خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نوبخت خبر داد: کلیات استخدامهای دولتی سال 95

سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود به صورت مفصل دیدگاه های دولت جمهوری اسلامی ایران درباره حوادث اخیر سفارت عربستان و قطع رابطه این کشور با جمهوری اسلامی ایران را توضیح داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور عمده زمان نشست خبری خود را به بحث روابط ایران و عربستان اختصاص داد.
او در ابتدای سخنانش در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران گفت: التفات دارید برخی از کشورهای منطقه، در کنار اسراییل، از همه همتشان فروگذار نکردند که بتوانند شرایطی فراهم کنند برجام در سطح توافق انجام نشود و یا پس از توافق، اجرای برجام مخدوش شود. بسیاری از این اقدامات ناسنجیده و محکوم شده عربستان در رخدادهای اخیر بدون ارتباط با این موضوع نیست. برجام سند محکمی است و انشاءلله هم جمهوری اسلامی ایران قصد دارد با رعایت طرف مقابل، آن را اجرایی کند و تاکنون نیز طرفهای مقابل ما جهت اجرای برجام، تعهدات خود را به انجام رسانده اند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره موضع رسمی دولت در خصوص اقدامات عربستان توضیح داد: چهار ملاحظه به عنوان نظر دولت درباره این رخداد قابل بیان است. نخست محکومیت این اقدام غیرانسانی، بدوی و داعش گونه ای است که در به شهادت رساندن روحانی شهید نمر انجام شد. این اقدام نشان از نوعی واکنش دولت عربستان بعد از شکست سیاستهایش در عراق و سوریه است. در گذشته دولت عربستان در کنار ستمگر عراق، صدام حضور داشت اما الان عربستان به مردم و دولت عراق که با همه وجود در مقابل داعش در حال مبارزه است، کمکی نمی کند.
دولت عربستان در سوریه به سمت گروه های تروریستی و تکفیری رفته و در سیاستهای خود در منطقه عربی به شکست رسیده است. به همین خاطر، از این دست اقدامات برای خنثی کردن این شکستها انجام می دهد مانند بمباران و کشتار مردم بی دفاع یمن که قدرتی برای عربستان نمی آفریند. در کنار محکومیت اعدام شیخ نمر باید از همه آزادی خواهان جهان تقدیس کنیم که در جهت واکنش به این حرکت ضدانسانی اعتراض کردند. باید اقدام مشکوک عده ای که به نفع سیاستهای عربستان، نسبت به ساختمان سفارت عربستان و سرکنسولگری آن تعرض کرده اند را نکوهش کنیم. حتی آموزه های قرآنی نیز می گوید اگر آنها از موضع حق خارج شدند ما نباید خارج شویم. از لحاظ بین المللی نیز در شأن ملت ایران نیست و باید تحقیق کنیم چه دستهایی پشت صحنه است که این اقدامات را می آفرینند تا اقدام نادرست عربستان را تحت الشعاع قرار دهند. قوه قضاییه با هر کسی در این باره برخورد می کند. نکته چهارم درباره قطع ارتباط است. در سی و چند سال پس از پیروزی انقلاب، خیلی از قدرتهای بزرگ این قطع رابطه را تجربه کردند. عربستان از روی ناپختگی و کم تجربگی این کار را کرده، هر چند دولت بزرگ جیبوتی!! هم کنارش باشد!
نوبخت در توضیح همپیمانی عربستان با برخی کشورهای دیگر توضیح داد: کشوری مثل عربستان احساس می کند خودش کم است و باید چند کشور را در کنار خود قرار دهد تا به چشم بیاید، اما ما نیازی به تشکیل ائتلاف نمی بینیم. در شرایط فعلی، تمام کشورها برای بسط روابط با ما صف کشیده اند.

شرایط پسابرجام با اقدامات عربستان تحت الشعاع قرار نمی گیرد
او در خصوص واکنشهای بین المللی به قطع روابط عربستان با ایران گفت: هر کسی می تواند درباره این پدیده موضع گیری کند. ما سیاست فکری سنجیده ای داریم که حاصل اتاق فکر ما است. موفقیت برجام با همه کارشکنی ها به موفقیت رسید و این محصول تصادف نیست، محصول تدبیر و تعقل و انسجام است. قطعا متناسب با اتفاقات، در چهارچوب قواعد بین المللی واکنش نشان می دهیم. باید قوای نظامی، انتظامی و امنیتی دقت بیشتری کنند تا عده ای که مقاصدشان مشخص نیست معطوف به کدام دولت است از احساسات عده دیگری سوءاستفاده کنند. باید از شرایط پساتحریم استفاده کرده و سرمایه های خارجی را جذب کنیم. هم اکنون یک هیات بلندپایه اروپایی در ایران است و در شأن ایران نیست که مدنیت و امنیت لازم برای سرمایه گذاری را عده ای تحت الشعاع قرار دهند. منافع ملی ما با این روشهای غیرقانونی تامین نمی شود. به همین جهت مشکوکیم دستهایی برای تحت الشعاع قرار دادن اعدام شهید نمر، این اقدام را کرده باشند.
وی درباره قطع ارتباط با عربستان گفت: ما در مرحله ای هستیم که در حال توسعه روابط با کشورهای زیادی هستیم. عربستان چه سهمی در این بین خواهد داشت؟ قطع رابطه عربستان و برخی از این کشورها که ریزه خوار عربستان هستند هیچ تاثیری برای ما ندارد. قطع رابطه کنند. ما اینقدر روابط گسترده ای داریم که این قطع رابطه هیچ تاثیری روی ما نخواهد داشت ولی باید مراقب تبلیغات آنها باشیم که بحث ناامنی در ایران را مطرح نکنند.

حج تمتع و عمره فعلا مقدور نیست
سخنگوی دولت درباره اطلاعیه دولت عربستان در خصوص ادامه پذیرش حجاج ایرانی گفت: درباره حج تمتع نیز زمان مناسبی در پیش داریم که تصمیم متناسبی داشته باشیم. درباره سفر عمره نیز هنوز شرایط فراهم نیست. زائران ما باید از تعرض سعودی ها به عرض و جانشان در امان باشند. اگر عربستان به تعرض به ساختمان خود اینطور واکنش ناشیانه انجام می دهد، چقدر خویشتن داری ما در ارتباط با مسایل اخیر قابل تقدیر است. تا شرایط امن برای زائران ما فراهم نشود، حج عمره صورت نمی گیرد.
وی در پاسخ به خبرنگار یک روزنامه خارجی گفت: درباره اعدام شیخ نمر، نه تنها شیعیان، بلکه اهل سنت و همه آزادی خواهان جهان مخالفت خود را ابراز کردند. حتی سوئیس سفیر عربستان را احضار کرد و نسبت به اعدامها تذکر داد. این بحث، فراتر از موضوع بین ما و عربستان و شکاف فرقه ای است. برخی تلاش می کنند مسایل ایران و عربستان را در چهارچوب مسایل شیعه وسنی تعریف کنند که نشدنی است. ما تلاش داریم با همه کشورها، دارای روابط خوب باشیم. ولی این دست از کارهای نسنجیده عربستان که نشان از بی درایتی آنهاست، نشان از عدم ظرفیت این کشور برای بسط روابط دارد.

جای پای اسراییل در حمله به سفارت عربستان

سخنگوی دولت درباره پیش بینی حمله به سفارت عربستان گفت: در نامه ای که جناب آقای رئیس جمهور به وزیر کشور ابلاغ کردند، به همین مسئله تصریح شده. قوه قضاییه کسانی را که وظایف قانونی خود را انجام ندادند حتی در سطح نیروی پلیس، تحت تعقیب قرار می دهد و وزیر کشور به عنوان مسئول نیروی انتظامی وارد عمل می شود و گزارشی را تهیه می کند و با اشخاصی که از وظایف خود تخطی کرده اند، برخورد می شود. نباید اجازه داده می شد این اتفاق بیفتد. معمولا در همه کشورها، اعتراضات در مقابل سفارتخانه ها صورت می گیرد. ولی پلیس باید حلقه ای امنیتی ایجاد کرده و از ورود خسارت به ساختمانها جلوگیری کند. از این لحاظ کار پلیس بسیار حساس است و هر نوع تخطی همراه با عقوبت خواهد بود.

خبرنگار دیگری درباره تکرار حادثه حمله به سفارت عربستان توضیح خواست که نوبخت گفت: آنچه به دولت مربوط است، همین است که کانون اعتراضات را پیش بینی کند. پیشنهاد ما اعتراض در میدان فلسطین بود و جمع شدن معترضان در میدان امام حسین(ع) نیز شایسته بود. شورای عالی امنیت ملی نیز به موقع تصمیمات را اتخاذ و ابلاغ کرده است. اگر در اجرای موارد پیش بینی شده، پلیس نتوانست به موقع این تصمیمات را انجام دهد، با وجودی که نمی خواهیم لایه های این موضوع باز شود، با همه مقصران برخورد می شود. اشخاصی نیز بازداشت شده اند و در اختیار قوه قضاییه هستند.
سخنگوی دولت درباره اظهارات سخنگوی ناجا در خصوص توجیه عدم برخورد با مهاجمان به سفارت عربستان گفت: کسی از پلیس نخواسته مردم را بزنند. پلیس از ساز و کارهای مختلف برای صیانت از محدوده ای که برای او مقرر شده باید استفاده کند. مسایل مربوط به مأمورانی که در انجام وظایف خود قصور کرده اند در حال بررسی در قوه قضاییه است.
وی در خصوص برنامه دولت برای حفاظت از سفارتخانه ها گفت: قوانین متقنی داریم و نیاز نیست قانون جدید برای برخورد با کسانی که منافع ملی را به خطر می اندازند تصویب شود. به استناد این قوانین قوه قضاییه مسئله را دنبال می کند.
او درباره وابستگی برخی از حمله کنندگان به عربستان گفت: حتی می توان در بین این افراد وابستگان به اسراییل را مشاهده کرد. من اطلاعی از اعترافات بازداشت شدگان ندارم. چون پرونده در حال بررسی است و پس از رسیدگی اطلاع رسانی می شود.

مذاکرات کری و ظریف ادامه دارد
او درباره مذاکرات تلفنی ظریف و کری گفت: برجام در مرحله اجرایی شدن است و طبیعی است برخی از ارتباطات بین وزیر خارجه ما و سایر وزرای 1+5 انجام شود تا تبادل نظر درباره تسریع در اجرای برجام صورت گیرد.

بررسی صلاحیتها طبق وظیفه قانونی دولت انجام می شود
نوبخت در خصوص بررسی های صلاحیت و رد صلاحیت یک نماینده مجلس از حوزه دولت که اتهام زده بود مخالفان دولت رد صلاحیت شده اند، گفت: جز سندی که ایشان در وبلاگ شخصی شان اعلام کرده، مستند دیگری در این باره نیست. هنوز سندی ارائه نشده و تردید و تشکیک کردن در بحث صلاحیتها، پیش داوری است. دولت به اجرای قانون پای بند است.

عیدی کارمندان دولت تصویب نشده
وی درباره عیدی کارکنان دولت توضیح داد: عیدی باید با مصوبه هیات وزیران پرداخت شود که هر زمان تصویب شود اطلاع رسانی می شود. او در خصوص برداشت مقداری از وام 25 میلیونی خودرو از سوی بانکها گفت: این مسئله را پیگیری می کنم و این موضوع در سیستم اداری در حال جریان است.

دولت در انتخابات وظیفه اجرا دارد نه دخالت
سخنگوی دولت درباره حضور مرتضی بانک در افتتاحیه حزب جوانان و دولت و شایبه انتخاباتی بودن عملکرد وی گفت: این که یک کارمند دولت در جلسه ای شرکت کرده، با اینکه دولت در انتخابات وجه سیاسی خاصی را دنبال می کند، متفاوت است. وظیفه دولت در انتخابات در امور مربوط به وزارت کشور متجلی می شود. این که یک کارمند در یک جلسه شرکت کند به عنوان مداخله دولت در انتخابات نیست.

توضیح درباره مصاحبه فردوسی پور با ظریف
سخنگوی دولت در خصوص عدم پخش مصاحبه وزیرخارجه با برنامه 90 و بحث دستورالعمل دولت در این باره گفت: دولت مصوبه ای در خصوص شرایط مصاحبه دولتمردان نداشته. از سوی صدا و سیما شنیدیم که متناسب با جایگاه مدعو، دعوت باید صورت گیرد.

سهم نفت در بودجه سال 95 چقدر است؟
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: درآمد نفت حدود 53 هزار میلیارد تومان است و تا پایان امسال 41 تا 42 هزار میلیارد تومان به صورت نقدی برای یارانه ها پرداخت می شود. وی درباره عدم تحقق بودجه نیز گفت: بین دو واژه کسری بودجه و عدم تحقق، تفاوت معنی داری وجود دارد. میزان منابع ما با پیش بینی تفاوت دارد ولی ما کسری بودجه نداریم. سازمان مدیریت درآمد و هزینه را تنظیم می کند و باعث می شود کسری بودجه نداشته باشیم و مجبور شویم از جایی قرض کنیم. لذا ما هزینه ها را کم می کنیم. به خصوص در هزینه های جاری با کاهش و صرفه جویی زیادی روبروییم.
وی درباره تهیه بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه توضیح داد: در ارتباط این لوایح با اقتصاد مقاومتی، ما 24 بند از سیاستهای اقتصاد مقاومتی و 86 بند از برنامه ششم توسعه را احصا و مقایسه کردیم و اثبات شد که برنامه و بودجه با توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی تهیه شده است.

نرخ سپرده های بانکی کاهش می یابد
او در خصوص تعیین نرخ سود سپرده ها گفت: بانک مرکزی مخیر است به صورت دستوری نرخ سود بانکی را تقلیل دهد یا از ابزارهایی مانند نرخ سود بین بانکی استفاده کند تا هزینه استفاده از پول کاهش یابد. بانک مرکزی از روش دوم استفاده می کند تا پولی که در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد با سود کمتری باشد.
نوبخت درباره افزایش سرمایه گذاری ها در داخل و خارج گفت: با افزایش این سرمایه گذاریها، فرصتهای شغلی مناسبی ایجاد می شود و نیروی کار تحصیل کرده ما وارد بازار کار می شوند. همچنین اعزام نیروی کار به خارج در دستور وزارت کار است. ضمن اینکه به حد کافی فرصت کار در داخل با توجه به سرمایه گذاری های جدید فراهم خواهد شد.

پیگیر ممنوع التصویری رئیس جمهور اسبق هستیم
او در خصوص ممنوع التصویری رئیس جمهور اسبق کشورمان گفت: این مسئله را با آقای شمخانی در میان می گذارم تا درباره آن اطلاع رسانی شود.

خودروسازان خارجی به کشور می آیند
نوبخت درباره ورود خودروسازان خارجی به کشور گفت: از کشورهای مختلف، به خصوص از ژاپن مدیران خودروسازی آمدند و اعلام کردند آمادگی دارند برای بازار ایران و سرمایه گذاری مشترک برای صادرات خودرو تولید کنند. بسیاری از خودروهای کره ای و ژاپنی در کشورهای دیگر تولید می شود که باعث رونق صادرات می شود. آنها نیز می توانند در کنار صنعت خودروسازی داخلی ما فعال شوند.

سهم نفتی خود را پس می گیریم
وی در خصوص قیمت نفت در بودجه سال آینده گفت: قیمت نفت به دلیل این خصومتها، اندکی افزایش یافته. عربستان تلاش داشت با کاهش قیمت نفت، خود و سایر کشورهای مسلمان را متضرر کند. ما چون به اعتقادات اسلامی پای بند هستیم، معتقدیم اینها فرجام خوشی ندارد و موفق نخواهند بود. قیمت نفت در بودجه را ما فعلا با 35 تا 40 دلار مد نظر داریم. ما با دو عدد قیمت هر بشکه و مقدار نفت بودجه ریزی کرده ایم. در شرایط پساتحریم پیش بینی می کنیم 2 میلیون و 350 هزار بشکه نفت صادر کنیم و مصمم به بازیابی بازار خود هستیم. کشورهایی که در زمان تحریم، سهم ما را بردند، باید سهممان را پس بدهند.

واکنش به تجمع مالباختگان پدیده شاندیز و موسسه ثامن الحجج
نوبخت در خصوص تجمعات اخیر مالباختگان شرکتهای سرمایه گذاری و موسسات اعتباری نیز گفت: دولت باید واقعا به این موسسات نظارت کند. مردم وقتی می بینند دستگاهی تابلویی بالا برده، فکر می کنند نظارتی وجود دارد. وقتی می بینند یک شرکت یا موسسه پولی و اعتباری فعال است، اعتماد می کنند. به همین جهت باید نظارت کافی صورت گیرد. مردم پشت ویترین را نمی بینند. در این راستا، مراقبتها صورت گرفته. جاهایی که احساس شد اگر مراقبت نشود، ممکن است خسارت بزرگتری وارد شود، جهت صیانت از اموال مردم، این تصمیمات گرفته شد. دولت خود را موظف به تامین امنیت سرمایه مردم می داند. در همین موارد نیز هر جایی بیمه یا بانک یا موسسه یا شرکت فاقد مجوز به خطا رفته، دولت تلاش کرده بانکی را پشتیبان بگذارد تا حقوق مردم ضایع نشود.

سازمان مدیریت با خروج پتروشیمی ها از بورس موافق نیست
نوبخت درباره نظر وزیر صنعت در خصوص خروج پتروشیمی ها از بورس گفت: این نظر شخصی ایشان و دستگاهشان است. سازمان مدیریت و برنامه ریزی با این موضوع موافق نیست. در دولت نیز مطرح نشده که جمع بندی شود.

کلیات استخدامهای دولتی سال 95 اعلام شد
او درباره استخدامهای جدید نیز گفت: در قانون پنجم و لایحه پیشنهادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی امکان استخدام در سالهای برنامه از جمله سال 95 نیز دیده شده و حداقل 17هزار و 700 نفر در وزارت بهداشت استخدام می شود. بیمارستانهایی که افتتاح شده اند، نباید رها شوند. باید با تجهیز و اختصاص نیروی انسانی به بهره برداری برسند. در آموزش و پرورش 12هزار و 400 نفر استخدام می شوند. در دستگاه های مختلف نیز استخدام خواهیم داشت که همه را هفته آینده اعلام می کنیم. البته طوری طراحی کرده ایم که حجم نیروی انسانی به صورتی افزایش نیابد که باعث افزایش بدنه دولت شود.

وابستگی کشور به نفت کاهش می یابد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درباره وابستگی کشور به نفت گفت: سهم نفت در بودجه زیر 25 درصد است و اعداد دقیق در جلسات آینده بیان می شود. همچنین سهم صندوق توسعه ملی با اجازه مقام معظم رهبری همان 20 درصد خواهد بود. هر چند تاکنون استجازه انجام نشده و مسئله قطعی نیست. همچنین نمی توان گفت در سال جاری درآمدهای مالیاتی کشور بیش از درآمد نفت بود. ما حدود 54 هزار میلیارد تومان پیش بینی منابع درآمدهای نفتی داریم. حدود 64 هزار میلیارد تومان هم پیش بینی از منابع ناشی از درآمد مالیاتی داریم. سال آینده نیز درآمد مالیاتی حدود 86 هزار میلیارد تومان است. به همین جهت می تواند پیشی گرفتن درآمد مالیات از نفت اتفاق بیفتد.

حضور شرکتهای خارجی در ایران افزایش یافته
او در خصوص حضور شرکتهای خارجی در ایران گفت: ما حمله اخیر به سفارت عربستان را تقبیح می کنیم ولی از این دست مسایل در دنیا بی سابقه نیست. پس از اعدامهای اخیر، در برخی از کشورها نیز به سفارت عربستان حمله شد. به خاطر این مساله کسی نمی تواند در اقتدار نظام شک کند و بگوید کشور جای سرمایه گذاری نیست. این که گِل به سر بگیریم که با این حمله سرمایه گذاری خارجی نمی آید، نیست. نباید این اتفاقات بیفتد و در شأن ملت بزرگ ما نیست.
نوبخت در ادامه گفت: تشکیک و تردید درباره امنیت ایران، بزرگنمایی است. در کشورهای اروپایی هم حتی از این دست مسایل داریم. اتفاقات مشابهی هم برای سفارت انگلیس افتاد ولی آنها با گروه بیشتری برای فعالیت اقتصادی به ایران بازگشتند. هر چند این اقدام قابل توجیه نیست ولی نگرانی ها در این باره بزرگنمایی و اسباب دلواپسی است.

شهرداری تهران درباره آلودگی هوا برنامه بدهد
سخنگوی دولت درباره اظهارات شهردار تهران در خصوص داشتن اختیار کامل کاهش آلودگی هوا گفت: دولت از هر نهاد و دستگاه و فردی که طرحی برای بهبود وضعیت هوای تهران دارد استقبال می کند. ضمن تشکر از شهردار محترم اعلام می کنم برنامه شان را ارائه کند و دولت مطالعه می کند و متناسب با مطالب بیان شده، پاسخ می دهد. در مجموع، موافقت اصولی حاصل می شود. خواهش می کنم ایشان با همان مقدار اختیاراتی که دارند کارهای خود را درباره بهبود وضعیت اقلیمی و هوا انجام دهند. منتظر دریافت برنامه شهردار هستیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا