خرید تور تابستان ایران بوم گردی

۷ فوتی در اردبیل و ۲ مفقودی در چالوس به دلیل سیل

مهر نوشت:

 با توجه به حادثه‌خیزی کشور، توجه به نکات ایمنی لازم و آموزش‌های مرتبط با مخاطرات، می‌تواند به نجات جان هموطنان در انواع حوادث کمک کند.

اطلاعیه جمعیت هلال‌احمر در پی بارش‌های سیل‎آسا در ۱۲ استان کشور، به شرح زیر است:

۱. در هفته گذشته به دلیل وقوع بارش‌های رگباری بهاره در ۱۲ استان کشور و وقوع سیل و آبگرفتگی در برخی مناطق کشور، به ۵۱۹۵ آسیب‌دیده از سیل خدمات امدادی ارائه شد و ۱۱۱ نفر اسکان اضطراری یافتند. در این مدت، بیشترین امدادرسانی در استان اردبیل و به ۵۰۳۰ سیل‌زده ارائه شده است.

۲. در سیل و آبگرفتگی روزهای اخیر در استان اردبیل، متأسفانه ۷ هم‎وطن جان خود را از دست دادند. در این مدت، ۱۳ تیم عملیاتی متشکل از ۴۰ نجاتگر در قالب ۹ تیم سیلاب، ۳ تیم ارزیاب و یک تیم آنست از معاونت امداد و نجات استان و جمعیت هلال احمر شهرستان‌های گرمی، اردبیل، پارس آباد و مشگین شهر برای امدادرسانی و همچنین جست‌جوی مفقودین در سیل، به محل حادثه اعزام شده بودند.

۳. بر اثر بارش سیل‌آسای هفته گذشته در جاده چالوس که منجر به سیل و آبگرفتگی در این جاده شد، ۲ نفر مفقود شدند که امدادگران و نجاتگران برای یافتن اثری از آن‌ها همچنان در حال جست‌وجو هستند. در این عملیات، ۵ تیم شامل تیم‌های سیلاب، فنی کوهستان، آنست و … حاضر هستند.

۴. با توجه به حادثه‌خیزی کشور و احتمال وقوع مجدد سیل و آبگرفتگی در مناطق و استان‌های کشور از هموطنان درخواست می‌شود که به نکات امدادی زیر توجه ویژه داشته باشند:

الف- هر لحظه ممکن است که سیل برق‌آسا روی بدهد. در چنین وضعی باید فوراً به نواحی مرتفع پناه برده و منتظر دستور مسئولین شد.

ب- همواره باید به وضع جویبارها، آبگذرها و دره‌ها توجه شود، زیرا سیل برق‌آسا در این محل‌ها به طور ناگهانی و بدون علائم هشدار قبلی جاری می‌شود.

پ-در آبی که جریان دارد نباید حرکت کرد. ۱۵ سانتی‌متر آب در حال حرکت می‌تواند تعادل انسان را بر هم زند. درصورت اجبار به حرکت در آب، باید از جایی حرکت کرد که آب ساکن است‌. برای اطمینان از حرکت در آب و پی بردن به استحکام مسیر، بهتر است از چوب دستی استفاده شود.‌

ت- حدود ۱۵ سانتی‌متر آب، با کف اغلب خودروهای سواری تماس پیدا کرده و ممکن است موجب از دست رفتن کنترل و واژگون‌شدن آن‌ها شود. حدود ۳۰ سانتی‌متر آب موجب شناورشدن اغلب خودروها خواهد شد و حدود ۶۰ سانتی‌متر آب می‌تواند انواع خودروها را با خود ببرد. برای دریافت آموزش‌های بیشتر در خصوص سیل و سایر مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی به سایت آموزشی هلال‌احمر به آدرس www.khadem.ir مراجعه کنید.

۵. در هر منطقه از کشور، در صورت نیاز به امداد و نجات در حوادث، در کوتاه‌ترین زمان ممکن امدادگران هلال احمر در کنار شما خواهند بود. شماره تلفن امداد و نجات هلال احمر ۱۱۲ و آماده امداد و نجات افراد حادثه دیده در حوادث است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا