خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل نجاح محمدعلی از «عقب‌نشینی آمریکا»

/ ایران نمی‌تواند بدون برگشتن آمریکا به برجام وارد مذاکره شود /

نجاح محمدعلی روزنامه نگار عراقی و کارشناس حوزه‌ی ایران و جهان عرب، ضمن بررسی اظهارات اخیر پمپئو و عقب‌نشینی آنها از مواضع قبلی مواضعی که ایران می‌تواند بگیرد را تحلیل کرد. او می‌گوید: «رویه‌ای که تیم B در آمریکا پیش از این دنبال کرده شکست خورده و به دنبال مذاکره با ایران هستند.»

او همچنین درباره‌ی موضع رسمی ایران می‌گوید: «ایران نمی‌تواند بدون برگشتن آمریکا به برجام وارد مذاکره شود. از نظر من در عمل موضع رسمی ایران باید اینگونه باشد.»

نجاح محمدعلی درباره‌ی اظهارات اخیر پمپئو مبنی بر آمادگی برای مذاکره با ایران بدون هیچ پیش شرطی، به انصاف نیوز گفت: «همانطور که می‌دانید در حال حاضر اختلاف نظر شدیدی داخل دستگاه‌های آمریکایی وجود دارد، یعنی میان تیم B و کسانی که نمی‌خواهند با ایران بجنگند یا به دنبال کدر کردن بیشتر ارتباط با ایران نیستند، منظورم از تیم B شامل عربستان سعودی هم می‌شود، یعنی محمد بن زاید و دیگران که در کنفرانس‌های سه‌گانه سعی کردند پرونده‌ی ایران را به سطوح بالا ببرند و مواضع علیه ایران را تشدید کنند، البته موفق نشدند و در کنفرانس‌ها شکست خوردند.

پمپئو و خود ترامپ از ابتدا می‌دانستند که هیچ‌کدام از شرط‌هایی که گذاشته‌اند محقق نمی‌شود، اما آنها در مخمصه هستند و به نتیجه‌ای نرسیده‌اند و انتخابات ریاست جمهوری هم بسیار نزدیک است. آمریکا به هر نحوی می‌خواهند با ایران وارد مذاکره شود، حتی اگر این مذاکره به نتیجه‌ای نرسد. آنها فقط می‌خواهند بگویند که ما با ایران ذاکره کردیم؛ منتها در وضعیت فعلی ایران به هیچ‌وجه نمی‌تواند مذاکره کند، مگر اینکه پمپئو و آمریکا به قطعنامه‌ی 2231 بازگردد؛ قطعنامه‌ای که روز 20 جولای 2015 به تصویب رسیده و به پیشنهاد خود آمریکا در شورای امنیت ملی به تصویب رسید. این قطعنامه برجام راتایید کرد و کشورها را ملزم کرد که تحریم‌ها را رفع کند. ایران نمی‌تواند بدون برگشتن آمریکا به برجام وارد مذاکره شود. از نظر من در عمل موضع رسمی ایران باید اینگونه باشد.»

محمدعلی در ادامه با اشاره به کانال‌های غیر رسمی که پیام‌ها میان ایران و آمریکا را رد و بدل می‌کنند توضیح داد: «اما از سویی کانال‌های سری وجود دارد که در حال منتقل کردن پیام‌هایی میان دوطرف هستند. من‌جمله مسقط، عمان، البته ژاپن هم وارد این ماجرا خواهد شد و نخست وزیرش هم چند روز دیگر به تهران خواد آمد و می‌خواهد این مرحله‌ را از تبادل نامه به مذاکره‌ی غیرمستقیم برساند تا بعدا به مذاکره‌ی مستقیم ختم شود.»

او در مورد نقش عراق در این موضوع اضافه کرد: «عراق هم وارد این قضیه شد. نخست وزیر عراق و رییس جمهور عراق؛ اتفاقا دیروز کاردار سفارت آمریکا نزد آقای برهم صالح رییس جمهور عراق رفت تا درباره‌ی موضع اخیرش در کنفرانس عربی پرس و جویی کرد. آقای برهم صالح به او گفت: «ما طبق ماده هشتم قانون اساسی‌مان نمی‌توانیم موضع بگیریم علیه کشور همسایه.»

همچنین در این دیدار گفته است: «نصیحتی به شما می‌کنیم، وارد مذاکره شوید با ایران. ایران تا آخر خط هم خواهد رفت؛ هرچقدر شما موضع‌تان را تشدید کنید ایران پاسخ می‌دهد و تسلیم نمی‌شود.»

آنها [آمریکا] الان به دنبال یک راه حلی هستند؛ ترامپ چطور به برجام برمی‌گردد؟! نخست وزیر عراق –آقای عادل عبدالمهدی- پیشنهادی داد که آمریکا بگوید برجام بماند و هیچ مشکلی نیست و وارد مذاکره با ایران می‌شویم برای نوشتن یک ضمیمه؛ البته این ضمیمه ممکن است مورد قبول ایران هم واقع شود، ممکن است! به نظر من باید قبول هم بکند. چرا؟! چون ایران هم باید در این برجام تجدیدنظر کند؛ این برجام تمام منافع ایران را محقق نمی‌کند. همانطوری که ترامپ می‌گوید مقاصد آمریکا در برجام محقق نشد ایران هم همین را می‌تواند بگوید. بروند مذاکراتی طولانی انجام دهند تا نتیجه‌ای حاصل شود؛ مثل دوره‌ی قبل که به توافق هسته‌ای انجامید.»

نجاح محمدعلی در مورد نفع این موضع برای ایران گفت: «این به نفع ایران است، هرچقدر وقت بگیرد و از آن استفاده کند و داخل را تقویت کند به نفع ایران است. مهم‌ترین قضیه‌ای که ایران باید به آن مشغول شود موضوعات داخلی است؛ مسایل اقتصادی، مواجهه و مبارزه با رانت خوارها و مفاسد و آقازاده‌ها و رفع حصر و تقویت جبهه‌ی داخلی. رفع حصری که قرار بود در ماه رمضان انجام شود و نشد باید الان انجام شود. تقویت جبهه‌ی داخلی برای ایران مهم است.

نصیحت دوم من این است که ایران هرچه زودتر باید اتکای بودجه‌اش به درآمدهای نفتی را به صفر برساند. باید این حربه را از آمریکا گرفت. من نمی‌گویم که نفت نباید صادر شود، نه! شما نفت‌تان را صادر کنید اما بودجه را به پول نفت متکی نکنید. دلار نفتی باید به صندوق ذخیره‌ی ارزی منتقل شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا