خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ملک سلمان دنبال احیای همکاری اتمی با پاکستان است

ملک سلمان بن عبدالعزیز، سعی دارد قرارداد همکاری های اتمی با پاکستان را با جدیت بیشتر دنبال کند.
به گزارش فارس، به نقل از پایگاه خبری – تحلیلی دبکا، نزدیک به محافل اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، «سلمان بن عبدالعزیز» شاه جدید سعودی، پس از روی کار آمدن در 23 ژانویه 2015 به سرعت دست به تحرکات گسترده ای زده است.
دبکان نوشت که عربستان به سمت بهبود بیش از پیش رابطه با آمریکا پیش می رود، همچنین سعی دارد توافق اتمی با پاکستان را احیا کند؛ پادشاه عربستان همچنین اقدام به لغو قرارداد تسلیحاتی بین روسیه و مصر کرده و به جای مسکو فرانسه را برای فروش سلاح و تجهیزات نظامی به مصر، پیش کشیده است.
احیای همکاری هسته ای با پاکستان
در طول سه سال گذشته، گزارش های سازمان های اطلاعاتی غربی و اسرائیلی حکایت از همکاری اتمی بین عربستان و پاکستان دارد و دیدارهای متقابل مسئولان دو کشور، این اطلاعات را تقویت کرده است. پایگاه تحلیلی «دبکا» در گزارش خود با نقل این مطلب، به احیای دوباره همکاری اتمی بین ریاض و اسلام آباد می پردازد.
دبکا نوشت: در تاریخ نوامبر 2013 شبکه بی.بی.سی، در گزارشی اشاره کرد، عربستان در پروژه سلاح های اتمی پاکستان سرمایه گذاری کرده است و بسیار محتمل است که عربستان هر زمان بخواهد این سلاح ها را به دست آورد.
بی.بی.سی در این گزارش اضافه می کند، عربستان کمک مالی گسترده ای به بخش دفاعی پاکستان که شامل آزمایش های موشکی و اتمی است، کرده و مسئولان سعودی پس از آن بارها به پاکستان سفر کرده اند.
پاکستان، گزارش منابع خری غربی را در این مورد رد کرده است. وزارت خارجه این کشور تأکید می کند: پاکستان به اهداف منع گسترش سلاح های اتمی و امنیت اتمی پایبند است.
اما عربستان تاکنون هیچ پاسخی به منابع خبری در این مورد نداده است و کماکان به همکاری های خود با هند و پاکستان ادامه می دهد.
پایگاه خبری دبکا، می نویسد: سلمان بن عبدالعزیز و همراهان وی با جدیت به سمت تقویت همکاری های اتمی با پاکستان پیش رفته و این موضوع را پیگیری می کنند.
لغو قرارداد تسلیحاتی بین مصر و روسیه و جایگزینی فرانسه
سلمان بن عبدالعزیز، همچنین در ادامه تقابل ریاض و مسکو پس از کاهش قیمت نفت و خسارت اقتصاد روسیه، این بار اقدام به لغو قرارداد تسلیحاتی روسیه و مصر کرده است.
طبق این گزارش، مسکو که پس از روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی، سعی کرده رابطه خود با مصر را گسترش دهد و رؤسای جمهور دو کشور به طور متقابل با یکدیگر دیدار کرده اند. حال با مانعی به نام عربستان برخورد کرده است.
در دیدارهای السیسی از مسکو و پوتین از قاهره، دو کشور قرارداد نظامی به مبلغ 3.2 میلیارد دلار امضا کرده اند.
طبق قرارداد مصر و روسیه، قرار بود مسکو تعداد زیادی «میگ 29» به مصر بفروشد تا جای هواپیماهای ساخت آمریکا در ارتش مصر را بگیرد.
به گزارش دبکا، سلمان بن عبدالعزیز پس از مشورت با ولی عهد امارات در تماسی با عبدالفتاح السیسی، لغو قرارداد با روسیه و جایگزینی فرانسه را پیشنهاد کرده و تعهد داده است تا تمام هزینه این قرارداد به مبلغ 5.5 میلیارد یورو (6.3 میلیارد دلار) را بپردازند.
در همین راستا بود که یک منبع فرانسوی  پنجشنبه هفته گذشته  از امضای قرارداد بین مصر و فرانسه درباره خرید 24 هواپیمای جنگی رافائل، و ناوشکن و موشک خبر داد.
این پایگاه وابسته به سازمان اطلاعاتی اسرائیل ادامه می دهد: با توجه به وجود ناوگان هوایی فرانسه در عربستان و وجود پایگاه های هوایی و دریایی فرانسوی در امارات و عربستان، ریاض می خواهد مصر را با سیاست های نظامی خود و امارات هماهنگ کند.
همچنین در مورد لغو قرارداد تسلیحاتی بین روسیه و مصر نیز، عربستان سعی دارد در ادامه تحت فشار قرار دادن مسکو و ضربه زدن به اقتصاد این کشور از طریق کاهش قیمت نفت، این قرارداد را نیز لغو کند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا