خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ملک‌زاده:هشت سال مصیبت‌بار با شعارهای پوپولیستی، هر ایرانی را امروز به انتخابی واضح می‌رساند

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی گفت: ۲۹ اردیبهشت، هر ایرانی با پیش چشم داشتن تابلو «ونزوئلای ثروتمند بحران‌زده ورشکسته» به پای صندوق‌های رای بیاید و رایی را به صندوق بیندازد که با شعارهای پوپولیستی، اقتصاد ما را به پرتگاهی که ثروتمندترین کشور آمریکای جنوبی افتاد، نیندازد.

به گزارش انصاف نیوز، دکتر رضا ملک‌زاده در گفت‌و‌گو با دیده‌بان علم ایران با تلخ و رنج‌آور خواندن سطح مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری به سبب اصرار برخی بر پرداختن به حواشی به جای ارائه برنامه‌ها، افزود: چگونه می‌توان با چشم بستن بر آنچه در طول هشت سال مصیبت‌‌بار توسط دولت نهم و دهم بر ملت ایران گذشت و اقتصاد کشور را به دره سقوط و ویرانی کشاند،‌ به یک انتخاب بسیار واضح از میان دو تفکری که یکی همچنان به فشارهای جنگ و تحریم علیه ملت به عنوان یک فرصت می‌نگرد و تفکر دیگری که آرامش و اعتدال و تعامل با جهان را در دنیای آشوب‌زده کنونی برای ایران دنبال می‌کند، نرسید و خود را برای انتخاب نهایی و بسیار روشن، معطل مناظراتی کرد که با سوال و جواب‌های کوتاه، به دنبال ارائه برنامه برای مهمترین و دشوارترین مشکلات کشور است؛ مشکلاتی که حل هر یک از آنها، واقعا توان و تجربه بسیار بالایی می‌خواهد.

وی گفت: هر ایرانی باید بداند که تردید در یک انتخاب بسیار واضح در این انتخابات، یعنی بازگشت به شرایطی که ادامه آن برای ملتی که خواهان پیشرفت و تعالی است ، ابدا ممکن نیست.

۱۵۰ هزار تومان یارانه در یک جیب و یک اقتصاد ویران در جیب دیگر ملت!

ملک‌زاده خاطرنشان کرد: بسیار جای تعجب است کسانی که هیچ تجربه اجرایی در حد اداره کشور ندارند و در تجربه‌های اجرایی سطوح میانی و پایین‌تر از آن نیز، کارنامه درخشانی نداشته‌اند می‌خواهند سرنوشت سیاسی و اقتصادی یک ملت را در دست بگیرند و با تکرار تجربه‌های شکست‌خورده و پرهزینه اقتصادی گذشته، هنوز در شعارهای خود، از افزایش یارانه‌ها ، ایجاد سامانه یارانه‌ و کارانه سخن می‌گویند؛ اما غافلند که مردم تسلیم شعارهای پوپولیستی نخواهند شد و همان طور که در مناظره سوم نیز بدان اشاره شد،‌ با ۱۵۰ هزار تومان یارانه‌ای که به یک جیب ملت می‌بخشند، در جیب دیگر آنها، یک تورم وحشتناک، یک رکود کمرشکن و یک اقتصاد ویران می‌گذارند تا سرنوشت ملت ایران را بازیچه آمال خود قرار دهند.

وی یادآور شد: امروز کیست که نداند اگر دولت یازدهم به داد اقتصاد ایران نرسیده بود، ما نیز همانند کشورهای بحران‌زده‌ای که روی منابع عظیمی از ثروت قرار دارند اما با شعار توزیع پول نفت، کمر خم کرده‌اند و ناآرامی‌‌های ویرانگر را در کشورشان تجربه می‌کنند، به ورطه بحران و ورشکستگی افتاده بودیم؛‌ بویژه آن که امروز بسیاری از دشمنان آرزوی ناآرامی برای کشور ما دارند و اگر در میان امواج توفان‌زده منطقه، دارای آرامش و امنیت هستیم، بخش زیادی از آن مرهون تلاشهای دولت در حوزه سیاست خارجی و اقتصادی بوده است.

دولت کدام یک از نامزدهای پیشین انتخابات می‌توانست این برجام استثنایی را رقم بزند؟

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دولت کدام از نامزدهای انتخابات یازدهم، می‌توانست با تحویل گرفتن یک اقتصاد کاملا ساقط شده از دولت دهم، هم آن را سامان داده و از ورشکستگی نجات دهد، هم در برابر توفان تهاجم هسته‌ای غرب، سیاست خارجی اتخاذ کند که با وجود مشکلات مهم اقتصادی، به پای میز مذاکره با بزرگترین قدرتهای جهانی برود و سایه تهدید سه قطعنامه شورای امنیت را با حفظ عزت، از سر مردم ایران بردارد و برجام تاریخی و استنثایی را رقم بزند؟!

ملک‌زاده گفت: بخشی از آنچه که امروز نام «فساد» بر آن می‌گذارند، در دستگاه‌هایی است که خود آنها مدیریتش را بر عهده دارند. بسیاری از مردم می‌دانند و این را بخوبی لمس کرده‌اند که سیستم اداری شهرداری امروز گرفتار چه مسائلی است؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: رقبای محترمی که هر دو ، نمایندگان یک تفکر هستند، چگونه انتظار دارند مردم آنها را برای ریاست‌جمهوری برگزینند؛ در حالیکه شعارهای آنها برای افزایش یارانه‌ها، داد رییس مجلس و بسیاری از متخصصان و مسوولان را هم درآورده است و از آن مهمتر، نظام جمهوری اسلامی با این شیوه ضداقتصادی مخالف است. این شعارها یا از روی «بی‌اطلاعی محض» است یا از روی «عوام‌فریبی» که هر دو برای کشوری که چنین رییس‌جمهوری را انتخاب کند، خطرناک است و صلاحیت ریاست‌جمهوری را اساسا از آ‌ن فرد سلب می‌کند؛ زیرا اداره یک مملکت شوخی نیست که بتوان با شعارهای غیرعلمی، اقتصادش را به ویرانی کشاند.

وی به موضوع برجام اشاره کرد و به دیده‌بان علم ایران گفت: برجام سایه تهدیدات را از سر کشور برداشت. دولت یازدهم در سیاستی هوشمندانه توانست ضمن حفظ شأن و حقوق مردم ایران،‌ فرایندی را اجرا کند که طی آن کشورهای قدرتمند جهان،‌ انرژی هسته‌ای را به عنوان حق جمهوری اسلامی به رسمیت بشناسند. برجام یک اقدام استثنایی بود که به واسطه آن بسیاری از مشکلات اقتصادی پدیدآمده تحت فشار تحریم‌ها برداشته شد؛ بی آن که عزت یک ملت خدشه‌دار شود و منافع ملی‌اش به خطر بیفتد.

هشدار نسبت به خطر جدی بازگشت تفکر تحریم‌پسند

وزیر اسبق بهداشت،‌ ضمن توصیه به حفظ هوشیاری تمام مردم نسبت به جدی بودن خطر شکل‌گیری مجدد تفکری که فقط تحریم و عزلت و فشارهای بی‌امان افتصادی را به ارمغان می‌آورد، گفت: کسانی که در کمال بی‌انصافی و در ظاهر، برجام را به عنوان یک دستاورد ملی بی‌سابقه برای ملت ایران نمی‌پذیرند تا آن جا که به روز می‌گویند،‌ شب! اما امروز سوار بر رخش پیروز برجام، می‌تازند و با اعتماد به نفس از آینده اقتصاد سخن می‌گویند، اگر فرصت بیایند، همان محرومانی که دم از حقوقشان می‌زنند را قربانی برنامه‌های غیرعلمی و تجربه‌های شکست‌خورده خواهند کرد و گذشته به خوبی نشان داده است که این خطر اگر بازگردد، تبعاتش بسیار جدی است.

درباره مفهوم شتاب رشد علمی اطلاعات نادرست می‌دهند

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، در ادامه، با اشاره به نقش پررنگ توان علمی در افزایش اقتدار کشورها در جغرافیای سیاسی و اقتصادی جهان، گفت: متاسفانه امروز مباحث نادرستی درباره تعریف علمی «شتاب رشد علمی» مطرح است.

«شتاب رشد علمی» برای کشورهای پیشرفته هم نقطه توقف موقت دارد

جهش سریع در میزان استنادات و ارتقای مرجعیت علمی بزرگترین دستاورد علمی دولت یازدهم بوده است

مجری بزرگ‌ترین مطالعه کوهورت در خاورمیانه افزود: به عنوان کسی که سابقه ۳۰ سال کار پژوهشی و ۲۵ سال کار اجرایی دارم می‌گویم «متوقف نشدن شتاب رشد علمی هر کشوری حتی کشورهای پیشرفته علمی، پس از رسیدن به یک نقطه نهایی از رشد»، اساسا بی‌معناست. فرض کنید که محققان ما در یک سال بتوانند ۵۰ هزار مقاله تولید کنند . معلوم است که تمام ظرفیت آنها برای تولید مقاله به کار گرفته شده است. امروز هر کشوری در مسیر رقابت علمی جهانی، به دنبال «مرجعیت علمی» است که خود «شتاب رشد علمی» را موجب می‌شود.

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مثالی درباره شتاب رشد تولید علم توضیح داد: شما وقتی سوار یک ماشین می‌شوی و می‌خواهی در جاده‌ای حرکت کنی، در همان ابتدا با سرعت ۲۰۰ کیلومتر حرکت نمی‌کنی، بلکه با سرعت ۴۰ یا ۵۰ حرکت می‌کنی و بعد به سرعت ۲۰۰ کیلومتر می‌رسی. ما پس از سالها تلاش علمی،‌ اکنون با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در حال حرکت در جاده هستیم ؛ یعنی از تمام ظرفیتمان برای تولید مقاله استفاده کرده‌ایم و بزرگترین دستاورد دولت یازدهم در زمینه رشد علمی، ارتقای مرجعیت علمی ایران در جهان بوده است. به طوری که ایران هم اکنون، رتبه نخست را در رشد تولید مقالات یک درصد برتر دنیا کسب کرده است. همچنین تعداد استنادات به مقالات ایران در سال ۲۰۱۳ درحوزه علوم پزشکی، ۱۷ هزار و ۵۲ استناد بود درحالی که در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۴۷ هزار و ۷۰۳ استناد رسید که نشان دهنده جهش سریع این شاخص در دولت یازدهم بوده است. همچنین در دولت یازدهم، تعداد دانشمندان ایرانی در شاخص «اچ ایندکس» بالای ۱۵، از ۱۰۸ نفر به ۴۶۶ نفر رسید.

محقق شدن کل بودجه تحقیقات پزشکی در دولت یازدهم برای اولین بار پس از انقلاب

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: ما در دولت یازدهم به دلیل تحریم‌ها، با کمبودهای بسیار شدیدی در زمینه زیرساختهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی علوم پزشکی مواجه بودیم؛‌ به طوری که بسیاری از محققان جوان که واقعا قصد مهاجرت از کشور نداشتند،‌ به دلیل عدم امکان انجام تحقیقات آزمایشگاهی در علوم پزشکی، مجبور به رفتن می‌شدند تا از تحقیقات علمی بازنمانند. اما در دولت یازدهم توانستیم برای اولین بار در طول تاریخ پس از انقلاب ،‌ کل یک درصد سهم تحقیقات پزشکی از بودجه وزارت بهداشت را محقق کنیم ؛ آزمایشگاه‌های فرسوده را بازسازی و مجهز و علاوه بر آن، ۱۰ آزمایشگاه جامع تحقیقات پزشکی راه‌اندازی کنیم و راه‌اندازی ۱۰ آزمایشگاه جامع دیگر را نیز در دست اقدام داریم که بخش عمده‌ای از آنها تا پایان سال ۹۶ بهره‌برداری می‌شوند.

دکتر ملک‌زاده با اشاره به تعطیلی موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی در دولت گذشته و احیای آن در دولت یازدهم گفت: این هم یکی از اقدامات مهمی بود که در حوزه تحقیقات علوم پزشکی انجام شد تا بتوانیم از طرح‌های کلان ملی پزشکی بخوبی حمایت مالی و نشاط زیادی در بین محققان جوان ایجاد کنیم.

رانت را در بودجه تحقیقات پزشکی از بین بردیم

وی گفت: ما همچنین موفق شدیم در دولت یازدهم، رانت را در توزیع بودجه تحقیقات پزشکی به طور کامل از بین ببریم و بودجه تحقیقاتی پزشکی را بر اساس خروجی دانشگاه های علوم پزشکی توزیع کنیم. یعنی هیچ دانشگاه یا فرد وابسته‌ای نتوانست از رانت ویژه تحقیقات بهره‌مند شود و به جای آن تلاش کردیم بسیاری از محققان جوانی که عزم مهاجرت به کشورهای دیگر را داشتند،‌ در کشور نگه داریم.

به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت،‌ در سایه همین تغییرات محسوس در دولت یازدهم بود که تعداد دانشمندان ایرانی یک درصد برتر علوم پزشکی از ۸ به ۳۹ نفر افزایش جهشی یافت. اینها از بهترین محققان علوم پزشکی بودند که ماندند و به تحقیقاتشان در کشور خود ادامه دادند.

مجری بی‌سابقه‌ترین مطالعه کوهورت در خاورمیانه، دستاورد بزرگ دولت یازدهم در علوم پزشکی را همچنین، انجام تحقیقات زیربنایی بسیار مهم و دارای ثمرات فراوان برای آینده دانست و در این میان به ایجاد نظام ثبت ۱۰۰ بیماری ، ایجاد نظام ثبت سرطان، ایجاد ۲۷ مرکز مطالعات کوهورت در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دانست و گفت: چنین طرح‌های تحقیقاتی است که علاوه بر تولید مقالات کیفی و معتبر جهانی و کمک به ارتقای مرجعیت علمی ایران در جهان، به بهبود سلامت جامعه و کاهش هزینه‌ بار بیماری‌ها کمک می‌کند و تحقیقات را به متن جامعه می‌کشاند و موفق به ثبت جهانی دستاوردهای تحقیقاتی نیز می‌شود.

دکتر ملک‌زاده معتقد است: اگر توانایی ایران در انجام چنین تحقیقاتی را افزایش دهیم،‌ می‌توانیم فارغ از دغدغه تولید مقالات بی‌کیفیت که هیچ ثمری برای کشور ندارد، به تداوم رشد علمی همواره امیدوار باشیم.

همکاری‌های علمی در دولت یازدهم به نشاط و پویایی رسید

پراستنادترین دانشمند علوم پزشکی ایران گفت: علم جمهوری اسلامی ایران با تلاش محققان به این نقطه رسیده است؛ محققانی که منتظر تحقق وعده‌های انتخاباتی در هیچ دوره‌ای نبودند. اما سیاست‌های یک دولت قطعا می‌تواند انگیزه و نشاط را از محققان بگیرد یا در آنها زنده کند. تعاملات و همکاری‌های علمی که بسیار در رشد علمی یک کشور موثر است، قطعا در دولت یازدهم متحول شد و وظیفه دولت‌هاست که زمینه تعاملات و همکاری‌ها را با اتخاذ سیاست خارجی قوی، فراهم کنند.

وی با اشاره به سفر اخیرش به آلمان برای امضای تفاهم نامه همکاری در تحقیقات علوم پزشکی، گفت: میزان اشتیاق کشورهای اروپایی برای همکاری با محققان ایرانی به اندازه‌ای بالاست که می‌توان گفت آنها بهتر از هر کسی درک کرده‌اند که محققان ما چه تفاوت‌هایی با سایر کشورها دارند. کوشش و تلاش محققان ایرانی در جهان زبانزد است . رییس فدراسیون دانشگاه‌های آلمان یک ایرانی است و این نشان می‌دهد ابدا نگاه تروریسم به ایرانی‌ها ندارند.

تحریم‌ها فشار بی‌امانی به زیرساخت‌‌های تحقیقات علوم پزشکی وارد کرد

دکتر ملک‌زاده گفت: تحریم‌ها همانطور که به تمام بخشهای یک کشور فشار وارد می‌کند، تاثیرات بسیار زیادی در بخش علمی اعم از عدم امکان فراهم‌سازی تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاهی و نیز ارتباطات بین‌المللی ، شرکت‌ در کنفرانس‌های جهانی و همکاری‌های تحقیقاتی دارد. می‌توان گفت علوم پزشکی در دولت یازدهم در همکاری‌های علمی به نشاط و پویایی رسید.

وی افزود: من معتقدم خودکفایی، هدف و برنامه‌ای است که باید با تحریم یا بدون تحریم محقق شود اما تحریم که باشد شیرازه بسیاری از برنامه‌ها از بین می‌رود و این در شرایطی است که علم جهان به سرعت به‌روز می‌شود و پیشرفت می‌کند و منتظر فرایندهای طولانی سیاستگذاری و مسایل اجرایی در کشور نمی‌ماند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت تاکید کرد: با در نظر داشتن همه مسائل گفته شده، این انتخابات برای جامعه علمی و سایر مردم، بسیار سرنوشت‌ساز و حساس است و هیچ چیز با احساس امنیت،‌ قابل قیاس نیست و این را مردم ایران به خوبی درک کرده‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا