خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علم الهدی: خطر تحجر حوزه ها را تهدید می کند

امام جمعه مشهد گفت: خطر تحجر و اسلام آمریکایی معضلی است که جامعه حوزوی کشور را تهدید می کند.
به گزارش ایرنا، آیت الله سید احمد علم الهدی یکشنبه شب در دومین همایش ملی تحجر و اسلام آمریکایی در مشهد افزود: تحجر در لغت به معنای سنگ و متحجر کسانی هستند که در یک موقعیتی مانند سنگ رسوب می کنند و حاضر نیستند جابجا شوند یا رسوبات خود را از بین ببرند اما تحجر در زمینه اجتماعی و سیاسی به معنای انقلاب ناپذیری است.
وی با بیان اینکه تحجر ریشه دارترین اصطلاح و تعبیر در تاریخ اسلام است که پیدایش آن به قبل از اسلام بازمی گردد، گفت: تحجر از قرون گذشته به عنوان یک جریان مستمر تاکنون ادامه داشته و به شکل ویروس خطرناک موجب بروز بیماریهای اجتماعی و سیاسی شده است.
امام جمعه مشهد خاطر نشان کرد: تحجر در تاریخ انبیای الهی وجود داشته و نخستین و بزرگترین مانع و سنگر مقابله با نبوت و انجام رسالت انبیا در جامعه بوده است همان طور که قرآن جریان تحجر را در دوران حضرت موسی (ع) و فرعون نقل می کند.
آیت الله علم الهدی افزود: جریان رسوب گری شرک و تحجر در زمان پیامبر اسلام (ص) به حدی بود که حاضر به گذشتن از بت های خود نبودند و اصول عشیره ای قبل از اسلام و اصول رسوب کرده نظام جاهلیت عرب را در مقابل پیامبر اسلام (ص) فریاد زدند.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: نمونه دیگر بارز تحجر را می توان پس از اینکه اسلام شبه جزیره عربستان را فراگرفت در جریان سقیفه بنی ساعده مشاهده کرد، آن زمان که پیامبر اسلام (ص) حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین خود مطرح و آغاز جریان امامت را نوید دادند.
وی افزود: پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) عده ای متحجر مساله جانشینی نبی مکرم اسلام (ص) را نادیده گرفتند و درصدد تعیین خلیفه برای قوم خویش برآمدند و جریان تحجر دگرگونی در اسلام توسط حضرت امیرمومنان علی (ع) را برنتابیدند.
وی گفت: جریان تحجر باعث بوجود آمدن جنگ های نهروان و جمل در زمان حضرت علی (ع) شد و خوارج نیز مصداق عینی تحجر در آن زمان به شمار می رفتند.
امام جمعه مشهد ادامه داد: تحجر امروزه در امت اسلامی به یک ابزار خطرناک در دست دشمن برای سرکوب اسلام از درون تبدیل شده و از دو قرن و نیم گذشته تاکنون با تقویت تفکرات وهابی و استخدام سلفی گری از تحجر به عنوان وسیله ای برای نفوذ در درون امت اسلامی بهره گرفته اند.
آیت الله علم الهدی افزود: در هر دوران بسترساز تحجر در بدنه جامعه اسلامی، مطرفین و اقشار متمکن و اهل عیش و نوش بوده اند که از یک جریان برای مقابله با پیامبر اسلام (ص) آغاز شده و به یک جریان مستمر و ثابت در اسلام تبدیل شده است.
وی بیان کرد: افراد متحجر مخالف انقلاب و دگرگونی هستند و دینی را می خواهند که همان اصول ابتدایی را داشته باشد و هیچ تغییری در سمت و سوی پیروان دین ایجاد نکند.
وی اظهار کرد: اساس انقلاب بر پایه دین است و مسلمانی که همه اعمال عبادی اعم از نماز، روزه و حج و دعا را انجام دهد اما نسبت به ظلمی که به مسلمانان روا می شود یا در مقابل جنایتکارانی مانند داعش که مسلمانان را قتل عام می کنند، بی تفاوت باشد، یک متحجر است.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اصول انقلاب اسلامی براساس واقعیاتی است که در قرآن ذکر شده است لذا تا زمانی که تجمل گرایی و افراطی گری در کنار دین بر جامعه حاکم باشد بستر ترویج تحجر و زمینه سرکوب اسلام از درون توسط دشمن فراهم است.
آیت الله علم الهدی افزود: متحجرین بر این اعتقاد هستند که آموزه های اسلام ثابت و غیرقابل تغییر است و در همه دوران ها جوابگوی نیاز روحی و معنوی بشریت نیست اما واقعیت این است که عقاید اسلامی در همه زمانها، در همه ظروف اجتماعی و در همه شرایط قابل اجراست.
وی بیان کرد: برای اینکه اسلام را بر شئونات مردم حاکم کرد باید راهکارهای اجرایی متناسب با زمان و شرایط روز از دل آموزه های اسلام استخراج نمود. 
امام جمعه مشهد گفت: در جامعه دینی و قشر متدین و روحانیت امروز نیز متاسفانه جریاناتی هستند که اصول را قبول دارند اما متکی و متحجر در یک سری راهکارهای 200 یا 400 سال گذشته هستند.
وی اظهار کرد: مصداق تحجر در جامعه امروز با تحجر زمان عصر اسلام یکی است اما در نمایش متفاوت است.
وی ادامه داد: متحجرین امروز دگرگونی و تحولات را در اسلام نمی پذیرند و به اسلام اولیه چسبیده اند که متاسفانه این تحجر در جامعه روحانیت وجود دارد.
وی گفت: امروز امامت و ولایت در دنیا مطرح است و روحانیون نمی توانند این دکترین را با جریان سقیفه بنی ساعده یا گفتمان سیاسی 1400 سال قبل به دنیا تشریح کنند لذا باید با ابزار امروزی این دکترین را در جامعه تبیین نمود.
وی افزود: امروز باید امامت و ولایت را به عنوان یک دکترین سیاسی در برابر مدرنیته ای که لیبرال دموکراسی آن شکست خورده است، به عنوان جریان تداوم بخش وحی با منطق امروز و با استنباط از آیات قرآنی و اصول کلی سیاست مستند به دین، به دنیای امروز نشان داد. 
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: تحجر در مصداق امروز با نمونه دیروزش یکی است اما نمایش مصداق آن تغییر کرده زیرا یک طرفش وهابیت و طرف دیگر سنی ستیزی و شیعه متحجر قرار دارد.
وی افزود: تحجر امروزه در قالب تفکرات سلفی گری نمود یافته است که اسلام را همان اسلام 1400 سال قبل می دانند و با فتنه گری آمریکا و انگلیس، ریختن خون برادر مسلمان خود را حلال می دانند و روز به روز وحدت بین مسلمین را کمرنگ تر می کنند.
آیت الله علم الهدی گفت: امروز در حاشیه همین تحجر در حوزه های علمیه با جریانی مواجه هستیم که در مقابل هجمه به اسلام ساکت هستند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امروز جبهه ای از کفر در مقابل اسلام شکل گرفته است، افزود: مسلمانی که در حوزه درس خوانده است اگر انقلاب اسلامی را بر حق می داند باید از آن دفاع کند و اگر شک دارد باید از حوزه بیرون آید و به هیچ وجه در پوشش یک روحانی در جامعه ظاهر نشود.
وی اظهار کرد: داشتن پوشش روحانیت و درس خواندن در حوزه اگر به قیمت تضعیف کردن انقلاب باشد به هیچ وجه صحیح نیست زیرا در این صورت فرد دشمن پیغمبر اسلام (ص) است که دانسته یا ندانسته دست نشانده دشمن شده و این همان تحجر از نوع اسلام آمریکایی است.
وی تاکید کرد: باید با جریان تحجر در اقشار متدین و حوزه های علمیه مبارزه شود زیرا در غیر این صورت این تحجر ریشه انقلاب و اسلام را خواهد سوزاند.
رئیس موسسه راهبردی حق پژوهی نیز در این مراسم گفت: دومین همایش ملی تحجر و اسلام آمریکایی از امروز تا سه شنبه هفته جاری با سه محور منشور روحانیت، انجمن حجتیه و شیعه انگلیسی در مشهد در حال برگزاری است.
امینی نیا افزود: منشور روحانیت بزرگترین هدیه امام خمینی (ره) به طلاب حوزه های علمیه است که چندان در سطح کشور رواج نیافته و بسیاری از طلاب از محتوای آن بی اطلاع هستند.
وی بیان کرد: موسسه راهبردی حق پژوهی از سال 1389 با همکاری چند تن از طلاب حوزه علمیه خراسان فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون در حوزه برگزاری همایش و در فضای مجازی با راه اندازی سایت فرقه نیوز به موفقیت هایی دست یافته است.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا