خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فیلم | ضرورت اصلاح اختیارات ریاست جمهوری

انتقاد روحانی: اصرار بر موازی کاری‌ها در اداره کشور؟

صفحه‌ی توییتر حسن روحانی رییس جمهور، با انتشار فیلمی از بخشی از سخنان آیت الله خامنه‌ای در اردیبهشت ماه سال ۶۸ در مقام ریاست جمهوری وقت و بخشی از سخنان خود در جمع اصحاب رسانه در هفته‌ی گذشته، درباره‌ی اختیارات ریاست جمهوری نوشت: «با گذشت ۳۰ سال، حکایت همچنان باقی است… عدم اجرای کامل و دقیق اصل ۱۳۴ قانون اساسی و اصرار بر موازی کاری‌ها در اداره کشور.»

سخنان آیت الله خامنه‌ای در اردیبهشت ۶۸

بخشی از سخنان آیت الله خامنه‌ای در هشتم اردیبهشت ماه سال ۶۸ در خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران در مقام رییس جمهور وقت در حالی که قانون اساسی در حال بازنگری بود:

  • این‌جوری که در قانون اساسی ما تشکیلات قوه‌ی مجریه، ترسیم شده و همچنین تشکیلات قوه‌ی قضائیه، این‌جوری نمیشود مملکت را به‌درستی و باقدرت اداره کرد. این مشکل دارد. تشتت و پراکندگی بیش از آن مقداری است که مجاز است در یک تشکیلات درست و مقتدر.
  • تمام امور مملکت، همه‌ی چیزهایی که شما در زندگی شخصیتان و در زندگی اجتماعی و در کار اقتصادی و در کار سیاسی و در کار نظامی، باهاش مواجه میشوید، از خوب و بد و تلخ و شیرین، به نحوی به قانون اساسی ارتباط دارد. سرچشمه آن‌جاست. … اشکال کوچکی در قانون اساسی که باشد، در زندگی روزمره‌ی مردم بعد از گذشت واسطه‌های زیاد و زمان‌های نسبتاً طولانی، تأثیرات بسیار زیادی را میگذارد و عیوب فراوانی را در زندگی مردم ایجاد میکند. [لینک]

رییس جمهور روحانی چه گفته بود؟

آقای روحانی هفته‌ی گذشته در دیدار با جمعی از اصحاب و مدیران رسانه‌ها در چهارم خردادماه با اشاره به اصل ۱۳۴ قانون اساسی و اختیارات به دولت، گفته بود:

  • از شما می‌خواهم که این اصل (اصل ۱۳۴ قانون اساسی) را یکبار دیگر مطالعه کنید که طبق آن، برنامه و خط مشی را به عهده رئیس جمهور گذاشته است و بنابراین رئیس جمهور برنامه‌های خود را در قالب کتاب به مردم ارایه می‌کند. تا جایی که حتی قبل از معرفی کابینه ابتدا این برنامه به مجلس معرفی و به رأی گذاشته می‌شود.
  • بارها در جلسات مهم کشوری از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام به صراحت بیان کرده‌ام که مشکل این نیست که دولت چه اختیاراتی دارد و اگر قانون اساسی اجرا شود، دولت اختیارات کافی دارد. اما باید در نظر داشته باشیم که شرایط جنگ با شرایط عادی تفاوت دارد و در ۸ سال دفاع مقدس تمام اختیارات در شورای عالی پشتیبانی جنگ جمع شده بود و امام راحل تمام این اختیارات را به این شورا محول نموده بود.
  • در شرایط فعلی نیاز به ساز و کار روان‌تری داریم. در آغاز تحریم‌های جدید در جلسه‌ای با مقام معظم رهبری مطرح کردم که کشور در این شرایط جنگی برنامه و فرمانده می‌خواهد و شما فرمانده و ما همه مطیع هستیم و ایشان فرمودند که خودتان فرماندهی را بر عهده بگیرید.
  • اختیارات فرماندهی مهم است. در جنگ با آمریکا کشور هزینه می‌دهد اما ما قطعاً پیروز این میدان هستیم و این پیروزی نیازمند شرایط و لوازمی می‌باشد که مهم‌ترین آنها وحدت فکر و اعتماد به یکدیگر است. [لینک]

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا