خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اولین پژوهشکده تروما در گیلان افتتاح شد

اولین پژوهشکده تروما (در دانش پزشکی به هر نوع ضربه، جراحت، شوک، آسیب و حادثه وارد شده بر بدن گفته می‌شود) در کشور شنبه ۶ آبان افتتاح شد. به گفته‌ی استاندار گیلان: «این پژوهشکده در راستای افزایش بهره‌وری نظام سلامت است.»

به گزارش اندیشه تازه، استاندار گیلان در این آیین با تاکید بر ضرورت توجه به زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی گفت: پروژه‌های درمانی در این استان باید با سرعت بیشتری به اتمام برسد.

اسدالله عباسی با اشاره به ساخت بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی در سایت لاکان رشت اظهار داشت: تسریع در اتمام این پروژه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

او با اشاره به کمبود تخت‌های بیمارستانی در گیلان، از رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان خواست تا جلسه فوق‌العاده برای عملیاتی کردن برنامه‌ها و سرعت بخشیدن به طرح‌های درمانی این دانشگاه برگزار کند.

نماینده عالی دولت در گیلان برخورداری از امکانات لازم در بخش‌های مختلف اعم از بهداشت و درمان را حق مردم استان دانست و اضافه کرد: گیلان باید در بخش‌های توسعه جزو ۱۰ استان نخست کشور باشد از اینرو همه باید همکاری کنند.

عباسی در ادامه سخنانش با اشاره به اهمیت کارهای پژوهشی، کاربردی کردن طرح‌ها و ضرورت توجه به این مهم برای رفع مشکلات خاطر نشان کرد: از این رو راه‌اندازی نخستین پژوهشکده تروما کشور در گیلان بسیار ارزشمند است.

عباسی با بیان اینکه حوادث ترافیکی در استان بنا به دلایلی اعم از مسافرخیز بودن افزایش می‌یابد، اظهار داشت: در نیمه نخست امسال ۶۲ میلیون مسافر در گیلان اقامت کردند.

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر ضرورت توجه به موضوع پیشگیری در بخش‌های مختلف اعم از حوادث ترافیکی اضافه کرد: آموزش‌هایی چون پیشگیری از تصادفات و اقدامات لازم بعد از حادثه تا رسیدن نیروهای امدادی برای جوانان و نوجوانان در مدارس و دانشگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان نیز در این آیین با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور مجوز پژوهشکده تروما از سوی شورای گسترش دانشگاه‌ها دریافت شد، گفت: این پژوهشکده با تجمیع چهار مرکز تحقیقات تروما جاده‌ای، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، علوم اعصاب و ارتوپدی در رشت آغاز به کار کرد.

محمدتقی آشوبی اظهار داشت: با توجه به حادثه خیزی، نزدیکی شهرها، استفاده از موتورسیکلت و مسافرت‌های زیاد به گیلان، موجب بروز تروما بیشتر در گیلان نسبت به سایر مناطق می‌شود و به همین دلیل برای دریافت مجوز این پژوهشکده به منظور انجام تحقیقات لازم در سیستم تروما با هدف کاهش و عوارض تروما اقدام شد.

وی با بیان اینکه پژوهشکده تروما، مرکزی تحقیقاتی است که در ۲ طبقه احداث شده، اضافه کرد: در این پژوهشکده تحقیقات کاربردی در راستای کاهش میزان تروما، مرگ و میر حوادث و پیشگیری از مراحل بعدی ضایعات انجام می‌شود.

آشوبی تصریح کرد: ماموریت اصلی پژوهشکده تروما تولید علم و فناوری در حوزه سلامت، توسعه تحقیقات سلامت به‌منظور تامین شواهد لازم برای سیاست‌ گذاران، ارزیابی و تحلیل سیاست‌ها و تربیت نیروی انسانی متخصص و حرکت در مرزهای دانش مرتبط با درمان بیماران ترومایی در راستای افزایش بهره‌وری نظام سلامت است.

رئیس پژوهشکده تروما نیز در این آیین گفت: انسجام در انجام تحقیقات حول مورد تصادفات از پیشگیری تا درمان، ارائه شواهد علمی برای سیاستگذاران و مدیران کشور و استان در ارتباط با تصادفات، ارائه راهکارهای علمی و اثربخشی برای کنترل سوانح و حوادث، ارائه راهکارهای اثربخش در درمان بازتوانی و مشارکت مستمر در جلسات و برنامه‌های سازمان های مسئول و ارائه راهکارهای علمی مرتبط به صورت بین بخشی از اهداف این پژوهشکده است.

شاهرخ یوسف زاده با بیان اینکه ضربه یا تروما در دانش پزشکی به هر نوع ضربه، جراحت، شوک، آسیب و حادثه وارد شده بر بدن گفته می‌شود، اظهار داشت: تروما در سنین پنج تا ۲۴ سال مهمترین علت مرگ است ضمن اینکه در سنین بالاتر نیز در علل مرگ قرار دارد.

وی با تشریح فعالیت پژوهشکده تروما و چهار مرکز تجمیع شده در آن اضافه کرد: موافقت اصولی و قطعی مرکز تحقیقات ترومای جاده ای و مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دریافت شد ضمن اینکه موافقت اصولی ۲ مرکز تحقیقات علوم اعصاب و ارتوپدی دریافت شده و موافقت قطعی در دست اقدام است که به صورت تجمیع فعالیت می‌کنند.

رئیس پژوهشکده تروما با اشاره به فعالیت‌های بازتوانی، بیمارستانی، پیش بیمارستانی و پیشگیری از آسیب در این پژوهشکده با فعالیت چهار مرکز یاد شده افزود: گیلان در گذشته با توجه به فعالیت مرکز تحقیقات تروما جاده‌ای، موضوع تروما را طوری پیش برده که اغلب سازمان های استان با این مساله آشنا هستند.

وی نگاه سیستِماتیک به مقوله تروما را مهمترین راهکار تروما سیستم عنوان کرد و ادامه داد: تروما سیستم یک فعالیت متمرکز، هماهنگ و یکپارچه در یک منطقه جغرافیایی است؛ لازمه آن نیز برخورداری از بانک اطلاعاتی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا