خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مروری بر خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

ایسنا نوشت: این خبر مروری بر مهمترین خبرهای حوزه‌های مختلف حقوقی و قضائی در دومین هفته خردادماه است:

رئیس قوه قضائیه: نقدینگی بالا در کشور به سمت تولید هدایت شود

در اولین روز این هفته رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای اداری خراسان جنوبی گفت: میزان نقدینگی بالا در کشور باید کنترل شود و باید این نقدینگی به سمت تولید هدایت کنیم و تسهیلاتی به تولیدکننده اختصاص دهیم تا جلوی تورم را بگیرد و نباید بگذاریم این میزان نقدینگی بالا به سمت دلالی پیش برود.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، اظهار کرد: توسعه یافتگی برای استان خراسان جنوبی بسیار حائز اهمیت است در این جهت در شهر بیرجند اقدامات فراوانی انجام شده است اما هنوز این اقدامات کافی نیست و باید کارهای بیشتری در این زمینه انجام بگیرد.

کدخدایی از یک ضعف مهم قانون انتخاباتی ایران سخن گفت

کدخدایی در توئیتی نداشتن قوانین مناسب در خصوص فریب مردم در تبلیغات انتخاباتی را ضعف قانونی در قوانین انتخاباتی ایران دانست.

در توئیت کدخدایی می‌خوانیم: محاکمه به دلیل دروغ‌گویی در تبلیغات انتخاباتی!

بوریس جانسون به دلیل دروغ‌گویی در تبلیغات انتخاباتی به دادگاه فراخوانده شده است. موضوعی که در قوانین انتخاباتی ایران به‌درستی در نظر گرفته نشده است و راه فریب مردم را بازگذاشته است.

آخرین دفاع جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی اخذ شد

در اولین روز این هفته، ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات «علیرضا زیبا حالت منفرد» معروف به جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی هم به ریاست قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد که طی این جلسه وکلای شرکت نفتی HK با حضور در جایگاه توضیحات خود را ارائه کردند

با پایان آخرین دفاعیات علیرضا زیباحالت منفرد، قاضی صلواتی ختم دادرسی را اعلام کرد و گفت که حکم این پرونده در مهلت قانونی صادر خواهد شد.

اولین جلسه دادگاه مرد درفش به دست برگزار شد

اولین جلسه دادگاه مرد درفش به دست، فردی که در خیابان با جسم تیزی به زنان آسیب می‌زد هم در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه با حضور شاکیان برگزار شد.

آخرین روزهای مهر ماه سال گذشته تعدادی از زنان و دختران شرق تهران توسط یک موتورسوار مورد حمله قرار گرفته و با شیء تیزی مجروح شدند و با گزارش این اتفاق مأموران وی را دستگیر کرده و متهم در جریان بازجویی‌ها به جرمش اعتراف و انگیزه‌اش از این کار را نفرت از زنان عنوان کرد.

شکایت «کانون وکلا» از «هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز کسب و کار» رد شد

هیئت تخصصی دیوان عدالت اداری نیز شکایت کانون وکلا از مصوبه «هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز کسب و کار»، درباره تأسیس مؤسسات حقوقی و الزام کانون‌های وکلا و مرکز امور مشاوران قوه قضائیه به بارگذاری اطلاعات پروانه وکالت در پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار را رد و اعلام کرد: “علی‌هذا با عنایت به مفاد بندهای ۱ و ۲ مصوبه مذکور اساساً اقدام جدید مقرر نگردیده بلکه صرفاً تاکید بر روال سابقه در صدور مجوز و عدم پذیرش پیشنهاد کانون تاکید شده است پس خارج از صلاحیت هیأت مشتکی عنه نبوده است و ماهیتاً عمل وکالت متفاوت از فعالیت مؤسسه حقوقی است فعالیت مؤسسات حقوقی متنوع بوده ملازمه‌ای با عمل وکالت ندارد”.

برخورد یک خودرو با چند نفر مقابل دادگستری اصفهان / متهم متواری است

در اولین روز این هفته همچنین دادستان اصفهان گفت که متهمی در خیابان نیکبخت اصفهان پس از آسیب رساندن به عده‌ای از محل متواری شده و خودرو را در برابر منزل دایی خانم به آتش می‌کشد. این خانم و آقا که از قبل بر سر موضوعی اختلاف داشتند برای بررسی پرونده در دادگستری حاضر می‌شوند، اما پس از خروج از دادگاه آقا با شکستن شیشه خودرو خانم، اقدام به سرقت آن می‌کند و هنگام فرار این فرد در خیابان به چند نفر برخورد می‌کند و مأموران برای متوقف کردن آن مجبور به شلیک هوایی می‌شوند.

در دومین روز هفته‌ای که سپری شد نیز شاهد خبرهای مهم دیگری در حوزه قضائی و حقوقی بودیم.

سلامت قوه قضائیه بدون سلامت جریان وکالت ممکن نیست

رئیس قوه قضائیه در دیدار با جمعی از وکلای دادگستری با تاکید بر ضرورت شفاف‌سازی و واقعی کردن حق الوکاله‌ها، عملکرد وکلا را در اعتمادآفرینی و جلوگیری از بدبینی‌ها نسبت به نهاد وکالت مؤثر دانست و گفت: ما نیازمند وکلا و حقوقدانان بدون مرز هستیم که بتوانند در عرصه‌های بین‌المللی در برابر نقض کنوانسیون‌ها و معاهدات از حقوق مردم ایران و همچنین ملت‌های مظلوم و مستضعف جهان دفاع کنند.

همچنین آیت الله سیدابراهیم رئیسی بر استمرار ارتباط وکلای دادگستری با دستگاه قضائی هم تاکید کرد و گفت: از آنجا که وکلای محترم به صورت مستقیم با دادگاه‌ها، دادسراها، اصحاب دعوا، دعاوی مختلف و پرونده‌های پیچیده سر و کار دارند، نظراتشان برای قوه قضائیه می‌تواند بسیار راهگشا باشد و معتقدیم جریان وکالت می‌تواند نقش ارزنده‌ای در کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری ایفا کند.

رئیس کل دادگستری استان فارس هم از صدور کیفرخواست متهم پرونده شهادت امام جمعه کازرون خبر داد و گفت: تحقیقات این پرونده در زمان فوق العاده‌ای در دادسرای کازرون انجام و کیفرخواست این پرونده صادر شده است و همچنین ادامه روند قضائی پرونده نیز در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

تعطیلی مؤسسه غیرمجاز دندانپزشکی در تهران

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران هم اعلام کرد: یک مؤسسه غیرمجاز دندانپزشکی در پی احراز تخلف تعطیل و وسایل آن به نفع دولت ضبط شد که متهم پرونده فردی دیپلمه بوده که دوره دستیاری دندانپزشکی را گذرانده اما در زمان مراجعه بازرسین به محل تخلف، در حال انجام خدمات تخصصی دندانپزشکی (پر کردن دندان) بود.

برای مفسدین اقتصادی در اجرای عدالت حاشیه امن وجود ندارد

دادستان تهران هم پس از بازدید سرزده دادستان تهران از دادسرای پولی و بانکی گفت: برخورد با فساد هزینه دارد به خصوص در جایی که طرف مقابل آن صاحبان ثروت و قدرت باشند، لذا دادستانی در این گونه موارد با جدیت و قاطعیت فرد مفسد و مرتبط با کانال‌های قدرت را به تیغ عدالت خواهد سپرد.

القاصی مهر همچنین از حجم بالای پرونده‌های مطروح در دادسرا انتقاد و تصریح کرد: با مدیریت پرونده‌ها همراه با سرعت و دقت مضاعف نسبت به احقاق حقوق اقدام شود چرا که به نتیجه رسیدن این پرونده‌ها در زمان مناسب باعث مبارزه مؤثر در فساد اقتصادی خواهد شد. ما در پیگیری مفاسد اقتصادی بسیار مصمم هستیم و از تمام ظرفیت‌های قانونی جهت تسریع در مبارزه با فساد استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل سابق فرودگاه همدان به ۱۰ سال حبس محکوم شد

سازمان بازرسی کل کشور هم خبر داد که احکام قطعی مدیرعامل سابق فرودگاه همدان و پیمانکار پروژه باند این فرودگاه در جریان پرونده ۹.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریالی تدلیس در معاملات این فرودگاه صادر شد.

عملکرد برخی مؤسسات حقوقی به ضرر مردم است

 

در دومین روز این هفته، معاون اول قوه قضائیه هم در جلسه هم اندیشی وکلای دادگستری با مسئولان قوه قضائیه گفت: عملکرد برخی از مؤسسات حقوقی نه تنها به ضرر نهاد وکالت و قضاوت بلکه به ضرر جامعه است. البته اینکه برخی از وکلا گفتند ۱۳ سال از تعیین حق مشاوره قبلی گذشته، درست است؛ اما خود آقایان (وکلا) طی این سال‌ها درخواستی برای اصلاح آن نکردند، در هر صورت ما آئین‌نامه مربوطه را پیشنهاد کردیم و منتظریم زودتر تصویب شود.

بازدید سرزده رئیس سازمان ثبت اسناد از برخی واحدهایثبتی تهران

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم در بازدید سرزده خود، به صورت ناشناس از واحدهای ثبتی تهرانپارس و لویزان، معاونت اجرای اسناد رسمی و اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری سازمان ثبت بازدید کرد و نحوه برخورد کارکنان با مراجعان، شیوه ارائه خدمات، وضعیت ساختمان‌های اداری و بررسی میزان رضایتمندی مراجعان و کارکنان را مورد ارزیابی قرار دادو از نزدیک در جریان نقاط قوت و ضعف فعالیت‌ها و وضعیت موجود این ادارات قرار گرفت که در نهایت نیز تعدادی از کارکنان که با احساس مسئولیت و تعهد وظایف خود را انجام داده و رفتار مناسبی با ارباب رجوع داشتند توسط دکتر خدائیان مورد تشویق قرار گرفته و برخی کارکنان که تسلط کافی به امور محوله نداشته و رفتار نامناسبی با مراجعین داشتند توبیخ شدند.

رأی دیوان عدالت اداری درباره مصوبه هیأت مقررات زدایی قطعی نیست

در دومین روز این هفته که سپری شد، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز هم با انتقاد از نحوه انتشار اخبار قتل همسر نجفی (شهردار اسبق) گفت: این اقدام در شأن خبرنگار و رسانه نبود همچنین این حرکت خلاف اخلاق و قانون بود. قصد ایجاد اتهام برای رسانه مطبوع ندارم اما مطمئناً این کار را نمی‌پسندم. خبرنگار، خبرنگار است و حق ندارد نقش خبرنگار پلیس قاضی را ایفا کند.

امینی با اشاره به تغییر رئیس قوه قضائیه به عنوان جدیدترین اتفاق در این چند ماه اخیر بیان کرد: جامعه وکالت این اقدام را به فال نیک گرفت که شخص حقوقی، با تجربه حقوقی و فقیه در این جایگاه قرار گرفت.

سومین روز این هفته نیز با انتشار خبرهای مهمی در حوزه‌های قضائی و حقوقی و خبرهایی از پرونده‌های مهم و مطرح همراه بود.

ممنوعیت سگ گردانی در گرگان

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب گرگان از ممنوعیت سگ گردانی در این شهر به درخواست مرکز بهداشت استان خبر داد و گفت این تصمیم در پی نامه مرکز بهداشت استان مبنی بر اینکه سگ گردانی تهدید علیه بهداشت عمومی تلقی می‌شود و احتمال صدمه و جراحت سگ‌ها به مردم، به ویژه کودکان و سالخوردگان وجود دارد ممنوع شده است. پلیس هم موظف است در صورت مشاهده سگ گردانی، متهم را بازداشت کند و سگ نیز تحویل شهرداری شود.

پرونده نجفی با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد

در سومین روز این هفته، دادستان تهران از صدور کیفرخواست پرونده «محمدعلی نجفی» و ارسال آن به دادگاه خبر داد و گفت: با توجه به تکمیل تحقیقات در پرونده اتهامی آقای محمد علی نجفی دایر بر الف- قتل عمد خانم میترا استاد ب- حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز ج- ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیر فوتی) با تقاضای اولیای دم مبنی بر قصاص نامبرده، پرونده با صدور کیفرخواست جهت رسیدگی به دادگاه کیفری ارسال شد.

دادستان تهران همچنین گفت: پرونده مطروحه از جهت قانونی یک پرونده قتل خانوادگی محسوب می‌شود که متأسفانه نظایر آن در طول سال اتفاق می‌افتد؛ لذا متذکر می‌شوم در خصوص این قبیل پرونده‌ها از اظهار نظرهای حاشیه ساز و غیر کارشناسی خودداری شود.

امیر حسین آزاد؛ متهم پرونده البرز ایرانیان به ۲۵ سال حبس محکوم شد

سخنگوی قوه قضائیه هم از صدور حکم نهایی پرونده تعاونی البرز ایرانیان و تعاونی ولیعصر در شعبه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی خبر داد و گفت: در این پرونده آقایان امیرحسین آزاد فرزند محمدعلی و حسنقریانی فرزند حسین هرکدام به جرم اخلال عمده در نظام اقتصادی و همچنین جعل و استفاده از سند مجعول محکوم شده‌اند که بابت اخلال به ۲۵ سال حبس به علاوه ضبط کلیه اموالی که از طریق خلاف قانون تحصیل کرده‌اند، همچنین تحمل ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی و بابت جعل و استفاده از سند مجعول هرکدام به تحمل سه سال حبس تعزیری و محرومیت از کلیه خدمات دولتی محکوم شده‌اند.

عواملی باعث شد نتوانیم قیمت خودرو را کنترل کنیم / پدیده گرانی هیچ ارتباطی با سازمان بازرسی ندارد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم گفت: پدیده گرانی هیچ ارتباطی با سازمان بازرسی کل کشور ندارد و به سازمان تعزیرات و دیگر سازمان‌ها مربوط می‌شود.

ناصر سراج با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور در دو سال گذشته گزارش‌های زیادی تهیه و به مسئولان سه قوه ارسال کرده است، گفت: متأسفانه عواملی باعث شد که نتوانیم آنطور که باید و شاید قیمت خودروها را کنترل کنیم. البته پدیده گرانی هیچ ارتباطی با سازمان بازرسی کل کشور ندارد و به سازمان تعزیرات و دیگر سازمان‌ها مربوط می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در خصوص تخلفات قطعه سازان ورود کرده‌اید؟ افزود: البته ما طبق قانون در خصوص بخش خصوصی نمی‌توانیم ورود کنیم، اما در مورد دولتی‌ها ورود کرده‌ایم و قطعه سازان قول داده‌اند به وظایفشان عمل کنند.

محکومیت ۹ فرد و شرکت متخلف ارزی در البرز

در سومین روز این هفته، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز هم از شناسایی ۹ فرد و شرکت متخلف ارزی در استان طی ۹ ماه گذشته خبر داد و گفت که طی ۹ ماه گذشته، ۹ فرد و شرکت به علت تخلفات ارزی به میزان بیش از ۸۷۱ میلیارد ریال در البرز شناسایی شده‌اند.

تعزیرات ورود نمی‌کرد مرغ ۱۸ هزار تومان می‌شد

در ادامه اخبار سومین روز هفته‌ای که گذشت، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران ضمن مخالفت با دخالت دولت در تأمین بازار، گفت: اگر تعزیرات در قیمت مرغ دخالت نمی‌کرد، قیمت مرغ زنده در کشتارگاه به ۷ هزار و ۲۰۰ تومان و ۱۸ هزار تومان در بازار می‌رسید.

اسفنانی در میزگرد اقتصادی رادیو گفت وگو اظهار کرد: اصل بر این است که اقتصاد اجازه پویش و حرکت را داشته باشد و بخش خصوصی بدون دخالت دولت فعالیت کند.

در ادامه خبرهای مهم سومین روز این هفته رئیس قوه قضائیه هم در جمع مسئولان عالی قضائی صحبت کرد.

آمریکا محتاج مذاکره است

رئیس قوه قضائیه گفت: اصرار ملتمسانه مقامات رسمی آمریکا برای مذاکره با جمهوری اسلامی، بار دیگر حقانیت مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم ایستادگی و مقاومت را اثبات کرد و نشان داد آمریکا محتاج مذاکره است.

در رابطه با طرح گردشگری آشوراده

دادستان بندرترکمن علیه رئیس سازمان محیط زیست کشور اعلام جرم کرد

دادستان شهرستان بندرترکمن از اعلام جرم علیه رئیس سازمان محیط زیست کشور در رابطه با طرح گردشگریآشوراده خبر داد.

چهارمین روز هفته‌ای که سپری شد نیز خبرهای دیگری را در حوزه حقوقی و قضائی شاهد بودیم.

دستگیری متهم خیابان نیکبخت اصفهان هنگام فرار از مرزهای جنوبی
دادستان اصفهان گفت: متهم خیابان نیکبخت در حالی که قصد فرار از مرزهای جنوبی کشور را داشت دستگیر شد.

وی افزود: متهم به همت سربازان گمنام امام زمان (عج) در حالی که قصد فرار از کشور را داشت، در بندرعباس دستگیر و برای سیر مراحل قانونی در حال انتقال به اصفهان است.

پنجمین روز این هفته همزمان با عید سعید فطر بود.

دستور پلمب و یا رفع عیوب بهداشتی چند واحد متخلف در قشم صادر شد

دادستان قشم با بیان این‌که «همه آحاد جامعه از تولید کننده گرفته تا توزیع و مصرف کننده در تأمین امنیت غذایی مردم مسئول هستند»، گفت: با متخلفان و خاطیان در این زمینه، هیچ تعارفی نداریم و برخورد قانونی خواهیم کرد.

رضا صفایی همزمان با عید سعید فطر در جریان بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و قنادی‌های جزیره قشم که به اتفاق کارشناسان مربوطه صورت گرفت، ضمن تبریک عید فطر، اظهار کرد: در راستای صیانت از سلامت عمومی و تأمین سلامت اقلام خوراکی و غذایی همه اعضای جامعه و دست اندرکاران مسئول هستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا