه نشست اتحادیه عرب در تونس که مربوط به حل و فصل بحران فلسطین است و به قطعنامه‌های بین‌المللی استناد دارد، تاکید می‌کنیم.

وی افزود: همچنین تلاش‌های آمریکا در چارچوب طرح موسوم به معامله قرن برای مبادله سرزمین در مقابل صلح و همچنین برگزاری نشست اقتصادی بحرین را رد و محکوم می‌کنیم. ما می‌خواهیم بیانیه پایانی نشست، شامل تاکید بر پایبندی به قطعنامه‌های عربی در خصوص حل مسأله فلسطین باشد.

همچنین عبدالله بن ناصر بن خلیفة آل ثانی، نخست‌وزیر قطر نیز علی‌رغم قطع روابط کشورش با عربستان، در نشست اضطراری مکه حضور داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا