خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کودتا علیه کودتا در سودان | تحلیل سردبیر رای‌الیوم

عبدالباری عطوان، تحلیلگر مشهور مسائل منطقه و سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در تحلیلی نوشت: “واضح بود که شورای نظامی انتقالی سودان به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان و معاون وی محمد حمدان دقلو (حمیدتی) از همان روز اول قدرت از طریق کودتایی نظامی، هیچ احساس دوستی و مودتی به جنبش مردمی سودان نداشت و منتظر فرصتی برای برهم زدن تحصن‌ها بود تا تجربه همتای نظامی خود در مصر را به نحوی تکرار کند. بنابراین اینکه نیروهای وابسته به این شورا دست به کشتاری خونین علیه تظاهرکنندگان صلح‌جو زده و از قدرت بیش از حد و سلاح‌های واقعی علیه تحصن‌کنندگان استفاده کردند به شکلی که تاکنون بیش از ۳۰ کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشته، و این مساله‌ای غافلگیر کننده نیست.”

به نوشته‌ی عطوان “ورود شورای نظامی به مذاکرات با رهبران جنبش اعتراضات در طول هفته‌های اخیر در چارچوب یک طرح فریبنده برای زمان خریدن و ساماندهی به وضعیت داخلی و منطقه‌ای خود بود زیرا این شورا هرگز نمی‌خواست قدرت را به هیئت حاکم غیرنظامی تحویل بدهد و یا ائتلاف گروه آزادی و تغییر سودان را حتی به صورت نمایشی در قدرت شریک کند.

شورای نظامی سودان به اعتراض‌کنندگان خیانت کرد و از پشت به آنها خنجر زد بنابراین این شورا نمی‌تواند مورد اعتماد و یا شایسته رایزنی باشد. شاید این شورا فعلاً در بر هم زدن تحصن مردم با استفاده از زور و اسلحه موفق بوده باشد اما قطعاً نمی‌تواند این انقلاب را شکست بدهد بلکه با ارتکاب این کشتارها تنها انقلاب را شعله‌ورتر خواهد کرد.

از همان زمان که ژنرال البرهان لباس نظامی خود را درآورده و لباس غیرنظامی بر تن کرد و با این شکل و شمایل به نمایندگی از طرف کشورش در دو نشست اتحادیه عرب و شورای همکاری اسلامی در مکه شرکت کرده و کرسی سودان را بدون اینکه در هیئتش نماینده‌ای از جریان مخالفان حضور داشته باشد، اشغال کرد، مشخص بود که این شخص حتی به شکلی خونین‌تر جا پای عمر البشیر، رئیس جمهور مخلوع سودان می‌گذارد، او می‌خواهد قدرت را در انحصار خود درآورده و تمامی اتهاماتی که این ژنرال علیه سلف خود یعنی عمرالبشیر مطرح کرد، مبنی بر اینکه البشیر برای خاتمه بخشیدن به جنبش مردمی با استفاده از زور برنامه‌ریزی کرده، تنها دروغ‌هایی به منظور تسهیل رسیدنش به راس قدرت و فریب دادن جنبش و ملت سودان هستند.

ژنرال برهان از همان روز اول مانند یک دیکتاتور تشنه قدرت، به دور از جنبش مردمی تصمیماتی حاکمیتی و استراتژیک اتخاذ می‌کند بدون اینکه مشروعیت و مجوزی داشته باشد، که از جمله آنها می‌توان به تصمیم‌گیری در خصوص ادامه حضور نظامی در ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه یمن، حرکت در مسیری مشابه تجربه مصر، ماندن در جبهه آمریکا برای مقابله با محور مقاومت و همچنین حمایت از طرح آمریکایی موسوم به “معامله قرن” یاد کرد.

انقلاب مدنی سودان به ویژه پس از آنکه اعلام حزب “الامة” به رهبری صادق المهدی با تغییر کامل در موضعگیری‌های سابق، مخالفت خود را با متفرق کردن تحصن کنندگان اعلام کرد، شعله‌ورتر خواهد شد. الامه پیش از این از رهبری شورای نظامی انتقالی بر کشور در دوره انتقالی حمایت می‌کرد و این موضع قاطع اکثریت احزاب سودانی بود اما این مخالفت الامه به منزله اذعان به شکست سیاست‌های ناپایداری است که از همان آغاز جنبش با تاکید بر ملی گرایی شورای نظامی و درستی اهداف آن از آنها پیروی می‌کردند، مساله‌ای که اشتباه بودنش ثابت شد.

تیم البرهان و معاونش “حمیدتی” کشور را به سمت آشوب و بی‌ثباتی، تاسیس یک حکومت نظامی سرکوبگر و دیکتاتور هدایت می‌کند و این به معنای بازگرداندن کشور به خانه اول و غارت دستاوردهای جنبش مردمی و نابودی آنها است. ملت صبور و آگاه سودان نمی‌توانند این اقدام را بپذیرند. بنابراین هرگز در جنبش مسالمت‌آمیز خود اهمال نخواهند کرد بلکه تا سرنگون کردن شورای نظامی و تاسیس حکومت دموکراتیک و مدنی ادامه خواهند کرد.

کودتای خونین شورای نظامی انتقالی علیه جنبش مردمی با این شکل خونین آغاز شد. ما وقوع کودتای سوم و چهارم و بروز اختلاف و دودستگی و نافرمانی نیروهای ارتش علیه فرماندهانش را بعید نمی‌دانیم زیرا ارتش سودان که از جنبش مردمی و خواسته‌های عادلانه آن حمایت می‌کند، هرگز این خیانت و ریختن خون مردم سودان را نمی پذیرد؛  مردمی که انقلابی مسالمت‌آمیز و متمدن داشته و خواسته‌های آنها یعنی آزادی، مساوات، برابری و عدالت اجتماعی در چارچوب دولت دموکراتیک و مدنی کاملا به حق است.”

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا