خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نام کشورها، پادشاهان و قهرمانان چند بار در شاهنامه تکرار شده است؟

محمد رسولی پور، نقاش و هنرمند هوش مصنوعی که در حوزه تاریخ فعالیت می کند در دو مطلب جداگانه به تعداد دفعاتی که کشورها و پادشاهان و همچنین قهرمانان تا اواسط دوره کیانیان اشاره کرده است که در پی می آید:

محمد رسولی پور نوشت:

A statistical study on the frequency of country and region names in the 1000 year old epic of the Persian Kings.
🇮🇷🇹🇯🇦🇫🇦🇲🇾🇪🇮🇶🇸🇾🇸🇦🇨🇳🇹🇲🇺🇿🇮🇳🇵🇰🇦🇿🇹🇷🇬🇷

در پی طراحی یک بازی کارتی از شاهنامه بسیار برایم سوال شد که کجای شاهنامه نام ایران بیشتر آمده است، در این پی همچنین سوال شد که نام همسایگان نامی در کجا و به چه مقدار آمده است. این که میبینید حاصل یافته های است. فکر میکنم با دیدن نام بخش ها (پوزش که زیر است) شاید گویای موقعیت جغرافیای داستان، یا درگیری با ‌دشمن خارجی است.

برای من جالب بود که چقدر نام چین و ماچین استفاده شده است. نکته‌ی جالب‌تر اینکه آیا فردوسی از جنگ‌های ایران روم در دوره‌ی شاپور اول نمیدانسته؟ یا تفکیک کارهای شاپور یکم و دوم ساسانی در آن زمان خیلی روشن نبوده؟

چگونگی: بخش‌های مختلف شاهنامه در وبسایت گنجور جستجوی واژگان شده. گنجور از نسخه‌ی چاپ مسکوی شاهنامه استفاده میکند پس شاید اشتباهاتی در شمارش کرده باشم.

ملاحظات:
تورانی، ترک: از آنجایی که فردوسی این دو شاخص کاملا متفاوت را در جاهایی همسان می آورد، (مانند روم و یونان) پس هم جدا و هم مجموعش بررسی شد.
ترک: برخی جا ها بر خوردم که این واژه به عنوان یک صفت به کار رفته، سعی شده تا حد ممکن تفکیک شود.

برای من بسیار جالب بود که گیو به این تعداد نام برده شده! برای شما کدام جالب بود؟
ورودی کیکاووس اشتباه شده باید ۲۷۳ برابر با اسفندیار باشد.
سیاوش هنوز شمارده نشده به زودی اضافه میشود پوزش 🌸
در حال دسته بندی و قیاس شخصیت های شاهنامه (بخش اساطیری و پهلوانی) هستیم و در این مسیر یک پارامتر جالب تعداد بارهای نامبرده شدن هر شخصیت است. این عدد ها تقریبی است و حاصل جستجو در سایت بسیار عالی گنجور است که از نسخه‌ی مسکو استفاده کرده. گاهی شمارش نامها به دلیل اینکه چند شخصیت از آن نام استفاده میکنند سخت تر هست، و گاهی مانند «دستان» چند نام برای شخصیت استفاده شده، و نام کلمه‌ای با معنی است که گاهی به فردی اشاره ندارد. همچنان بسیاری از مثلا اشارات به نام سام در حقیقت اشاره به نام خانوادگی دارد که آنها نیز زیرمجموعه‌ی نام سر خاندان قرار گرفته.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا